Beginnende php'er
Hallo allemaal,
Sinds kort ben ik begonnen met het leren van php. Mijn kennis aan webdesign beschikt nu alleen nog maar over html & css, en ik zou dit erg graag willen uitbreiden met PHP. Een paar weken geleden toen ik het wilde gaan leren, ben ik naar de bibliotheek gegaan voor een php boek, ik ben echter naar buiten gekomen zonder boek. Het verbaaste mij dat al deze PHP boeken allemaal zo langzaam en traag worden uitgelegd, ook vind ik alleen maar boeken die gemaakt zijn voor beginners..of voor de absolute beginner?! Ik wilde jullie eigenlijk vragen of jullie mij kunnen helpen met wat voor "leerweg" ik het beste PHP kan leren, zodat ik een complete website kan maken. Het is niet erg als jullie mij engelse boeken of websites aanraden.
Alvast Bedankt!
P.s Qua programmeer ervaring heb ik wel genoeg ervaring, aangezien ik game design studeer, ik wilde dit alleen uitbreiden met webdesign :)
Sinds kort ben ik begonnen met het leren van php. Mijn kennis aan webdesign beschikt nu alleen nog maar over html & css, en ik zou dit erg graag willen uitbreiden met PHP. Een paar weken geleden toen ik het wilde gaan leren, ben ik naar de bibliotheek gegaan voor een php boek, ik ben echter naar buiten gekomen zonder boek. Het verbaaste mij dat al deze PHP boeken allemaal zo langzaam en traag worden uitgelegd, ook vind ik alleen maar boeken die gemaakt zijn voor beginners..of voor de absolute beginner?! Ik wilde jullie eigenlijk vragen of jullie mij kunnen helpen met wat voor "leerweg" ik het beste PHP kan leren, zodat ik een complete website kan maken. Het is niet erg als jullie mij engelse boeken of websites aanraden.
Alvast Bedankt!
P.s Qua programmeer ervaring heb ik wel genoeg ervaring, aangezien ik game design studeer, ik wilde dit alleen uitbreiden met webdesign :)
Gesponsorde koppelingen:
Boeken vind ik nooit goed voor programmeertalen. Het leuke is namelijk dat PHP de hele tijd veranderd, nieuwere betere versies of mensen die weer een betere methode ergens voor hebben. Als je een boek koopt is het eigenlijk altijd al wel verouderd of er worden geen goede technieken gebruikt.
Het beste is om te beginnen met een tutorial op het internet. Deze zijn vaak veel nieuwer en worden bijgehouden, zodat je altijd beter begint.
Voor een uitstekende Nederlandse tutorial verwijs ik graag naar de PHP beginnershandleiding, ook de andere 3 beginnershandleiding zijn hierna goed om te lezen. (wel eerste PHP, dan SQL en dan pas OOP).
Voor een engelse tutorial vind ik deze altijd goed: http://blog.themeforest.net/screencasts/diving-into-php-video-series/ (een perfecte screencast)
Maar het jammere daarvan is dat hij eigenlijk ook al weer te oud wordt om te gebruiken (technieken zoals or die zijn ronduit fout).
Om op de hoogte te blijven kan je naast het lezen en heel veel oefen ook goed dit forum in de gate houden. Lees de reacties van ervaren mensen en kijk hoe zij dingen aanpakken.
En zoals ik hiervoor al zei, naast lezen is het oefenen zeer belangrijk. Door alleen lezen weet je wel alles over de syntax, maar nog niks over hoe je hetzelf aan moet pakken. Begin eens na het lezen met een gastenboek te maken en bouw dat uit tot een CMS systeem of maak een inlogsysteem. Dan leer je echt hoe het werkt.
Want scripten is niet alleen de code domweg opschrijven, het is meer hoe kan ik dat het beste aanpakken (dit is al helemaal zo bij OOP (object geƶrrienteerd scripten).
Het beste is om te beginnen met een tutorial op het internet. Deze zijn vaak veel nieuwer en worden bijgehouden, zodat je altijd beter begint.
Voor een uitstekende Nederlandse tutorial verwijs ik graag naar de PHP beginnershandleiding, ook de andere 3 beginnershandleiding zijn hierna goed om te lezen. (wel eerste PHP, dan SQL en dan pas OOP).
Voor een engelse tutorial vind ik deze altijd goed: http://blog.themeforest.net/screencasts/diving-into-php-video-series/ (een perfecte screencast)
Maar het jammere daarvan is dat hij eigenlijk ook al weer te oud wordt om te gebruiken (technieken zoals or die zijn ronduit fout).
Om op de hoogte te blijven kan je naast het lezen en heel veel oefen ook goed dit forum in de gate houden. Lees de reacties van ervaren mensen en kijk hoe zij dingen aanpakken.
En zoals ik hiervoor al zei, naast lezen is het oefenen zeer belangrijk. Door alleen lezen weet je wel alles over de syntax, maar nog niks over hoe je hetzelf aan moet pakken. Begin eens na het lezen met een gastenboek te maken en bouw dat uit tot een CMS systeem of maak een inlogsysteem. Dan leer je echt hoe het werkt.
Want scripten is niet alleen de code domweg opschrijven, het is meer hoe kan ik dat het beste aanpakken (dit is al helemaal zo bij OOP (object geƶrrienteerd scripten).
Dankjewel voor jou snelle reactie, en informatie! De screencast die je me hebt gegeven is inderdaad een uitstekend begin! Ook al is hij fout :) Verder heb ik zelf ook een handige link die ik wil delen.. http://net.tutsplus.com/tutorials/php/the-best-way-to-learn-php/ Hierin staat ookde lijst die je het beste kan volgen..en het beste..de lijst is van 14 oktober :) het kan bijna niet beter! Alleen mijn vraag is dus..worden er in al deze tutorials ook rekening gehouen met het integreren van html en css? Ik ken beide talen natuurlijk wel, alleen ik weet natuurlijk niet hoe en waar ik die moet toepassen tussen html en css?!
Gewijzigd op 31/10/2011 20:34:41 door Tim Xirsen
Ik zal het even proberen uit te leggen:
Als je http://phphulp.nl intyped in je browser stuurt deze een signaal over de wereld met de vraag welke server die pagina bevat. Eenmaal de goede server gevonden begint het proces.
Allereerst zal de server alle PHP code gaan uitvoeren. Alle PHP code wordt dus uitgevoerd en alles wat deze code produceert (denk aan echo's) wordt in de code geplaatst.
Vervolgens stuurt de server de pagina naar je browser. Deze voert vervolgens zelf de over gebleven HTML, CSS en JS code uit.
PHP integreren met HTML en CSS is dus eigenlijk niet echt te bespreken. Met PHP genereer je HTML code (of CSS, JS of XML, als het maar in de browser wordt uitgevoerd (client side)). Deze HTML code komt dan gewoon naar je browser, die weet dus niks van dat de code geproduceerd is met PHP. Deze code kun je dus gewoon met CSS stylen.
Voorbeeldje:
Deze PHP code echoƫd een h1 tag in beeld met de bedrijfsnaam:
De server stuurt naar de browser de volgende code:
Het browser voert deze code uit en ontdekt dat daar de volgende CSS bijzit:
Het browser styled deze h1 tag en je krijg een mooie blauwe bedrijfsnaam in beeld!
Als je http://phphulp.nl intyped in je browser stuurt deze een signaal over de wereld met de vraag welke server die pagina bevat. Eenmaal de goede server gevonden begint het proces.
Allereerst zal de server alle PHP code gaan uitvoeren. Alle PHP code wordt dus uitgevoerd en alles wat deze code produceert (denk aan echo's) wordt in de code geplaatst.
Vervolgens stuurt de server de pagina naar je browser. Deze voert vervolgens zelf de over gebleven HTML, CSS en JS code uit.
PHP integreren met HTML en CSS is dus eigenlijk niet echt te bespreken. Met PHP genereer je HTML code (of CSS, JS of XML, als het maar in de browser wordt uitgevoerd (client side)). Deze HTML code komt dan gewoon naar je browser, die weet dus niks van dat de code geproduceerd is met PHP. Deze code kun je dus gewoon met CSS stylen.
Voorbeeldje:
Deze PHP code echoƫd een h1 tag in beeld met de bedrijfsnaam:
De server stuurt naar de browser de volgende code:
Het browser voert deze code uit en ontdekt dat daar de volgende CSS bijzit:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
2
3
4
5
6
h1
{
font: 2em 'Helvetica', Verdana, Arial, Sans-serif;
font-weight: bold;
color: #33c;
}
{
font: 2em 'Helvetica', Verdana, Arial, Sans-serif;
font-weight: bold;
color: #33c;
}
Het browser styled deze h1 tag en je krijg een mooie blauwe bedrijfsnaam in beeld!
Als aanvulling op Wouter: PHP is dus server-side. De browser heeft hier totaal geen invloed op. HTML, CSS en Javascript zijn client-side. Die hebben totaal geen invloed op de PHP en/of de database.
Door slim samen te werken tussen Javascript en PHP kan je wel databases manipuleren en PHP code uitvoeren. Dit gebeurt dan d.m.v Ajax maar dat is voor als je de basis goed beheerst!
Door slim samen te werken tussen Javascript en PHP kan je wel databases manipuleren en PHP code uitvoeren. Dit gebeurt dan d.m.v Ajax maar dat is voor als je de basis goed beheerst!
Late reactie:
ik heb heel erg veel van PHPAcademy geleerd op youtube. Duidelijk engels en handig als je bijvoorbeeld iets nodig hebt.
Verder zijn op thenewboston.com 200 video tutorials te vinden van PHP.
Het makkelijkst is om een idee in je hoofd te hebben en er dan naar toe te werken. Dan ga je zelf namelijk op zoek naar de oplossingen ipv de oplossingen uit je hoofd leren die je misschien maar een paar keer gebruikt in je hele leven?
ik heb heel erg veel van PHPAcademy geleerd op youtube. Duidelijk engels en handig als je bijvoorbeeld iets nodig hebt.
Verder zijn op thenewboston.com 200 video tutorials te vinden van PHP.
Het makkelijkst is om een idee in je hoofd te hebben en er dan naar toe te werken. Dan ga je zelf namelijk op zoek naar de oplossingen ipv de oplossingen uit je hoofd leren die je misschien maar een paar keer gebruikt in je hele leven?
Beste Heren ik ben opzoek naar een student programmeur met social media ervaring.
Anyone?
Anyone?
@Jan, maak hiervoor een eigen topic aan in het forumonderdeel 'vacatures' houd je hierbij ook aan de regels die hiervoor gemaakt zijn op phphulp.nl
Na een tijd niet meer op het forum geweest te zij, (vanwege mijn opleiding) wil ik jullie toch nog bedanken voor de reacties. Ik heb nu echter een maand vrij, en wil deze tijd besteden om php alsnog te leren. Ik heb naar het YouTube kanaal gekeken, en ook naar verschillende video's. Maar wat ik me afvraag is, het loopt toch allemaal door elkaar?! Er zijn ook inderdaad veel video's te vinden, maar geen volledige handleiding of uitleg van de functies van php..ik vind veel beginners uitleg, maar niet echt gevorderd. Ik weet dan ook niet of je zonder een boek wel alles goed geleerd krijgt, bijv. om een forum of blog te kunnen programmeren..Ik zou toch nog graag wat mee tips willen krijgen zodat ik zeker weet welke leerwe ik ga nemen, zodat ik niet mijn kostbare uren verspil :).
Tim Xirsen op 05/01/2012 14:01:32:
maar geen volledige handleiding of uitleg van de functies van php
http://nl3.php.net/manual/en/
Maar is dat ook echt een uitleg voor een redelijk beginnende php'er? Ik heb zelf nog even gezocht, zou dit boek:Beginning PHP and MySQL: From Novice to Professional misschien iets zijn? of dit:PHP Solutions: Dynamic Web Design Made Easy?? heb echt even een opstart nodig, daarna zal het makkelijk gaan..
Ik heb nog nooit een phpboek gelezen. Gewoon doen en wat je niet weet, googlen, of hier op het forum vragen. Dat is mijn manier.
hmm, ja ik ben wel altijd meer van de boeken :) ik zal er nog is naar kijken..