Versio

css hovers

Overzicht Reageren

DirkJan Heinen

DirkJan Heinen

20/05/2008 15:59:00
Quote Anchor link
beste iedereen :)

ik ben bezig met het maken van een site en stuit op een probleem.
op de site http://new.kelvin-trainingen.nl/ zie je dat ik bij het menu links een hover heb met een uitklap menu.
nu is het zo dat als je over het uitklap menutje gaat dat de hover van de link weg gaat.
hoe kan ik er voor zorgen dat die blijft staan?

en...

ik wou een .htaccess bestandje gebruiken voor het rewriten van urls maar nu geeft hij een 500 error als ik dat .htaccess bestand upload.
hoe kan dat, en hoe kan ik het verhelpen?

met über vriendelijke groeten,
DirkJan Heinen

PHP hulp

PHP hulp

24/05/2012 07:46:18
Gesponsorde koppelingen:

Mitchell

Mitchell

20/05/2008 16:02:00
Quote Anchor link
Als hij een 500 internal error geeft betekend dat de inhoud van de .htaccess file niet klopt.

Die menu fout heb je in IE? In FF merk ik hem niet.

Leon Kunst

Leon Kunst

20/05/2008 16:02:00
Quote Anchor link
Hmm, miss met ook een extra hover nog op het compleete divje ofzo wat je te zien krijgt, die er voor zorgt dat dat hovereffect blijft?

20/05/2008 16:04:00
Quote Anchor link
Wat betreft die .htaccess heb je waarschijnlijk een IIS (windows) server. Je kan gebruik maken van IASPI rewrite, maar dat moet je hoster aan hebben staan. Ik zit zelf bij SoHosted en na het sturen van een mailtje was dit direct beschikbaar en kon ik gewoon de inhoud van mijn .htaccess kopieren naar het IASPIrewrite.ini bestand :)

Leon Kunst schreef op 20.05.2008 16:02:
Hmm, miss met ook een extra hover nog op het compleete divje ofzo wat je te zien krijgt, die er voor zorgt dat dat hovereffect blijft?

Dat is inderdaad ook mogelijk. Net als bijvoorbeeld het visible maken van een span bij een mouseover (de bekende infobox). Je kan dit ook doen met een div die je dan over het menu item heen kan zetten (z-index). Weet niet of dit heel netjes is, maar het werkt wel ;p
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door

DirkJan Heinen

DirkJan Heinen

20/05/2008 16:10:00
Quote Anchor link
@Mitchell
merk je het niet in FF? ik wel hoor en in ie en in opera en in safari..

@Leon Kunst
ik snap je niet helemaal..

@René D.
oow.. ja dat is een goed plan.. even een emailtje sturen.. moet ik er alleen nog achter komen welke hoster hij gebruikt..

Mitchell

Mitchell

20/05/2008 16:13:00
Quote Anchor link
Zou je dan even een print screentje willen maken en het daarop willen aanwijzen? Ik snap niet echt wat je bedoeld, helaas. :\

In m'n IE 7.0 reageert hij bij mij hetzelfde als FF 2.0.

20/05/2008 16:39:00
Quote Anchor link
Mitchell, hij bedoeld dat als hij met zijn muis over het submenu gaat dat het hoofdmenu dan ook de mouseover status behoud. Kortom, dat ie dan wit is in plaats van blauw.

Crispijn -

Crispijn -

20/05/2008 16:43:00
Quote Anchor link
Nette layout He!nen! Mijn complimenten.

DirkJan Heinen

DirkJan Heinen

20/05/2008 16:54:00
Quote Anchor link
Crispijn schreef op 20.05.2008 16:43:
Nette layout He!nen! Mijn complimenten.

dankje dankje :)
als hij het nu ook nog goed deed was het helemaal mooi..

ik heb het net ook geprobeert met die z-indexes maar dat lukt ook niet.

DirkJan Heinen

DirkJan Heinen

21/05/2008 11:45:00
Quote Anchor link
weet niemand iets om dat op te lossen met het menu? :(
of was het jullie net eens opgevallen?

21/05/2008 12:01:00
Quote Anchor link
Het viel me op omdat jij het aangaf als probleem. Het is echter niet storend of onduidelijk.

Joren de Wit
Beheerder

Joren de Wit

21/05/2008 12:04:00
Quote Anchor link
Dit gaat je niet lukken met enkel CSS, waarschijnlijk zul je een stukje JS nodig hebben om te zorgen dat het menu item 'geactiveerd' blijft.

Dus door een mouseover event te hangen aan je submenu waarmee je de style van het hoofdmenu item bepaalt...

Joren de Wit
Beheerder

Joren de Wit

21/05/2008 12:04:00
Quote Anchor link
edit: oeps, 1x klikken is genoeg... :-)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit

DirkJan Heinen

DirkJan Heinen

21/05/2008 12:20:00
Quote Anchor link
oow.. nouja even proberen met javascript dan en anders ist helaas.

21/05/2008 12:21:00
Quote Anchor link
Het is bijzonder omslachtig, maar je zou ieder submenu een span op kunnen nemen en die op hidden zetten. Positioneer deze boven het menu wat je dan niet gebruikt en zorg dat bij een mouseover hij de span visible maakt. Het klinkt bijzonder raar, maar weet zo snel niet hoe ik het beter uit kan leggen. Eigenlijk dezelfde techniek die je gebruikt bij mouseover infoboxes, maar dan positioneer je de infobox zo over het menu dat het lijkt alsof het menu geselecteerd blijft. Wat je eigenlijk doet is de span weergeven OVER het menu heen... damn, klinkt heel onduidelijk al zeg ik het zelf :P

//edit
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<style>
a.infobox {
    border-bottom: 1px solid #990000;
    text-decoration: none;
}
a.infobox:hover {
    cursor: help;
    color: #990000;
    background: #CCCCCC;
}
a.infobox span {
    visibility: hidden;
    position: absolute;
    margin-top: 10px;
    padding: 3px;
    text-decoration: none;
    text-align:justify;
    width: 175px;
}
a.infobox:hover span {
    visibility: visible;
    border: 1px solid #990000;
    color: #666666;
    background: #CCCCCC;
}
</style>

Code (php)
1
<a class="infobox" href="#" onclick="return false">Wiki<span><b>Wiki:</b><br />Een wiki is een applicatie of (web)toepassing, waarmee webdocumenten gezamenlijk kunnen worden bewerkt. Een bekend voorbeeld van een wiki is Wikipedia.</span></a>

Dit is een voorbeeld van zo'n infobox. Die infobox kun je echter zelf positioneren. Dus als je die over het oorspronkelijke menu kan zetten met de mouseover image moet het er zo uitzien dat het lijkt alsof deze geslecteerd blijft...
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door

Andreas Warnaar

Andreas Warnaar

21/05/2008 14:31:00
Quote Anchor link
Voor het gebruik van :hover is wat aardig wat lees werk nodig. Omdat FF en IE nog steeds :hover anders gebruiken is het lastig om een crossbrowser menu te creeren.

het is niet onmogelijk, maar het kost ff wat werk.. Mijn Bron voor CSS is altijd nog http://www.cssplay.co.uk ( bij gebruik zeker een donatie geven! )
Op deze website vind je talrijke voor beelden wat er mogelijk is om menu's te maken met css

Ik heb nog ff gezocht in mijn bronnen lijst
http://www.seoconsultants.com/css/menus/tutorial/

Hopelijk wordt er wijzer van. Ik zal ook nog ff kijken of ik nog ergens een kleine demo heb voor je..

DirkJan Heinen

DirkJan Heinen

22/05/2008 16:13:00
Quote Anchor link
heey,

inmidels heb ik de hovers voor elkaar gekregen met javascript ( http://new.kelvin-trainingen.nl/ )

nu heb ik nog een probleem met de .htaccess een medewerker van het hosting bedrijf emailde mij dat het wel gewoon .htaccess moet onderstuenen en dat het waarschijnlijk aan mijn .htaccess lag.

is er wat fout aan deze htaccess
Code (php)
1
2
3
4
Options +FollowSymlinks
RewriteEngine on
RewriteRule page/([0-9a-zA-Z]+)/([0-9a-zA-Z]+)/$ index.php?subpage=$1&page=$2 [NC]
RewriteRule page/([0-9a-zA-Z]+)/$ index.php?page=$1 [NC]

Mitchell

Mitchell

22/05/2008 16:20:00
Quote Anchor link
Laat "Options +FollowSymlinks" eens weg en probeer hem dan. Mijn host geeft ook altijd een internal server error wanneer ik deze plaats.

DirkJan Heinen

DirkJan Heinen

22/05/2008 16:28:00
Quote Anchor link
helaas.. ook zonder "Options +FollowSymlinks" werkt het niet :(

Mitchell

Mitchell

22/05/2008 16:36:00
Quote Anchor link
Oke, dan gaan we even testen. Haal alle code eruit en plaats dit erin.

Code (php)
1
2
3
4
RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f    # Existing File
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d    # Existing Directory
RewriteRule . /index.php [L]

Als je dit hebt gedaan, ga naar een niet bestaande pagina en kijk of deze je weer terug stuurt naar index.php.

Zo niet, dan ligt het toch aan de server.

--

--

22/05/2008 16:54:00
Quote Anchor link
Haal je op je pc de .txt er al achter weg of op de server? Ik had dit laatst ook en daar lag het aan. (Zal wel aan mijn vreemde hardware liggen)

Overzicht Reageren

Get Adobe Flash player