Factuurnummers en mysql

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Brecht S

Brecht S

31/12/2014 10:13:43
Quote Anchor link
Ik weet dat dit topic al overal te vinden is maar kom niet aan een passende oplossing toe.
Dus ik wil factuurnummers automatisch laten verhogen maar dat kan niet met een auto-increment omdat ik die al gebruik voor mijn id field. Blijkbaar kan ik geen twee keer een auto-increment doen in dezelfde tabel?

Ik heb dus een tabel facturen met volgende velden:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
ID   titel    aantal   omschrijving     e_prijs   tot    factnr
1    Test1    1        Testfactuur 1    100       100    ?
2    Test2    3        Testfactuur 2    100       200    ?


Hoe vul ik nu het beste de ? in? Met welke query?

Het formaat zou moeten 2015/001/VF zijn. Waarbij 2015 het jaar, 001 (moet telkens verhoogd worden met 1) het factnr zelf en VF zou moeten staan voor voorschotfactuur maar dit kan evengoed TF = tussentijdse factuur, RF = regie factuur, SF = slotfactuur.


Hetzelfde topic is door mij ook gepost op http://www.pfz.nl/forum/topic/11035-factuurnummers-en-mysql/
Gewijzigd op 31/12/2014 10:23:58 door Brecht S
 
PHP hulp

PHP hulp

29/03/2024 08:06:14
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

31/12/2014 10:19:12
Quote Anchor link
Je kan deze toch ook met PHP genereren? Vaak wordt er gewoon een datum aan toegevoegd met een oplopend nummertje, zoals

3112201401 Uiteraard zet je op die kolom wel een UNIQUE.

Hm, kan ook met MySQL zie ik. Onze databasegoeroe Ger heeft er een mooie query voor gebrouwen ;-)
Gewijzigd op 31/12/2014 10:21:51 door - Ariën -
 
Brecht S

Brecht S

31/12/2014 10:23:11
Quote Anchor link
Sorry vergeten vermelden. Het formaat zou moeten 2015/001/VF zijn. Waarbij 2015 het jaar, 001 (moet telkens verhoogd worden met 1) het factnr zelf en VF zou moeten staan voor voorschotfactuur maar dit kan evengoed TF = tussentijdse factuur, RF = regie factuur, SF = slotfactuur.

Toevoeging op 31/12/2014 10:31:35:

Ik had al zitten denken om zoiets te doen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
$seqnr = 001 + 1;
$factnr = '2015/'.$seqnr.'/VF

Maar hier krijg ik een probleem. Als de volgende factuur dan achteraan RF krijgt komt het volgnr (001+1) niet meer juist. Dus moet ik iets met een MAX(seqnr) of zo gaan doen? En uiteraard 2 mysql fields aanmaken in dezelfde tabel die het nummer moeten samenstellen?

Toevoeging op 31/12/2014 10:33:18:

START TRANSACTION;
SET @billno = (SELECT COALESCE(MAX(b_seq_no), 0) + 1 FROM billing WHERE b_year = YEAR(CURRENT_DATE) FOR UPDATE);
INSERT INTO billing (b_year, b_seq_no, blabla) VALUES (YEAR(CURRENT_DATE), @billno, 'omschrijving');
COMMIT;

Dit werkt helemaal niet. Of is het niet dat wat je bedoelde. Ik had dit al bekeken. Is dit normale php code?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

31/12/2014 10:41:37
Quote Anchor link
Je moet, wettelijk verplicht, de volledige factuurdatum vermelden en dus opslaan (en niet slechts het factuurjaar). Uit de factuurdatum kun je met bijvoorbeeld de MySQL-functie YEAR() dus vervolgens ook het prefix 2015/ afleiden.
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

31/12/2014 10:43:02
Quote Anchor link
Brecht S op 31/12/2014 10:23:11:
START TRANSACTION;
SET @billno = (SELECT COALESCE(MAX(b_seq_no), 0) + 1 FROM billing WHERE b_year = YEAR(CURRENT_DATE) FOR UPDATE);
INSERT INTO billing (b_year, b_seq_no, blabla) VALUES (YEAR(CURRENT_DATE), @billno, 'omschrijving');
COMMIT;

Dit werkt helemaal niet. Of is het niet dat wat je bedoelde. Ik had dit al bekeken. Is dit normale php code?

Dat is een MySQL query met exotische variabelen en functies.
 
Brecht S

Brecht S

31/12/2014 10:44:29
Quote Anchor link
@Ward: dit is me wel duidelijk, ja. Ik zal dat later wel nog een beetje aanpassen als ik door mijn basis probleem ben ;-) Kan je me daarmee helpen?

Het prefix 2015 kan ik met YEAR() doen of met date('Y') in een variable

Toevoeging op 31/12/2014 10:46:20:

@Aar: ik krijg foutmeldingen op START TRANSACTION; en COMMIT; en die SET ... dus dit werkt niet. Is toch geen gewone php?
Gewijzigd op 31/12/2014 10:44:45 door Brecht S
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

31/12/2014 10:47:33
Quote Anchor link
Ik zou het factuurkenmerk opsplitsen in drie kolommen:

- factuurdatum (waarvan het jaar het prefix wordt);
- uniek volgnummer;
- type-aanduiding (het postfix).
 
Obelix Idefix

Obelix Idefix

31/12/2014 10:48:47
Quote Anchor link
Brecht S op 31/12/2014 10:23:11:
Ik had al zitten denken om zoiets te doen:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
$seqnr = 001 + 1;
$factnr = '2015/'.$seqnr.'/VF

Maar hier krijg ik een probleem. Als de volgende factuur dan achteraan RF krijgt komt het volgnr (001+1) niet meer juist. Dus moet ik iets met een MAX(seqnr) of zo gaan doen? En uiteraard 2 mysql fields aanmaken in dezelfde tabel die het nummer moeten samenstellen?

Wat denk je dat $segnr oplevert? Voorloopnullen kun je niet in een database (als getal) opslaan. Wel als text, maar daar kun je dan weer geen 1 bij optellen.
Bij $factnr heb je het jaar hard gecodeerd. Betekent dus dat je elk jaar moet aanpassen?!

Het jaar kun je afleiden uit de factuurdatum. Maak een kolom met daarin het soort factuur en een kolom met nummer. Vervolgens haal je, voor je een nieuwe factuur toevoegt, het laatste nummer op voor de combinatie jaar / factuursoort en telt daar 1 bij op. Die schrijf je weg in de database.
Ger kan dat, ongetwijfeld, in 1 query.
 
John D

John D

31/12/2014 10:52:41
Quote Anchor link
Ik ben gewend om in Oracle met sequences te werken maar helaas kent MySQL dat (nog) niet. Ik heb dat in MySQL nagebouwd middels een functie:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
CREATE FUNCTION seq(seq_name char(20)) returns int begin  UPDATE seq SET val=last_insert_id(val+1) WHERE name=seq_name;  RETURN last_insert_id();

Met bijbehorende tabel:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
mysql> desc seq
+-------+------------------+------+-----+---------+-------+
| Field | Type             | Null | Key | Default | Extra |
+-------+------------------+------+-----+---------+-------+
| name  | varchar(20)      | NO   | PRI | NULL    |       |
| val   | int(10) unsigned | NO   |     | NULL    |       |
+-------+------------------+------+-----+---------+-------+

en met (als voorbeeld):
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
SELECT seq('nextval') as nextval;

vraag je een factuurnummer op waarbij tevens het factuurnummer in het tabelletje automatisch opgehoogd wordt.
Gewijzigd op 31/12/2014 10:54:41 door John D
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

31/12/2014 11:13:31
Quote Anchor link
Nice, maar als je toch een aparte tabel gaat toevoegen, dan kun je ook die ook gebruiken voor de facturen mét AUTO_INCREMENT op de primaire sleutel voor het volgnummer?

Om het niet ingewikkelder te maken dan het is: het volgende factuurnummer kun je berekenen met een (sub)query zoals SELECT GREATEST(invoice_number) + 1 AS next_invoice_number.
 
Brecht S

Brecht S

31/12/2014 11:14:51
Quote Anchor link
@Obelix: ik kan volgende doen:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
$year = date('Y');
$seqnr = ???
$value = 'VF';

Dat steek ik dan in 3 verschillende kolommen in mysql. Maar alleen is me niet duidelijk wat ik dan moet doen met de $seqnr???

Toevoeging op 31/12/2014 11:22:47:

@Ward: kan je eens een voorbeeld geven van een volledig werkende query die ik voor dit kan gebruiken? Ben hier niet meer goed mee.

Is dit dan zoiets als:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
$value = 'VF';
$year = date('Y');

INSERT INTO facturen (year, seqnr, value) VALUES ('$year', (SELECT GREATEST(seqnr) + 1 AS next_invoice_number), '$value')
Gewijzigd op 31/12/2014 11:26:18 door Brecht S
 
John D

John D

31/12/2014 11:36:02
Quote Anchor link
Ward van der Put op 31/12/2014 11:13:31:
Nice, maar als je toch een aparte tabel gaat toevoegen, dan kun je ook die ook gebruiken voor de facturen mét AUTO_INCREMENT op de primaire sleutel voor het volgnummer?

Om het niet ingewikkelder te maken dan het is: het volgende factuurnummer kun je berekenen met een (sub)query zoals SELECT GREATEST(invoice_number) + 1 AS next_invoice_number.
Mee eens, echter dergelijke SQL vraagt vrijwel altijd een full table scan wat bij duizenden of miljoenen records impact heeft op de performance. Met name daarom heeft bijvoorbeeld Oracle de "Sequence" bedacht die (configureerbaar) gecashed kan worden in memory dat dan weer om hotspot performance issues te voorkomen. UIteraard is mijn MySQL oplossing een simpele en op die manier dan weer een hotspot kandidaat.
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

31/12/2014 11:59:36
Quote Anchor link
GREATEST is geen aggegrate functie!!

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
INSERT INTO invoices
(inv_year, inv_seq, inv_suffix, inv_date, inv_total)
SELECT
    YEAR(CURRENT_DATE),
    COALESCE((SELECT MAX(inv_seq) FROM invoices WHERE inv_year = YEAR(CURRENT_DATE)), 0) + 1,
    'VF',
    CURRENT_DATE,
    14444.44
FROM DUAL

inv_year en inv_seq zijn samen de PK.
 
Brecht S

Brecht S

31/12/2014 12:13:18
Quote Anchor link
@Ger: wat is die FROM DUAL? En wat bedoel je met inv_year en inv_seq zijn samen de PK?
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

31/12/2014 12:24:14
Quote Anchor link
FROM DUAL betekent dat je niet uit een tabel selecteert, en kan in MySQL achterwege worden gelaten.

Omdat de combinatie inv_year en inv_seq per definitie uniek moet zijn, kan je daar een samengestelde primary key van maken. Een aparte primary key met auto_increment heeft hier geen enkele zin.
 
Brecht S

Brecht S

31/12/2014 12:44:33
Quote Anchor link
Voor ik het straks vergeet: iedereen hier (en speciaal voor diegenen die mij de laatste uren van dit jaar nog helpen met een probleem) een goed oud naar nieuw gewenst!
 
John D

John D

31/12/2014 14:04:57
Quote Anchor link
Ger van Steenderen op 31/12/2014 12:24:14:
FROM DUAL betekent dat je niet uit een tabel selecteert, en kan in MySQL achterwege worden gelaten.
DUAL is bedacht door Oracle en is daadwerkelijk een tabel met 1 record en 1 attribuut met inhoud "X". Gebruikt voor pseudocolumn selecties als
select 1024*8 from dual
select username from dual
select sysdate from dual
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

31/12/2014 20:35:16
Quote Anchor link
John D op 31/12/2014 10:52:41:
Ik ben gewend om in Oracle met sequences te werken maar helaas kent MySQL dat (nog) niet.

Ik heb al een tijdje niet meer met Oracle gewerkt, maar volgens mij kan je daar ook geen op een andere kolom gebaseerde auto nummering gebruiken.
John D op 31/12/2014 11:36:02:
Mee eens, echter dergelijke SQL vraagt vrijwel altijd een full table scan wat bij duizenden of miljoenen records impact heeft op de performance.

Niet als er een index gebruikt kan worden, precies de reden waarom ik een subquery in de SELECT gebruik en geen group by.

Overigens los ik het zelf op via een before insert trigger.
 
Brecht S

Brecht S

01/01/2015 23:08:17
Quote Anchor link
@Ger: jouw query werkt perfect maar als de inv_seq nummer 10 is gemaakt gaat hij niet meer verhogen met +1 De nummer blijft op 10 staan, we krijgen dus geen 11, enz...

Wat ik wel zie is dat als ik in mysql INT meegeef aan die kolom het wel werkt maar bij VARCHAR niet. Hoe komt dit?
Gewijzigd op 01/01/2015 23:11:03 door Brecht S
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

02/01/2015 00:18:11
Quote Anchor link
Het is al vreemd dat het pas na de 10 gebeurd. Met strings kan je niet rekenen. Dus moet je int gebruiken.
Nu zal je jezelf afvragen hoe je dan die voorloop nullen krijgt, in mysql is dat super eenvoudig:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
ALTER TABLE invoices
CHANGE COLUMN inv_seq inv_seq SMALLINT(5) ZEROFILL NOT NULL

Dit zorgt ervoor dat je altijd minimaal 5 digits te zien krijgt, dus 123 wordt 00123.
 
Brecht S

Brecht S

02/01/2015 09:26:56
Quote Anchor link
Dat is interessant om weten. Ik had die voorloopnullen er manueel bijgezet (in de output als het factuurnummer is weergegeven), maar is beter als die al in de db zitten.
Thanks.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.