CentOS / VPS leren?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

01/09/2014 16:56:31
Quote Anchor link
Ja, die website is gewoon een gebundelde kopie van de uitleg onder de man-functie.
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 10:21:15
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/09/2014 16:58:03
Quote Anchor link
Ah oke... ik ken de man functie nog niet eens... kun je nagaan :)
Ik heb nog een hoop te leren op dit gebied :)
 
- SanThe -

- SanThe -

01/09/2014 17:26:46
Quote Anchor link
Ja, voor de httpd server bv:
man httpd

En als je het echt niet weet:
man man
Gewijzigd op 01/09/2014 17:27:54 door - SanThe -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/09/2014 17:28:37
Quote Anchor link
Hehe... oke :)
Ik heb nu nog geen VPS dus ik kan het nog niet testen.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

01/09/2014 17:29:31
Quote Anchor link
- SanThe - op 01/09/2014 17:26:46:
En als je het echt niet weet:
man man

/ offtopic
En daar weet Rob de Geus alles van ;-)

/ - offtopic
Gewijzigd op 01/09/2014 17:29:58 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/09/2014 17:30:51
Quote Anchor link
Hehe... lol :D
 
Willem vp

Willem vp

01/09/2014 17:49:39
Quote Anchor link
In sommige gevallen worden de manuals die 'man' geeft niet meer onderhouden en geeft 'man' slechts een beknopt overzicht van de werking.

Vaak (en vooral bij GNU-software) kun je dan ook beter het commando 'info' gebruiken.

Ironisch in dit geval is dat 'info man' uitgebreidere documentatie geeft dan 'man man'.
Gewijzigd op 01/09/2014 17:50:38 door Willem vp
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/09/2014 17:55:57
Quote Anchor link
Oké, thanks voor de aanvulling. Maar die link van Aar is wel "de" link waar de juiste/officiële info te vinden is toch?
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

01/09/2014 20:11:34
Quote Anchor link
Ja, daar ga ik wel vanuit. En anders merk je het wel als een commando niet naar behoren werkt...
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/09/2014 20:12:53
Quote Anchor link
Oké, thanks... ik geef wel een gil als ik tzt hulp nodig heb :)
 
Reshad F

Reshad F

01/09/2014 23:37:58
Quote Anchor link
Je kan virtualbox gebruiken of vmware google maar even en kijk tot welke jij je geroepen voelt :)

*Offtopic waarom kies je voor CentOS en niet voor Debian ( of Ubuntu )?
Gewijzigd op 01/09/2014 23:41:00 door Reshad F
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/09/2014 23:42:26
Quote Anchor link
>> Je kan virtualbox gebruiken of vmware google maar even en kijk tot welke jij je geroepen voelt :)

Niet een die beter is dan de ander?

>> *Offtopic waarom kies je voor CentOS en niet voor Debian?

Geen idee. Mij is verteld dat CentOS de beste keuze is :-s
 
Reshad F

Reshad F

01/09/2014 23:51:45
Quote Anchor link
Als je het niet erg vind om te wachten is CentOs een prima keuze omdat ze heel stabiel willen blijven en de packages heel langzaam uitbrengen. Overigens is Debian de moeder van alle Distro's dus een hele grote community waar je terecht kan. Ubuntu tsjah Snel en based on Debian maar je moet ze maar alle 3 ( of meer ) uitproberen en kijken wat je liever hebt dan kan je die gebruiken.

Ik gebruik zelf verschillende distributies voor verschillende dingen zo heb ik Ubuntu voor mijn VPS en Arch linux op mijn Raspberry PI maar heb ook wel eens mint op een oude windows laptop gehad die weer een vliegtuig werd. Ze hebben allemaal hun voor en nadelen. CentOS heeft wel een hele duidelijke documentatie dus als beginner kan het wel handig zijn om daarmee te starten.

Virtualbox is volgens mij gratis en lightweight. Vmware heeft gratis versies maar ook betaalde en je hebt daarnaast ook nog parallels en volgens mij kan je het met windows Azure ook nog dus genoeg keus lijkt me :)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/09/2014 00:00:45
Quote Anchor link
Oké, thanks. Hier op het forum werd mij (volgens mij door Aar) CentOS aangeraden voor een VPS. Ook zie ik vaak dat men op internet CentOS aanraadt. Dus tja... vandaar mijn keuze. Alleen moet ik het een beetje onder de knie krijgen. Als ik een VPS ga huren dan neem ik er waars. als panel Plesk bij, dus dan kan ik veel dingen via Plesk regelen, maar updaten e.d. zal waars. allemaal handmatig moeten. Dan is het wel handig als ik een beetje weet hoe dat werkt...
 
Willem vp

Willem vp

02/09/2014 01:38:37
Quote Anchor link
> Overigens is Debian de moeder van alle Distro's

Nou, Slackware was nog net iets eerder (en als je SLS, de voorganger van Slackware meetelt, zelfs ruim eerder) dan Debian. ;-)

Wel is Debian de distributie met de meeste spin-offs, maar ik weet niet of ik dat positief vind. Een spin-off ontstaat vaak wanneer een groep ontwikkelaars niet tevreden is met een bepaalde distributie.

Of CentOS beter is dan Ubuntu is iets waar ik geen uitspraak over wil doen. Een besturingssysteem is als een broek. Bij de een zit 'ie lekker en bij de ander niet. Ze hebben ook een ander publiek. CentOS is gericht op enterprise-omgevingen en dus op stabiliteit, terwijl Ubuntu gericht is op beginnende gebruikers en dus op gebruiksgemak.

Als broek zitten Ubuntu en Debian bij mij niet lekker. En ik kan niet precies aangeven waarom. Het zijn heel veel kleine dingetjes bij elkaar. De pijpen zijn te kort, de zakken te ondiep en hij kruipt in mijn naad. Euh, ik bedoel: de package manager vind ik niet fijn werken, de config-bestanden staan op onlogische plaatsen, en met name Ubuntu is veel teveel gericht op de grafische omgeving, waardoor sommige dingen heel lastig via de command line zijn in te stellen (en laat ik nu een command line warrior zijn...)

Bedrijfsmatig vind ik het een pluspunt dat CentOS 10 jaar gesupport wordt. De LTS (long term support)-versie van Ubuntu krijgt al na 5 jaar geen updates meer. Daarnaast vind ik het merkwaardig dat de onlangs uitgekomen LTS-versie van Ubuntu (14.04) geen LTS-kernel heeft. Dat betekent dus dat je na verloop van tijd een behoorlijk ingrijpende wijziging in je installatie moet uitvoeren om een gesupporte kernel te blijven behouden. Niet iedereen zal dat een belangrijk punt vinden, maar ik wel. ;-)

Wat ik bij de voorgaande Ubuntu-versies een serieus probleem vind (en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat bij de huidige is opgelost) is dat het systeem niet doorstart als er geen monitor is aangekoppeld. En met Ubuntu 12.04LTS heb ik nog de onplezierige ervaring dat hij er niet goed tegen kan als je hem van een SSD start. Dat is namelijk te snel. Ik heb een 'sleep 2' in het opstartscript moeten zetten om hem goed te kunnen laten starten. En dat heeft me slechts een dag of 4 uitzoekwerk gekost...

Helaas ontkom ik er ook op mijn werk niet aan om een paar servers onder Ubuntu of Debian (of zelfs, gruwel, rPath) te draaien. Debian en Ubuntu zijn niet binary compatible met CentOS (en Ubuntu begint steeds meer weg te lopen van Debian, waardoor ook tussen die twee de compatibiliteit niet meer is gegarandeerd). Sommige software die we gebruiken is echter alleen beschikbaar onder Ubuntu / Debian. Ook dat is dus een criterium dat je moet meenemen als je een Linux-distributie kiest.

Overigens heeft CentOS ook wel kleine onhebbelijkheidjes. Zo gebruiken we MariaDB in plaats van MySQL. Ondanks dat MariaDB een drop-in replacement is, geeft onder PHP elke aanroep van de mysql(i)-functies de melding dat er een andere mysql-library wordt gebruikt dan waarmee PHP is gecompileerd, en dat dat problemen kan geven (wat in de praktijk niet het geval is, overigens). Eigenlijk de enige manier om daar vanaf te geraken, is door zelf PHP te compileren.

Overigens gebruik ik privé Fedora. Een broertje van CentOS (stammen allebei van RedHat af) maar veel meer cutting-edge. En daar kan ik wel zonder problemen MariaDB gebruiken in combinatie met PHP. ;-)
Gewijzigd op 02/09/2014 01:42:28 door Willem vp
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/09/2014 01:41:51
Quote Anchor link
Haha... ik hoor het al... ik blijf bij CentOS, maar ik betwijfel of ik ooit zo'n server-guru als jij zal worden ;)
 

Pagina: « vorige 1 2



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.