benchmark tip

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Software Developer

Functie omschrijving In deze functie ga je aan de slag met het door ontwikkelen van de interne software. Zij maken gebruik van een CRM, wat door de hele organisatie gebruikt wordt. Andere taken: Je gaat het CRM-systeem door middel van PHP verder ontwikkelen; Verder bouw je verschillende API's en koppelingen tussen systemen; Ook ga je collega's ondersteunen bij vragen over de software en applicaties; Deelnemen aan overleggen met het development team; Bij interesse is er de mogelijkheid om junioren te gaan begeleiden. Bedrijfsprofiel Dit bedrijf is actief binnen de telecombranche. Het hoofdkantoor zit in regio van Den Bosch en er

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Als junior .NET Developer start jij in een team met 15 developers. In het team is er genoeg senioriteit om ervoor te zorgen dat jij de juiste begeleiding krijgt. Jij begint als eerst alle software pakketten en processen eigen te maken. Vervolgens ga jij deze software programmeren, onderhouden en testen. Ook ga jij research doen naar nieuwe mogelijkheden en zoek jij uit hoe je dit kan implementeren. Jullie werken intern op project basis en afhankelijk van het project werken jullie wel of niet iedere ochtend met een standup. Je gaat als Full stack developer aan de slag en gaat

Bekijk vacature »

Database Developer

Functieomschrijving Heb jij ongeveer 3 jaar ervaring als Database Developer met MS SQL of een vergelijkbare database? Wil jij werken voor een ambitieuze werkgever in regio Tilburg waar jij volledig de mogelijkheid krijgt jezelf te ontwikkelen? Lees dan snel verder! Hoe ziet jouw takenpakket eruit? Je gaat projecten gedurende het hele proces begeleiden. Je sluit aan bij afspraken met klanten om hun processen helder te krijgen. Vervolgens voer jij het project uit en zorgt dat dit zo goed mogelijk verloopt; Je werkt aan nieuwe softwareoplossingen die de logistieke processen verbeteren of vernieuwen; Je houdt je bezig met het ontwikkelen van

Bekijk vacature »

Java Front-end Developer

Dit ga je doen Ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten in Java met tools als Springboot, MS SQL Server (T-SQL) en JavaScript; Het onderhouden van de (web-)applicaties binnen een complexe omgeving; Werken aan de migratie van een monolithisch systeem naar een architectuur gebaseerd op Kubernetes; Code reviews met collega's en actieve kennisuitdelingsessies voeren; Het uitvoeren van unit- en systeemtests Experimenteren met nieuwe tools en technieken. Hier ga je werken Binnen deze organisatie kom je te werken op de afdeling die gegevens verzamelt vanuit het hele land. Denk hierbij aan vertrouwelijke persoonsgegevens. Het team verwerkt al deze data met als doel het waarborgen

Bekijk vacature »

Product Developer (M/F), Fulltime 40 h/week

A global Plantbased revolution – that is our dream. Maximising the protein transition – that is our mission. Producing and developing sustainable and delicious products – that is what we do. Ojah is a fast growing company with a mission and has the ambition to be the world leader in its field. To support this growth we are hiring new colleagues. People that would like to make a difference and dare to dream big. With currently a 150 colleagues proudly working on our exceptional products. Working in a dynamic surrounding that runs full speed ahead. We need you! Product Developer

Bekijk vacature »

Front-end developer (Medior/Senior)

Functie Het front-end team bestaat momenteel uit 4 collega’s en is hard aan het groeien! Samen leveren jullie een essentiële bijdrage aan de applicaties die ze voor hun klanten realiseren. Je werkt in het front-end team samen met de back-end teams en product owners om te zorgen dat de applicaties een fijne gebruikerservaring opleveren. Jouw expertise zorgt ervoor dat de juiste keuzes gemaakt worden qua techniek en ontwerp, van back-end tot aan gebruiker. In samenspraak met je team bepalen jullie de beste keuze voor techniek. Ook is er altijd ruimte om nieuwe technieken te ontdekken. Eisen • Je hebt gedegen

Bekijk vacature »

.NET Developer

Functie De perfecte combinatie tussen techniek en vastgoed. Werk samen met de senior software developer om allerlei software van fluX te verbeteren. Gelukkig voel jij je helemaal thuis in de codewereld van .NET. Dus of je nu bezig bent met het verhogen van de conformiteitscore of het automatiseren van allerlei taxatiemodellen, jij weet precies hoe je de doelstellingen realiseert. En dat terwijl je ook samenwerkt met een extern ontwikkelteam. Waar dit team bepaalde softwaresystemen ontwikkelen, richt jij je vooral op onze Nederlands georiënteerde producten en alle wetgeving die daarbij komt kijken. Voor minimaal 32 uur per week verrijk jij onze

Bekijk vacature »

Mendix Consultant / Developer

Dit ga je doen Het in kaart brengen en analyseren van de functionele wensen van de klant rondom Mendix applicaties; Het fungeren als sparringpartner voor de (interne) klanten; Het opstellen van requirements en het vertalen hiervan naar technische mogelijkheden; Het opstellen van user stories; Het bouwen van de Mendix applicaties in samenwerking met jouw team of zelfstandig; Het testen van op te leveren software en het zorg dragen voor de implementatie; Trainen van gebruikers in het gebruik van de applicatie; Werken in een Agile omgeving. Hier ga je werken De organisatie begeeft zich in de retail branche en focust zich

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Als junior .NET ontwikkelaar start jij in ons development team met twee andere .NET developers. Als team werken jullie in scrum en is er iedere ochtend om 11.00 een standup. Jij krijgt als junior .NET ontwikkelaar een inwerk traject dat echt specifiek wordt ingericht op basis van wat jij nodig hebt. Een van de grootste pluspunten bij ons is dat wij binnen ons bedrijf veel (technische) vrijheid geven en juist eigen initiatieven erg stimuleren. Jouw werkzaamheden gaan er bij ons als volgt uit zien: – Het ontwikkelen van nieuwe software samen met interne en eventueel externe ontwikkelaars; – Het

Bekijk vacature »

Java Developer

Java/Kotlin Developer Ben jij een ervaren Java/Kotlin developer met een passie voor het automatiseren van bedrijfsprocessen? Wil je graag deelnemen aan uitdagende projecten bij aansprekende klanten? En ben je op zoek naar een professioneel, ambitieus en dynamisch bedrijf om je carrière verder te ontwikkelen? Kom dan ons team bij Ritense in Amsterdam versterken! Zo ziet de functie eruit: Als Java/Kotlin developer bij Ritense ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van applicaties die bedrijfsprocessen automatiseren, zodat onze klanten slimmer, efficiënter en klantgerichter kunnen werken. Als developer ben je in de lead en zorg je voor de correcte oplevering van

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar

Functieomschrijving In deze uitdagende functie als Software Developer ga je de volgende taken uitvoeren: Maatwerk back-end software programmeren; API koppelingen bouwen; Software optimaliseren voor klanten; Bouwen maatwerk applicaties; Werken met Microsoft stack zoals C#, .NET (Core) en Entity framework; Bedrijfsprofiel Je gaat werken bij een klein softwareontwikkelingsbureau, die maatwerk software bouwt voor klanten door heel Nederland. Dit doen zij al meer dan 20 jaar. Het is van oorsprong een familiebedrijf, opgezet door de eigenaar, die er nog steeds werkt. Het team bestaat vooral uit back-end developers en één systeembeheerder. Je krijgt veel kans om jezelf te ontwikkelen en krijgt tevens

Bekijk vacature »

C# .NET Developer

Dit ga je doen Je richt je op het doorontwikkelen en herstructureren van het platform; Je werkt in teamverband en zelfstandig aan uitdagende projecten voor verschillende klanten; Softwareontwikkeling middels C# .NET; Je staat in contact met verschillende opdrachtgevers om de klantwensen te bespreken en deze vervolgens te ontwikkelen; Verbeteren van bedrijfsprocessen; Implementaties. Hier ga je werken Als .NET Developer kom je te werken in de regio van Lelystad bij een organisatie die met toonaangevende klanten uit heel Nederland samen werkt. De producten en diensten van de organisatie bereiken miljoenen Nederlanders. Hierbij komt een grote hoeveelheid informatie kijken en deze moet

Bekijk vacature »

Oracle APEX Ontwikkelaar (3.500-6.000 euro)

Bedrijfsomschrijving Ben jij een getalenteerde Oracle APEX ontwikkelaar met minimaal één jaar ervaring in het ontwikkelen van Oracle APEX-applicaties? Ben je gepassioneerd over het ontwikkelen van bedrijfskritische oplossingen en wil je werken bij een toonaangevend consultancybedrijf? Dan zijn wij op zoek naar jou! Deze organisatie beschikt over zowel inhouse als externe projecten, maar bovenal over een sterk team en netwerk van opdrachten waardoor jij jezelf verder kunt ontwikkelen. Het team bestaat uit een aantal junior en medior developers, maar vooral uit senioren. De business unit managers binnen het team zijn mensen die hun vak verstaan en zelf als Oracle APEX

Bekijk vacature »

3D BIM Add-on Developer

As a 3D BIM add- on developer at KUBUS, you will develop add-ons (called BCF- Managers) to the leading building information modeling (BIM) programs Revit, Navisworks, Archicad, AutoCAD and Tekla Structures. BCF Managers enable data transfer between BIM software and BIMcollab. You will work on both the front- and the back-end. As a software company, KUBUS is in a unique position. We build our own products that are used by tens of thousands of users worldwide. Our company is just the right size: big enough to make a real impact in the market, but small enough that as an individual

Bekijk vacature »

.NET Developer

Dit ga je doen Binnen het team bouw je aan een applicatie met andere .Net Developers, testers een Product Owner en een Business Analyst. Met het team wordt de backlog besproken. In overleg claim jij jouw deel en zorgt ervoor dat onderhoud en innovatie wordt gerealiseerd. Het project dat momenteel draait is het opgraden van de omgeving. Doorontwikkelen van de huidige applicatie; Overleggen met teamleden om de backlog te verdelen; Onderhouden van de huidige omgeving; Sparren met de business en het ophalen van nieuwe requirements. Hier ga je werken De organisatie is een van de grootste landelijke aanbieder van diverse

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/03/2013 01:38:48
Quote Anchor link
Zomaar even een gratis tip die ik met jullie wil delen.

Als je in een class method (functie) meerdere keren een class property nodig hebt, dan kun je deze property beter eerst in een variabele stoppen. Ik had al zo'n vermoeden dat dat sneller zou zijn, maar ik heb het gebenchmarkt en het blijkt ook inderdaad iets sneller te zijn.

In plaats van dit:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
if (isset($this->data[$key])) {
    if ($this->data[$key]['foo'] === 'bar') return $this->data[$key]['bar'];
}

?>


...kun je beter dit doen.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<?php
if (isset($this->data[$key])) {
    $data = $this->data[$key];
    if ($data['foo'] === 'bar') return $data['bar'];
}

?>
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 10:08:26
 
Wouter J

Wouter J

14/03/2013 08:49:37
Quote Anchor link
En hoeveel scheelt dat nou?
 
TJVB tvb

TJVB tvb

14/03/2013 09:20:50
Quote Anchor link
Heb je ook je geheugen gebruik getest? Dat kan juist weer iets vergroten (is vermoeden zonder meteen getest te hebben)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/03/2013 12:39:08
Quote Anchor link
@Wouter: ik heb de test al weer weggegooid. Het scheelt niet gruwelijk veel maar wel wat. En hoe vaker je binnen een functie rechtstreeks de property aanspreekt, des te groter het verschil wordt. In principe zou je dus moeten zeggen... vaker dan 1x dezelfde property aanspreken, dan eerst in een variabele stoppen.

@TJVB: nee, ik heb het geheugenverbruik niet getest, maar je praat over 1 variabele binnen een functie. Zodra de functie niet wordt gebruikt wordt de geheugenruimte vrij gemaakt. Ik kan me dus niet voorstellen dat dat heel spannend is.

Deze optimalisatie zal er ook niet voor zorgen dat je applicatie ineens gruwelijk sneller wordt. Persoonlijk vind ik het soms netter om een property in een variabele te stoppen in plaats van telkens $this->blabla[$key] te moeten doen. En als het dan ook nog snelheidsvoordeel oplevert? Tja, dan is er geen reden om het niet te doen. 2 Vliegen in één klap. Maar je moet het natuurlijk alleen doen als je meer dan 1x de property aanspreekt. Dit is bijvoorbeeld totaal nutteloos:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<?php
public function getObject($key) {
  $object = $this->object[$key];
  return $object;
?>


Dat doe je uiteraard gewoon zo:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<?php
public function getObject($key) {
  return $this->object[$key];
?>
Gewijzigd op 14/03/2013 12:40:09 door Ozzie PHP
 
Wouter J

Wouter J

14/03/2013 13:26:35
Quote Anchor link
Wat mij betreft hoort dit dus weer onder het kopje 'nutteloze microoptimalisatie' en 'voorkeur'.
 
TJVB tvb

TJVB tvb

14/03/2013 13:31:06
Quote Anchor link
PHP heeft je geheugen pas vrij aan het einde van het request (of je moet handmatig de garbage collector aanroepen)
En zoals Wouter al zegt, dit is microoptimalsiatie.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/03/2013 14:06:38
Quote Anchor link
Ja, en wat dan nog als het micro-optimalisatie is? Ik geef het gewoon als tip. En zoals bijna alles is ook dit een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar dan wel eentje met voordelen. Ik zeg helemaal niet dat je het moet doen, ik geef het gewoon mee als tip. En... altijd dan weer heel erg leuk als er zo ongelofelijk vriendelijk wordt gereageerd... ahum.
 
TJVB tvb

TJVB tvb

14/03/2013 14:08:36
Quote Anchor link
Sorry Ozzie, het was niet onvriendelijk bedoeld. Maar ik bedoelde met mijn opmerkingen over het geheugen dat een optimalisatie op 1 punt nadelig kan zijn op een ander punt.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/03/2013 14:11:41
Quote Anchor link
Oké dat kan ik nog begrijpen, maar als ik de 2 reacties van Wouter lees (met name het woordje "nutteloze"), dan vind ik het jammer dat er niet eens een keertje positief wordt gereageerd. Het is meteen weer "hakken waar we hakken kunnen". Ik geef hier gewoon goedbedoeld een tip.
 
Wouter J

Wouter J

14/03/2013 16:29:47
Quote Anchor link
Quote:
maar als ik de 2 reacties van Wouter lees

jammer dat je hier dan meteen gaat generalizeren door al mijn reactie in dit topic slecht te keuren. Die eerste was gewoon een goed bedoelde vraag, want als het veel uitmaakt ga ik het echt wel aanpassen (zoals ik bijv. ook heb gedaan toen iemand me vertelde dat de pReg lib traag was en captured groups al helemaal)
 
Willem vp

Willem vp

14/03/2013 17:26:31
Quote Anchor link
Als je écht wilt optimaliseren op snelheid, moet je al die OO-zooi overboord gooien en procedureel gaan werken. ;-)

Overigens is het niet alleen bij class properties sneller om ze in een variabele te zetten, ook bij array-waardes scheelt het een paar CPU-cycles. PHP kent namelijk eigenlijk helemaal geen arrays, maar implementeert ze onder water als een hash table. Wanneer je een array-waarde opvraagt, moet PHP eerst een hash berekenen en vervolgens een linked list aflopen om de waarde te vinden.

Maar ook dan blijft het een micro-optimalisatie. De voornaamste reden om al dan niet gebruik te maken van variabelen zou in mijn ogen de leesbaarheid van de code moeten zijn. Soms is het leesbaarder om variabelen te gebruiken, soms niet.

Als je door een verhoogde leesbaarheid van je code over een paar maanden een minuut minder lang op je code hoeft te studeren om te begrijpen wat het ook weer doet, heb je al meer gewonnen dan je met micro-optimalisaties kunt bereiken.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/03/2013 17:34:00
Quote Anchor link
@Wouter: als gevolg van je 2e reactie heb ik dan blijkbaar een verkeerde conclusie getrokken over je 1e reactie.

Anyhow, ik vind het jammer dat je iets gelijk bestempelt als nutteloos. Dat is nergens voor nodig. Iedere optimalisatie hoe klein ook is sowieso nuttig.

Een micro-optimalisatie lijkt in 1e instantie misschien niet zo heel spannend, maar stel je het volgende eens voor. Iemand op een webshop vraagt een productlijst op van 100 producten. Jij hebt een class met daarin een property $products waarin die 100 producten staan. Per product toon jij in de webshop een titel, een thumbnail, een korte omschrijving, 3 eigenschappen, een productcode, de beschikbaarheid en de prijs. Dat zijn al 7 aanroepen. Dat betekent dat jij 700 keer een trage aanroep doet. Ik doe per product slechts 1x een trage aanroep. De 700 aanroepen die ik daarna doe zijn allemaal sneller. En dat zal zeker een verschil maken.
 
- Raoul -

- Raoul -

14/03/2013 17:34:01
Quote Anchor link
Het is wel een goede tip, maar ik betwijfel of iemand echt hier rekening mee gaat houden tijdens het programmeren om 0.01 microseconde te besparen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/03/2013 17:35:21
Quote Anchor link
Je hoeft er ook geen rekening mee te houden, maar het is beter voor je leesbaarheid en het levert snelheidswinst op. Maar zoals ik al zei, je moet helemaal niks. Het is slechts een tip.
 
Willem vp

Willem vp

14/03/2013 17:45:48
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 14/03/2013 17:34:00:
Dat betekent dat jij 700 keer een trage aanroep doet. Ik doe per product slechts 1x een trage aanroep. De 700 aanroepen die ik daarna doe zijn allemaal sneller. En dat zal zeker een verschil maken.

In de benchmarks die ik ooit (jaar of vijf geleden) heb gedaan was het verschil iets van 0,15 seconden voor 100.000 aanroepen. Voor die 700 trage aanroepen waar je het over hebt, praat je dus over een verschil van maar liefst een hele milliseconde. Ik denk niet dat de gemiddelde gebruiker daar wakker van ligt. Een goed geplaatste index op je productendatabase levert meer snelheidswinst op.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/03/2013 17:50:25
Quote Anchor link
Ach ja, iedereen gewoon lekker doen waar ie zelf zin in heeft. Ik zal voortaan m'n bevingen niet meer posten hier.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

14/03/2013 18:07:18
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 14/03/2013 17:50:25:
Ach ja, iedereen gewoon lekker doen waar ie zelf zin in heeft. Ik zal voortaan m'n bevingen niet meer posten hier.

Jammer, van alleen maar OOP-huiswerk van scholieren en OOP-theorie van studenten wordt een PHP-forum ook niet beter.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

14/03/2013 19:31:22
Quote Anchor link
Precies! Spijker op z'n kop Ward. Maar blijkbaar wordt het jammer genoeg door sommigen niet zo heel erg gewaardeerd.
 
Willem vp

Willem vp

14/03/2013 19:55:27
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 14/03/2013 17:50:25:
Ik zal voortaan m'n bevingen niet meer posten hier.

Die bevindingen -en de discussie die erop volgt- zijn juist interessant. Het enige wat ik jammer vind is dat je alleen maar zegt dát het sneller is, maar er verder niet bij uitlegt wat je precies hebt gedaan en wat de resultaten (snelheidsverschillen) waren, want dat maakt de materie juist een stuk inzichtelijker.

In de meeste gevallen zijn micro-optimalisaties zonde van je tijd, maar het is wel belangrijk om te weten of iets al dan niet een micro-optimalisatie is, juist omdat je dan kunt inschatten of het de moeite waard is om te gaan optimaliseren. Heb je een seconde snelheidsverschil bij 100 operaties, of pas bij 100.000? Op een van mijn servers krijg ik via http-requests grote hoeveelheden data binnen (ik praat dan over pieken van een half miljoen records die in een kwartier tijd binnenkomen van een stuk of 400 clients) en dan kijk ik echt wel naar micro-optimalisaties. De eerste (grote) optimalisatie die ik dan overigens doe is PHP aan de kant schuiven. ;-)

PHP is een zeer complex stuk gereedschap dat is opgebouwd uit verschillende andere stukken gereedschap (arrays, loopjes, objecten, noem ze maar op). Om optimaal van dat gereedschap gebruik te kunnen maken moet je veel van de ins en outs weten, en die kunnen juist in een discussie als deze boven komen drijven.

Om maar eens wat te noemen: in plaats van een while-loop is het efficiënter om een for-loop te gebruiken. En foreach is zelfs nóg een klein beetje efficiënter. Gebruik in de conditie van je for-loop nooit een functie of een array-reference, maar een simpele variabele. En wil je iets doen met arrays, dan kun je beter gebruik maken van de ingebouwde array-functies van PHP en niet zelf gaan lopen knoeien met loopjes of wat dan ook.
 
Pieter Rekvelt

Pieter Rekvelt

16/03/2013 10:46:51
Quote Anchor link
--> De eerste (grote) optimalisatie die ik dan overigens doe is PHP aan de kant schuiven.

@Willem VP
Hoe en waarmee ga je dan verder?
Gewijzigd op 16/03/2013 10:49:18 door Pieter Rekvelt
 
Wouter J

Wouter J

16/03/2013 14:15:07
Quote Anchor link
Ik denk een meer volwassene taal zoals ASP.net of scala of zoiets.
Gewijzigd op 16/03/2013 14:15:31 door Wouter J
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.