Afbeeldingen opslaan in mappen of in DB?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Joni Fleischer
Moderator

Joni Fleischer

24/11/2015 16:34:36
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Wat vinden jullie:

Ik heb een systeem waarin ik retourproducten bij hou.
Nu wil ik ook foto's toevoegen per product (staat van het product).

Dit kan behoorlijk oplopen in datatraffic en opslag.

Is het nu beter om de afbeeldingen in mappen op te slaan of in de database op te slaan?
(Ik ga de foto's scalen bij uploaden naar max 800x600).

Hoor graag jullie reacties!
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 12:50:05
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

24/11/2015 17:10:46
Quote Anchor link
Als het om "digitaal bewijsmateriaal" gaat, zou ik helemaal niets aan de foto's wijzigen. Niet schalen, vooral geen EXIF- en andere metadata verwijderen en ook niet comprimeren. Liever de originelen opslaan.

Daar staat tegenover dat je gelukkig ook niet permanent alle foto's hoeft te bewaren. Hiervoor moet je in de business logic van het bedrijf duiken. De standaardretourtermijn bij een koop op afstand is 2 x 14 (kalender)dagen, maar de verkoper mag dat oprekken naar een langere termijn, zolang dat maar niet ten nadele van de consument is, bijvoorbeeld 30 of 90 dagen. Die 2 x 14 dagen is opgebouwd uit 14 dagen om de retour aan te kondigen ("ik heb me bedacht") plus nog eens 14 dagen voor het retourneren ("hier heb je de spullen terug").

Is de koper onjuist of onvoldoende geïnformeerd, dan gaat de retourtermijn wettelijk naar 1 jaar. Dat lijkt me een redelijke termijn voor je fotodatabase: na 1 jaar + 1 maand moet een retour toch echt wel zijn afgehandeld. Dan kun je alle oudere foto's dus verwijderen — en eventueel de probleemgevallen nog verplaatsen naar een aparte map voor een lopend "dossier".

Meer praktisch: ik zou foto's gewoon rechtstreeks in het file system opslaan en de database gebruiken voor het beheer van de bestanden en mappen.
 
Eddy E

Eddy E

24/11/2015 17:55:59
Quote Anchor link
Eens.
En zodra iets is afgehandeld (dus dossier gesloten), dan je de foto's alsnog comprimeren danwel verwijderen.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

24/11/2015 18:02:34
Quote Anchor link
verder zou ik de foto's buiten je webroot plaatsen, en alleen tonen als iemand ertoe tot gerechtigd is.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.