Contract - Hoe op te stellen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Peter  Flos

Peter Flos

25/11/2014 22:14:48
Quote Anchor link
Goedenavond,

Voor het eerst maak ik een webwinkel voor een klant (Lees niet: Ik maak voor het eerst een webwinkel ;)).
Nu wil ik hiervoor dus een contract opstellen. Mijn vraag: Wat moet ik erin zetten allemaal? Hebben jullie iets van een voorbeeld, eigen ervaringen, iets anders wat mij op weg kan helpen? De volgende aspecten zijn wellicht belangrijk:

- Er is een vaste prijs afgesproken
- In de vaste prijs zitten alle onderdelen zoals besproken
- Extra onderdelen worden gratis toegevoegd totdat de webwinkel af is
- Zodra de webwinkel af is heeft de klant 2 maanden de tijd om toevoegingen, updates e.d. te geven wat bij de prijs zit inbegrepen
- Na die 2 maanden geld een vast uurtarief
- Klant wilt in termijnen betalen
- Het is een koop (geen huur), de klant regelt ook zelf de domeinnaam, host, KVK e.d.

Iemand die mij op weg kan helpen, een voorbeeldje heeft, kan spreken vanuit eigen ervaring wat ik absoluut niet mag vergeten of is heel anders? Meld het graag als reactie op dit topic
 
PHP hulp

PHP hulp

23/04/2024 19:02:46
 
Peter K

Peter K

26/11/2014 09:15:01
Quote Anchor link
Erg belangrijk: vermelden waar je niet verantwoordelijk voor bent. Pas ook op dat de hosting niet wordt gewijzigd zodra je het product hebt opgeleverd. Pas op de hosting van klant installeren na betaling van factuur b.v.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

26/11/2014 09:57:33
Quote Anchor link
Peter Flos op 25/11/2014 22:14:48:
- Extra onderdelen worden gratis toegevoegd totdat de webwinkel af is
- Zodra de webwinkel af is heeft de klant 2 maanden de tijd om toevoegingen, updates e.d. te geven wat bij de prijs zit inbegrepen

Je moet duidelijker specificeren wat je oplevert. Anders loop je in de weken na oplevering in de "even"-valkuil: "Kun je even dit en kun je ook nog even dat..."

Zet de technische en functionele specificaties op papier en laat die ondertekend voor akkoord retourneren. Doe je dat niet, dan kan de opdrachtgever met "gratis extra onderdelen" anders alle kanten op en werk je wekenlang voor niets.

Peter Flos op 25/11/2014 22:14:48:
Klant wilt in termijnen betalen

Zet dan ook duidelijk op papier wanneer welke termijn wordt betaald. Bijvoorbeeld:

- 1/3e bij aanvang c.q. akkoord op de offerte;
- 1/3e bij oplevering van de bèta in een testomgeving;
- 1/3e bij oplevering van de goedgekeurde versie 1.

Beginnende webwinkeliers rekenen zich nogal eens rijk maar er is een redelijke kans dat er de eerste maanden na de start nauwelijks omzet wordt gedraaid. De helft bestaat na 2 jaar niet meer. Voorkom dat je daardoor met onbetaalde rekeningen blijft zitten.

In termijnen betalen klinkt wel leuk en aardig, maar de reden mag niet zijn dat de klant je anders niet eens kán betalen. Het is geen betalingsregeling.
 
Ivo P

Ivo P

26/11/2014 10:36:07
Quote Anchor link
inderdaad heeel specifiek beschrijven wat er hoe uit gaat zien.

"overzicht producten en als je klikt op een product dan zie de details en kun je hem aan het winkelwagentje toevoegen"


Dat kan simpel, een heel complex:
een overzicht dat altijd gelijk is (bij een winkel die 3 boeken verkoopt)
of op categorieën tonen, waarbij een product in meerdere categorieën kan voorkomen,
of zoeken op "rood" en "maat 42"

En de detailpagina kan bestaan uit 1 lapje tekt 6 + prijs en een button,

of uit een slideshow, instructie video, handleiding download in meerdere talen, reviews van klanten met waardering, related products en een "de laatste 10 producten die u bekeek" archief.

Worden er statistieken bijgehouden.

Zeker als je de optie "maken we er gratis bij" weggeeft, dan kan de detailpagina bijvoorbeeld van een halve middag werk naar een hele maand werk gaan, zodat de "kosten" voor jou van de ene pagina misschien wel de opbrengst van het hele project overstijgen.

En wat genoemd wordt: Ik heb webshops gezien die na een jaar nog steeds meer kosten hadden aan de bankrekening dan dat er geld binnen kwam en er uiteindelijk maar de stekker uit trokken.

Verkijk je ook niet op de mogelijkheid dat klant gedurende het werk de specificaties aanpast. Van "betalen" wat jij met "een standaard mollie"installatie vertaalt, naar een kassa systeem met iDeal, creditcard en Paypal etc, allemaal via andere aanbieders.

Een contract is er om beide partijen te beschermen.
Klant kan jou houden aan wat er in staat, maar je kunt het ook gebruiken om je juist tegen de klant in te dekken.
 
Aad B

Aad B

26/11/2014 12:09:23
Quote Anchor link
Je moet je ook afvragen wat de waarde is van een contract. Wanneer één van de partijen in gebreke blijft kan je met het contract in de hand naar de rechter stappen, hoogstwaarschijnlijk heb je dan juridische ondersteuning nodig. Wanneer de kosten daarvan een veelvoud zijn van je opdracht, de webwinkel, is het zinloos om naar de rechter te stappen en daarmee is de zin van een contract al zeer beperkt. Houdt een contract dus eenvoudig, zoals boven in reacties is geadviseerd maar werk niet met deelbetalingen. Spreek in het contract een schatting van de benodigde uren af en factureer per maaand of per week de gewerkte uren zodat je weinig verlies lijdt wanneer een en ander doodloopt. In je contract kan je ook iets opnemen over leveringsvoorwaarden en ik adviseer dan om eenvoudig volgens FENIT voorwaarden te leveren. http://www.itnext.nl/fenit-voorwaarden/
Gewijzigd op 26/11/2014 12:13:27 door Aad B
 
Peter  Flos

Peter Flos

26/11/2014 22:34:41
Quote Anchor link
@Peter: Over welke dingen hebben we het dan waar je van moet melden dat je niet verantwoordelijk bent? Het begrip "Alles" is waarschijnlijk niet wat juridisch gezien juist is.

@Ward: Inderdaad een goeie betreft de onderdelen, ga ik zeker noteren. Ik begrijp dat een hoop van de winkeliers ermee stopt, het duurt een tijd voordat je winst ziet (eigen ervaringen). Echter ben ik bijna dagelijks bij de klant, de motivatie is juist en het zijn mensen die zich ervoor inzetten. Dat lijkt mij ook deels een rol te spelen en verlaagt de kans dat deze mensen ermee stoppen. Ik zorg er in elk geval voor dat in 6 maanden het bedrag is betaald, zodat ik mijn geld binnen heb voor als ze er wel mee stoppen. Voorbeeld van de Termijnen is helder en duidelijk, komt er zeker in.

@Ivo: De pagina's bevatten nogal wat functies maar ik ga ervoor zorgen dat ik er geen over het hoofd zie en laat ook het contract door meerdere mensen doorlezen en vraag hun commentaar. Er worden inderdaad statistieken bijgehouden, maar voor de klant zelf, niet voor mij. Grappig dat je met Mollie komt, komt er namelijk in. De klant mag na de koop aanpassen wat hij/zij wilt, maar dan lijkt het mij voor zich spreken dat er meer tijd in gaat zitten moet ik iets aanpassen en meer tijd = meer geld.

@Aad: Daarvoor zijn we verzekerd, dus geen zorgen omtrent dat. Nu je zegt: Spreek een schatting af, is het uiteraard ook een idee om een vast aantal uren te reserveren per maand. Stel, de klant betaald normaal 50 euro per uur, en die geef je 20% korting als hij/zij een vast aantal uren neemt, bijvoorbeeld 5 uur per maand. Scheelt de klant 50 euro en ik ben zeker dat ik dat geld binnenkrijg door de facturatie. En niet betalen is geen hulp (Factuur met vaste hulp dient de maand ervoor te zijn betaald lijkt mij een goede optie hierin). Leveringsvoorwaarden, wat bedoel je daar mee? Is dat wie het erop zet, waar het gehost wordt of iets anders? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Bedankt voor alle reacties tot zover, ik ben al een stuk wijzer en was zeker punten vergeten als ik de vraag niet had gesteld.
 
Johan de wit

johan de wit

27/11/2014 03:33:55
Quote Anchor link
Idd met 1 kop vergeet je heel veel kleine punten, met meerder koppen krijg je alles compleet.
Er wordt altijd gezegd je bent niet dom om vragen te stellen, je bent juist dom als je geen vragen stelt. ;)
 
Peter K

Peter K

27/11/2014 07:59:28
Quote Anchor link
Dat ligt er dus aan wat je afspreekt met de klant Peter. Als de klant aangeeft hosting te regelen, vermeld dan dat je geen hosting regelt voor de klant. Ook bijvoorbeeld dat er geen onderhoud gedaan zal worden na oplevering.

Als de klant al over een website beschikt dit ook uitsluiten dat je daar wijzigingen aan doet.

Zo moet je gewoon voor jezelf afbakenen van wat wil ik NIET doen wat de klant misschien opeens wel kan bedenken.
 
John D

John D

27/11/2014 09:59:37
Quote Anchor link
Peter K op 27/11/2014 07:59:28:
Als de klant aangeeft hosting te regelen, vermeld dan dat je geen hosting regelt voor de klant. Ook bijvoorbeeld dat er geen onderhoud gedaan zal worden na oplevering
Het is ongebruikelijk om te vermelden wat je niet doet, zoals in je voorbeeld de hosting. Het is meer gebruikelijk te vermelden dat de klant zelf zorg draagt en verantwoordelijk is voor hosting en andere zaken waarvan hij/zij heeft aangegeven dat te doen. Dat is concreter en zakelijker dan van alles te gaan vermelden wat je niet doet.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

27/11/2014 10:20:54
Quote Anchor link
Eens. In een restaurant staat ook niet op de menukaart wat je allemaal niet kunt bestellen.

Wel denk ik dat je er goed aan doet om in het Functioneel Ontwerp technische vereisten te specificeren.
Je hebt nu eenmaal hosting nodig, een fatsoenlijke databaseserver, een SSL-certificaat enzovoort, zelfs als je niet bereid bent die voor de klant te regelen. En ja, die vereisten moet je noemen, want ondernemers hebben daarvan vaak geen kaas gegeten.

Specifiek bij webwinkels kun je overwegen je wél tegen de hosting aan te bemoeien, al is het maar met een advies. Je krijgt anders verkeerde bezuinigingen, zoals proberen een Magento op een hostingabonnementje van € 1 per maand te draaien. Twee keer raden wie vervolgens wordt aangesproken op een slome webwinkel...
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.