CMS Systeem Voorbereiding
Hoi,
ik ga binnenkort eens mijn CMS systeem vernieuwen en intussen is m'n layout ook af.

Nu, ik zou het deze keer echt goed willen doen want in m'n vorig CMS zitten wat slordige zaken en dergelijke.
Ik heb een aantal kleine vraagjes over hoe ik deze zaken het beste aanpak
- Inhoud pagina's
Hoe sla ik deze het beste op in de MySQL Database?
Moet ik daar htmlentities over gooien? (Omdat ik in het verleden al problemen heb gehad dat bv © er uit kwam als © of iets dergelijk)?
Uitraard met mysql_real_escape_string() er nog is over heen.
Enters/Newlines, nl2br() haal ik dat over mijn data als ik het uit mijn database uitlees of als ik het er in steek?
Koppeling pagina's aan navigatie, doe ik dit door een extra tekstveld in het record toe te voegen met de naam van de pagina of met een integer veld dat dezelfde waarde bevat als het ID van de pagina in de tabel navigation?
- WYISWYG Editor
Welke raden jullie aan? Het liefst zou ik eentje hebben die valid html als output heeft en een upload functie..
Ik heb altijd al NicEditNicEdit gebruikt maar dat is uiteindelijk maar wat buggy..
Dat is tot nu toe ongeveer even alles wat ik wou weten, waarschijnlijk kom ik wel nog problemen tegen en dan zal ik in dit topic verder posten.
Mvg,
Paradox.
ik ga binnenkort eens mijn CMS systeem vernieuwen en intussen is m'n layout ook af.

Nu, ik zou het deze keer echt goed willen doen want in m'n vorig CMS zitten wat slordige zaken en dergelijke.
Ik heb een aantal kleine vraagjes over hoe ik deze zaken het beste aanpak
- Inhoud pagina's
Moet ik daar htmlentities over gooien? (Omdat ik in het verleden al problemen heb gehad dat bv © er uit kwam als © of iets dergelijk)?
Uitraard met mysql_real_escape_string() er nog is over heen.
Enters/Newlines, nl2br() haal ik dat over mijn data als ik het uit mijn database uitlees of als ik het er in steek?
Koppeling pagina's aan navigatie, doe ik dit door een extra tekstveld in het record toe te voegen met de naam van de pagina of met een integer veld dat dezelfde waarde bevat als het ID van de pagina in de tabel navigation?
- WYISWYG Editor
Welke raden jullie aan? Het liefst zou ik eentje hebben die valid html als output heeft en een upload functie..
Ik heb altijd al NicEditNicEdit gebruikt maar dat is uiteindelijk maar wat buggy..
Dat is tot nu toe ongeveer even alles wat ik wou weten, waarschijnlijk kom ik wel nog problemen tegen en dan zal ik in dit topic verder posten.
Mvg,
Paradox.
Gesponsorde koppelingen:
Paradox - op 17/07/2010 01:14:00:
- Inhoud pagina's
De regel is: zo rauw mogelijk. Ik zou gewoon proberen om alles in UTF-8 te doen. De webpagina's zelf, de formulieren, de database. Als je alles in UTF-8 doet, werkt het prima (en heb je zelfs niet meer htmlentities nodig om dat soort tekens om te zetten, htmlspecialchars is voldoende)
Paradox - op 17/07/2010 01:14:00:
- WYISWYG Editor
Moet je wel een WYSIWYG editor gebruiken? Als ik zelf iets serieus wil schrijven pak ik notepad (okee, WriteRoom, maar dat is ook plain tekst) of puur HTML. Eerst focussen op de tekst zelf, laat de site zelf doen waar hij goed in is: mijn tekst op z'n best weergeven in de huisstijl.
Gebruik je een WYSIWYG editor dan ga je gegarandeerd mensen krijgen die denken dat hun hele tekst toch een net iets ander blauw moet, en is iedere pagina iets anders blauw omdat ze de vorige kleur niet terug konden vinden met hun sliders of colorpicker. Oeh, en de tekst moet wat groter. En laat ik deze "paragraaf" lekker vetgedrukt maken. En deze hele pagina! Ik heb toch liever dit lettertype dat alleen ik op de computer heb staan. Dat anderen dan Times krijgen te zien, dat snap ik niet. Het ziet er bij mij toch gewoon goed uit? En hier moet een enter meer want dan past het net binnen de lijntjes. Oeh, shit, blijkt dat de WYSIWYG-area in het admin-gedeelte van het CMS niet even breed is als de tekst op de site. En de regelhoogte is ook anders! Nou, dan moet ik dat maar even handmatig aanpassen. Oeh, laat ik deze tekst even kopiëren uit Word.
De horrors! Ik denk dat je voor een serieus CMS beter af bent zonder WYSIWYG, want WYSIWYG is letterlijk WHAT YOU GET. Niet WHAT YOU WANT, en al helemaal niet WHAT YOUR DESIGNER INTENDED. Laat de tekst opmaken aan de ontwerper van je site over. Geef de gebruiker alleen de tools om de tekst te annoteren (nadruk aangeven, wat je kan vertalen naar bold, underlined, etc) maar geef ze niet direct toegang tot de opmaak van de uiteindelijke tekst.
Oeh, het is laat. Dan ga ik automatisch lange teksten typen waar je niet bijzonder veel aan hebt. Excuses :)
Lol, heel herkenbaar daar dat stukje van gebruikers die hier wat opmaken en daar wat opmaken en dan een totaal niet samenhangende site creëren..
En dan krijg ik nog regelmatig emailtjes/telefoontjes dat de uiteindelijk opmaak niet hetzelfde is als in de editor omdat ik de gewoonte heb een reset css te gebruiken in mijn layouts..
Ok, dan probeer ik dat wel even zonder een WYSIWYG editor en zal er zelf wat simpele knopjes bijvoegen zoals hier op phphulp..
En dan krijg ik nog regelmatig emailtjes/telefoontjes dat de uiteindelijk opmaak niet hetzelfde is als in de editor omdat ik de gewoonte heb een reset css te gebruiken in mijn layouts..
Ok, dan probeer ik dat wel even zonder een WYSIWYG editor en zal er zelf wat simpele knopjes bijvoegen zoals hier op phphulp..
De broncode voor die knopjes staat trouwens gewoon op internet. Maar ik zou eerst eens kijken naar zoiets als markdown omdat het meer de nadruk legt op de betekenis, de semantiek (dus "dit is belangrijk" in plaats van "dit is vet gedrukt") en als je dat je gebruikers kan aanleren, maak je ze een beter mens. Of niet.
Ik vrees dat mijn gebruikers hier "te dom" voor zijn, mensen van rond de 40 zeggen dat dat chinees is terwijl het eigenlijk enorm simpel is maar ze er gewoon te lui voor zijn of zelf niet de moeite doen om het te proberen te begrijpen (ook al valt er niets aan te begrijpen).
Ik vind CKEditor een hele fijne WYSIWYG editor.
Dat copy & paste uit Word -> class="MsoNormal" moet je maar negeren, het is niet anders.
Dat copy & paste uit Word -> class="MsoNormal" moet je maar negeren, het is niet anders.
Hmm, lijkt interessant..
Ik neem wel eens een kijkje op de website..
Edit; Vooral dit puntje; "Quality XHTML Output" staat mij aan :)
Ik neem wel eens een kijkje op de website..
Edit; Vooral dit puntje; "Quality XHTML Output" staat mij aan :)
Gewijzigd op 24/07/2010 00:00:34 door Wouter DS