[Excel/OpenOffice] formule op hele kolom?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/02/2015 00:37:03
Quote Anchor link
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over Excel/OpenOffice. Stel je maakt in cel C1 een formule "= A1+B1".
Nu kan ik deze cel aanklikken en vervolgens over 10 rijen naar beneden slepen. Cel C2 wordt dan automatisch A2+B2, cel C3 wordt A3+B3 enzovoorts.

Nu vraag ik me af of je met een of andere handeling kunt instellen dat IEDERE cel Cx gelijk is aan Ax+Bx, waarbij x staat voor het rijnummer. Kan zoiets? Stel dat ik de betreffende formule uit cel C1 bijvoorbeeld voor 10.000 rijen wil instellen, dan moet ik cel C1 aanklikken en vervolgens 10.000 rijen naar beneden slepen. Niet bepaald handig. En stel dat ik nu toch ineens meer dan 10.000 rijen nodig heb, dan werkt de formule na rij 10.000 ineens niet meer. Vandaar dat ik dus benieuwd ben of je een formule direct op een hele kolom kunt toepassen.
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 05:40:35
 
Wouter J

Wouter J

01/02/2015 11:33:52
Quote Anchor link
Waarom zou de formule na 10.000 rijen niet meer werken?

Als je dit zou willen moet je een macro schrijven.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

01/02/2015 11:43:22
Quote Anchor link
1. Kopieer de formule met bijvoorbeeld Ctrl+C.

2. Selecteer de gehele kolom door op de kolomkop te klikken.

3. Plak de formule met Ctrl+V.

Resultaat: alle cellen in de geselecteerde kolom worden gevuld met de gekopieerde formule.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/02/2015 13:21:52
Quote Anchor link
Ward, super! Dat werkt inderdaad prima! Nog een ander vraagje ... Stel ik heb dus de hele kolom gekopieerd. Bij cel A1 en B1 vul ik respectievelijk 1 en 2 in, dan verschijnt in cel C3 logischerwijs het getal 3. Echter, in alle overige cellen in kolom C staat nu het getal 0. Dit komt omdat cel A en B nog niet zijn ingevuld. Is het mogelijk om de formule zo aan te passen dat er in cel C alleen een resultaat verschijnt als cel A en B beiden gevuld zijn?

@Wouter:

Omdat je de formula maar tot 10.000 rijen naar beneden hebt gesleept.

Toevoeging op 01/02/2015 13:26:13:

Toch even een kleine kanttekening. Hoewel het vullen van de kolommen prima werkt, wordt m'n bestand er wel erg groot van. Een simpele =A1+B1 leidt nu al tot een bestandsgrootte van 8,5 mb terwijl er verder nog niks in het bestand staat. Is er wellicht nog een andere oplossing te bedenken? Het opslaan van het bestand duurt ook een eeuwigheid.
Gewijzigd op 01/02/2015 13:26:46 door Ozzie PHP
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

01/02/2015 14:00:18
Quote Anchor link
Ctrl+1 en dan een aangepaste notatie zoals 0;-0;;@ toepassen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/02/2015 14:04:56
Quote Anchor link
Thanks Ward, het werkt helaas nog niet helemaal. Als ik dan in A2 en B2 0 en 0 invul verschijnt er in C2 niks. Kan ik ergens terugvinden hoe de syntax van die aangepaste notatie werkt?

En weet je wellicht nog een handigere oplossing dan het vullen van een hele kolom (gezien de nogal grote bestandsgrootten en het traag opslaan)?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

01/02/2015 14:39:05
Quote Anchor link
Ja, er is een handige optie, maar daar merk je niet meteen wat van: als je steeds dezelfde formule gebruikt in een specifieke kolom, gaat Excel op een gegeven moment over op een AutoComplete. Vul je dan A en B van een volgende rij in, dan verschijnt automatisch de eerder gebruikte formule in C.

Met andere woorden: als je het nu niet oplost, lost het zich later vanzelf op ;-)

Je kunt in plaats van een notatie een formule gebruiken. Dit is bijvoorbeeld de Nederlandstalige Excel-variant van een if-then-else:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
=ALS(NIET(ISLEEG(B1)); A1+B1; "")
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/02/2015 14:42:15
Quote Anchor link
>> Ja, er is een handige optie

Hoe stel ik die optie in? :)
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

01/02/2015 16:03:26
Quote Anchor link
Opties > Geavanceerd > Automatisch aanvullen van celwaarden activeren.

Volgens mij staat deze autocomplete al standaard aan.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/02/2015 16:09:46
Quote Anchor link
Thanks Ward ... ik heb alleen geen flauw idee waar ik deze functie bij LibreOffice kan vinden ... laat staan of ie überhaupt bestaat :-s
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

01/02/2015 16:15:29
Quote Anchor link
Probeer het anders met een formule. Spreadsheetprogramma's hebben meestal wel een of andere if() of iif() en een vorm van empty() aan boord. Net PHP ;-)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/02/2015 16:20:35
Quote Anchor link
Maar met een formule krijg ik niet automatisch m'n rijen gevuld. Uit die IF daar zal ik wel uitkomen, maar ik wil graag een oplossing voor dat auto-aanvullen. Dat zou mooi zijn. Het vooraf vullen van een complete kolom is achteraf gezien toch niet een heel handige oplossing :(

Toevoeging op 01/02/2015 16:31:25:

Ward, hoe kwam jij eerder aan dit: "0;-0;;@"?
Waar staat deze syntax beschreven?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

01/02/2015 16:40:23
Quote Anchor link
Het zijn notaties voor toestanden:

<POSITIVE>;<NEGATIVE>;<ZERO>;<TEXT>

Dus in 0;-0;;@ is <ZERO> leeg.

http://support2.microsoft.com/kb/264372
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/02/2015 16:46:51
Quote Anchor link
Ah oké, ik begin het een beetje te begrijpen ... ik ga er straks weer even verder mee spelen. Thanks!
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.