div of p

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 volgende »

Lord Gaga

Lord Gaga

10/02/2015 14:49:37
Quote Anchor link
Hallo,

Onderaan mijn website zou ik graag een grijze balk willen, met een breedte van 100%.
In deze balk moet één regel komen te staan met een copyright teken, de naam van de website en noem maar op.

Ik weet van mezelf dat ik "dwangmatisch" programmeer (een soort smetvrees, maar dan op gebied van programmeren) en nu stoor ik me heel erg aan iets dat ik hiervoor veel heb gebruikt:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<footer id="footer">
    <p id="copyright">Copyright ...</p>
</footer>


Geen idee waarom, maar het voelt gewoon niet goed aan. Veel liever zou ik het op deze manier hebben:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
<footer id="footer">
    <div id="copyright">
        <p>Copyright ...</p>
    </div>
</footer>


In dit laatste geval zou de div, de grijze balk weergeven en de p de inhoud ervan.
Maar nu vraag ik me dus af of dit wel een goede aanpak is?

Ten slotte nog de vraag of er meer mensen zijn die "programmeren met smetvrees", ik stoor me er namelijk heel erg aan en het zit ook behoorlijk in de weg van het leren van nieuwe dingen.

Alvast bedankt!
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 02:43:34
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

10/02/2015 15:07:05
Quote Anchor link
Dat is geen smetvrees maar perfectionisme.

Eerste vraag is: bevat de footer méér dan alleen een copyrightvermelding?
Of is de footer een copyrightvermelding?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/02/2015 15:17:41
Quote Anchor link
>> en nu stoor ik me heel erg aan iets dat ik hiervoor veel heb gebruik

Waar stoor je je precies aan? Waar zit 'm de "smetvrees" in:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<footer id="footer">
    <p id="copyright">Copyright ...</p>
</footer>
 
Lord Gaga

Lord Gaga

10/02/2015 15:19:51
Quote Anchor link
Zoals ik het zie bevat de footer een copyrightvermelding, dus dan zou ik moeten gaan voor de 2e optie lijkt me.

En perfectionisme zou ik het niet noemen. In PHP zet ik namelijk commentaar boven elke regel, en ondanks het niet eens nuttig commentaar is kan ik mezelf niet overtuigen dit niet te doen. Zonder het commentaar voelt de code namelijk "vies".

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
// Call if
if ( (isset($_GET["error_code"])) && ($_GET["error_code"] === "404") )
{
    // Set page_name
    $page_name = "Pagina niet gevonden";

    // Set error_text
    $error_text = "Deze pagina kon niet worden gevonden.";
}


Zoals je ziet heeft het commentaar geen enkele toegevoegde waarde, toch kan ik zonder. In het ergste geval lig ik me 's nachts druk te maken wanneer ik weet of het gevoel heb dat mijn code "vies" is.

Edit:
Ozzie PHP op 10/02/2015 15:17:41:
>> en nu stoor ik me heel erg aan iets dat ik hiervoor veel heb gebruik

Waar stoor je je precies aan? Waar zit 'm de "smetvrees" in:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
<footer id="footer">
    <p id="copyright">Copyright ...</p>
</footer>

Wist ik dat maar, soms kan ik gewoon niet plaatsen waar het probleem ligt.
Gewijzigd op 10/02/2015 15:21:51 door Lord Gaga
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/02/2015 15:22:50
Quote Anchor link
>> Wist ik dat maar, soms kan ik gewoon niet plaatsen waar het probleem ligt.

Maar ik bedoel ... is het een gevoel dat de code niet klopt (dat het symantisch niet correct is), of vind je het er "optisch" lelijk uitzien?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

10/02/2015 15:23:03
Quote Anchor link
In <footer id="footer"> formaliseer je zelf iets dat al in HTML5 geformaliseerd is: de footer is een footer. Dat is dubbelop.
 
Lord Gaga

Lord Gaga

10/02/2015 15:24:09
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 10/02/2015 15:22:50:
>> Wist ik dat maar, soms kan ik gewoon niet plaatsen waar het probleem ligt.

Maar ik bedoel ... is het een gevoel dat de code niet klopt (dat het symantisch niet correct is), of vind je het er "optisch" lelijk uitzien?


Moeilijk, maar ik denk beide.

Edit:
Ik weet niet of het mogelijk is, maar zelf heb ik het gevoel alsof het een soort dwangneurose (OCD) is. Het roept een soort gevoel van viezigheid uit wanneer ik aan het programmeren ben of zelfs wanneer ik een programma installeer of verwijder.

Ik heb nu een eigen VPS en deze heb ik sinds ik hem heb gekocht al tig keer opnieuw geïnstalleerd omdat ik hiermee aan het testen was, en telkens als ik iets veranderde en vervolgens weer terugzette kwam dat gevoel van viezigheid weer terug. En het klinkt misschien heel stom, maar als ik hier tot laat in de avond mee bezig ben, kom ik hier bijvoorbeeld écht moeilijk van in slaap.
Gewijzigd op 10/02/2015 15:32:08 door Lord Gaga
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/02/2015 15:32:56
Quote Anchor link
Ah oké. Ik ben zelf ook vrij perfectionistisch en ik herken dat wel een beetje. Als ik een class schrijf, moet ie niet alleen goed werken, maar ook zo efficiënt mogelijk. De commentaren in het Engels (die nooit iemand ziet) moeten grammaticaal kloppen. Iedere functie moet een beschrijving (commentaar) hebben. Er is zelfs een tijd geweest dat ik probeerde alles zo mooi mogelijk uit te lijnen. Dus ja, voor mij is het wel een soort van herkenbaar. Het allereerste besef waar je mee moet beginnen, is dat perfectionisme niet bestaat. Perfectie bestaat niet. Je maakt het jezelf heel lastig door iets na te streven wat niet bestaat.
 
Lord Gaga

Lord Gaga

10/02/2015 15:42:24
Quote Anchor link
Dat heb ik dus ook, en het voelt alsof ik het op een heel extreme manier heb. En ik merk dat het me heel erg tegen werkt in de dingen die ik maak. Daarnaast is het ook nog eens heel frustrerend.

Ik heb als eerste stap ook al heel vaak geprobeerd het commentaar gewoon eens weg te halen, maar vervolgens schiet ik helemaal in de stress omdat het niet goed aanvoelt.

Ook in het dagelijks leven merk ik dat lichtelijke tikjes vertoon die op OCD zouden wijzen. Maar om een dokter nou uit te leggen dat ik dwangmatisch programmeer...
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/02/2015 15:43:42
Quote Anchor link
Ben je bang om fouten te maken?
 
Lord Gaga

Lord Gaga

10/02/2015 15:51:12
Quote Anchor link
Ik denk van wel.

Momenteel zit ik in het eerste jaar van HBO Informatica, hiervoor heb ik Applicatie Ontwikkeling gedaan op het MBO en daar werd door veel personen naar mij gekeken als "de beste van de klas", omdat ik als hobby al programmeerde voor ik aan de opleiding begon. Nu zit ik dus op het HBO, in de derde periode, met een vrijstelling voor PHP1, PHP2, Database1 en xHTML&CSS. En ook nu wordt er naar mij gekeken als "een van de beteren".

Maar als ik naar het niveau op dit forum kijk, voel ik me helemaal niet zo.
Ik kan bijvoorbeeld OOP, maar ik gebruik dit niet omdat ik (H)MVC niet volledig onder de knie heb (en gebruik maken van OOP zonder (H)MVC voelt weer vies aan :/ ). En vanaf dat punt raakt het een beetje in een oneindige cirkel.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/02/2015 16:04:29
Quote Anchor link
Laat ik voorop stellen dat ik geen psycholoog ben, maar misschien helpt het volgende. Probeer de komende weken eens anders tegen je programmeerwerk aan te kijken. Niet als iets wat heel belangrijk is, maar zie het eens als "iets wat je er toevallig bij doet". Maak het voor jezelf eens onbelangrijk. En gun het jezelf om een bestand te maken wat niet helemaal perfect is. Het moet wel oké zijn, maar niet perfect. Perfectie bestaat niet, dus de volgende keer als je iets maakt, maak het dan goed ... maar niet perfect.
 
Lord Gaga

Lord Gaga

10/02/2015 16:08:06
Quote Anchor link
Ik zal het eens proberen, hopen dat het werkt, bedankt!
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/02/2015 16:19:32
Quote Anchor link
Succes, en laat over een paar dagen eens weten hoe het gaat ...
 
Eddy E

Eddy E

10/02/2015 17:01:54
Quote Anchor link
Dit is symatisch en voldoende. Prima aan te spreken door CSS en Javascript. ID's en zo zijn niet nodig. Er is toch maar 1 footer die in je <body> staat.
<footer>'s in <article>'s hebben dus een andere parent.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<footer>
    <p>Copyright 2015 en alter</p>
</footer>


Veel schoner dan dit gaat het niet worden.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

10/02/2015 17:09:02
Quote Anchor link
En ik dacht dat ik een perfectionist was ;-).

Quote:
Je maakt het jezelf heel lastig door iets na te streven wat niet bestaat.


Omdat iets niet haalbaar is, wil dat niet zeggen dat je het maar zonder meer moet opgeven om het na te streven (denk aan wereldvrede, lol).

Misschien helpt het volgende: vraag je af wat de meerwaarde van een bepaalde actie is. Als je een stuk code hebt wat al zo geschreven is dat het evident is wat het doet -al dan niet door naamgeving- dan hoef je hier geen commentaar aan toe te voegen. Commentaar is bedoeld als extra denkstappen, reminders etc.. Als je bij elke regel zet "en hier druk ik iets af", mja, dat klinkt wel een beetje dwangmatig ;-).

Daarnaast: wanneer je je code aan het verfijnen bent, heeft dit op een gegeven moment een steeds minder groot effect. Al helemaal als het het de puntjes op de i zetten is in commentaar van code, dit heeft verder geen enkel effect op de werking van je code.

Je moet echter niet bezuinigen op dat soort zaken, maar je kunt hetzelfde bereiken met minder. Je wordt dan ook minder gestoord (pun not intended :)) door onnodig commentaar als je door je code heenrent.

En tot slot de realisatie dat je geen code voor de eeuwigheid schrijft. Sterker nog: als je over een paar jaar terugkijkt op code die je nu schrijft dan hoop ik dat je vindt dat je het dan anders aan zou pakken. Als je het na X jaar nog steeds op dezelfde manier zou doen dan klopt er waarschijnlijk iets niet.

The only thing that is constant is change.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

10/02/2015 17:13:58
Quote Anchor link
Afbeelding
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/02/2015 17:32:47
Quote Anchor link
>> Omdat iets niet haalbaar is, wil dat niet zeggen dat je het maar zonder meer moet opgeven om het na te streven (denk aan wereldvrede, lol).

Klopt, maar het kan voor een perfectionist heel erg tegen je werken om letterlijk te streven naar die perfectie (ik weet waar ik over praat). Daarom geef ik aan dat je niet moet streven naar perfectie (het is geen doel op zich) maar naar iets zinvols zoals goed werkende code. Dit laatste is haalbaar, het eerste niet.

>> En tot slot de realisatie dat je geen code voor de eeuwigheid schrijft.

Dat is absoluut waar. Ik kan vandaag een geweldig verhaaltje schrijven, en over een week al verbeterpunten zien. Wat vandaag perfect is, is het morgen al niet meer. Oké ... even een gewaagde uitspraak dan ... zelfs de meest perfecte vrouw ... wordt op een dag ... nee wacht ... krijgt rondingen :)

>> The only thing that is constant is change.

Ja, of nog zo'n mooie ...

Het enige dat zeker is, is dat niks zeker is ...

en zelfs dat is niet zeker!
Gewijzigd op 10/02/2015 17:40:06 door Ozzie PHP
 
Lord Gaga

Lord Gaga

12/02/2015 20:12:23
Quote Anchor link
Oke, op dit moment doe ik erg m'n best om code te schrijven zónder commentaar, en tot nu toe lukt dit aardig, al dan niet met veel moeite. :P Ook gebruik ik (dit is ook 1 van de dingen waar ik nogal moeite mee heb) voor het eerst externe bestanden. (jQuery is een uitzondering, hoewel ik lang heb getwijfel puur JavaScript te gebruiken) en ook dit gaat me aardig goed af.

Hebben jullie verder nog op- of aanmerkingen op mijn website? (Programmeerstijl, layout, etc.):

https://www.narithia.nl
Gewijzigd op 12/02/2015 20:12:31 door Lord Gaga
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

12/02/2015 20:31:41
Quote Anchor link
Ziet er wel okee uit, maar kan hier niet zoveel uit afleiden :].

Dingen die mij opvielen:
- voor haast alle elementen gebruik je id's, heb je hier een speciale reden voor, of is dat enkel omdat je elk layout element toch maar 1x gebruikt?
- je stuurt niet via een PHP-header de character encoding mee, en je titel staat VOOR je character-encoding declaratie :] (los daarvan - gebruik je in je hele applicatie dezelfde character encoding?)
 
Lord Gaga

Lord Gaga

12/02/2015 20:37:17
Quote Anchor link
De website heeft maar 1 header, 1 footer, etc., daarom gebruik ik id's. Mocht ik ooit een article element gebruiken met een header en footer, dan moet deze niet dezelfde stijl krijgen als de header en footer in de layout.

De character encoding meesturen via PHP heb ik inderdaad nog niet gedaan, dat zal ik zo even toevoegen. De titel heb ik altijd bovenaan staan, ik dacht dat dit gebruikelijk was, ik kan me niet herinneren dat ik ooit een site heb gezien waar de titel onder de character encoding stond. En ik gebruik (of ga gebruiken) inderdaad dezelfde character encoding door de hele website, UTF-8.

Edit:
Nu ik erop ga letten zie ik inderdaad best veel websites waar de character encoding bovenaan staat, ik heb dit ook gelijk aangepast.
Gewijzigd op 12/02/2015 20:41:10 door Lord Gaga
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.