HDD uit bij boot?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

22/09/2014 13:33:15
Quote Anchor link
Ola,

Ik heb een externe harde schijf die zit aangesloten op een USB-poort.

Deze harde schijf gebruik ik niet heel vaak, en hij maakt ook wat geluid. Dus meestal zet ik 'm direct na het opstarten weer uit. Nu vroeg ik me af... is er een manier waarop ik ervoor kan zorgen dat die harde schijf simpelweg niet wordt opgestart? Dat is namelijk veel handiger dan dat ik 'm telkens moet uitzetten. Ik heb al even op Google gezocht, maar ik kan nog geen oplossing vinden. Weet iemand toevallig of dit kan?
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 14:59:09
 
- SanThe -

- SanThe -

22/09/2014 13:39:16
Quote Anchor link
USB stekker er uit en alleen er in als je de schijf nodig hebt.
Werkt prima.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

22/09/2014 13:40:44
Quote Anchor link
Euh... dat is niet de oplossing die ik in gedachten had SanThe ;)
Ik kan niet makkelijk bij de kabels dus dat gaat 'm niet worden.

Maar is er geen software-matige oplossing waarmee je kunt voorkomen dat een schijf opstart?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

22/09/2014 13:51:02
Quote Anchor link
Je kunt de USB-poort uitschakelen op verschillende manieren, bijvoorbeeld:

http://support.microsoft.com/kb/823732

Er zijn ook programmaatjes voor, maar een bepaalde account of gebruikersgroep uitsluiten is technisch de elegantste oplossing.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

22/09/2014 13:53:47
Quote Anchor link
Ward, wat ik zoek zie ik er niet bij staan.

Ik wil de HDD wel kunnen gebruiken als ik 'm aanzet (via knopje op de HDD). Ik wil alleen dat ie niet automatisch opstart als Windows opstart.

Dus... ik start Windows op en de HDD is uit. Als ik 'm nodig heb, zet ik 'm handmatig aan. Zou dat kunnen?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

22/09/2014 14:02:10
Quote Anchor link
Dus de HDD gaat automatisch aan als je Windows opstart? En je wilt de HDD liever gebruiken zoals een printer op een USB-poort?

Dan zou je dat moeten zoeken in de configuratie van de HDD of anders eventueel een paar klikken dieper in de instellingen van de driver (want die leiden onder Windows nog wel eens een apart bestaan).

Overigens: als je bij de aan/uit-knop op de HDD kunt, kun je ook bij de USB-stekker, zou ik denken.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

22/09/2014 14:06:18
Quote Anchor link
>> Dus de HDD gaat automatisch aan als je Windows opstart?

Ja, inderdaad.

>> En je wilt de HDD liever gebruiken zoals een printer op een USB-poort?

Ja, dat ik 'm dus eerst zelf moet aanzetten voordat ik 'm kan gebruiken.

>> of anders eventueel een paar klikken dieper in de instellingen van de driver

Hmm... tips? Hoe pak ik dat aan?

>> Overigens: als je bij de aan/uit-knop op de HDD kunt, kun je ook bij de USB-stekker, zou ik denken.

Nee, die knop zit aan de bovenkant en de kabel zit achterop aan de onderkant.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

22/09/2014 14:22:54
Quote Anchor link
Zet de HDD eens aan en kijk dan wat je kunt terugvinden onder Configuratiescherm > Energiebeheer?
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

22/09/2014 14:26:30
Quote Anchor link
Ik heb een Engelse versie. Waar moet ik precies naar kijken, welke optie/tabblad?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

22/09/2014 14:36:25
Quote Anchor link
Control Panel > Power Options

Afbeelding

De meeste HDD's ondersteunen Advanced Power Management (APM). Strikt genomen mag een energie-zuinig apparaat eigenlijk niet zomaar aangaan. Als je het handmatig kunt uitschakelen én het zelf via USB kan ontwaken, is er een redelijke kans dat je dit bij een modern apparaat zelf uitgebreider kunt regelen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

22/09/2014 14:43:08
Quote Anchor link
Hmmm, als ik het zo zie dan kan ik alleen kiezen na hoeveel minuten ie een HDD uitschakelt, maar dat kan niet per HDD. Ik zie ook geen opties om 'm direct uit te schakelen of iets dergelijks.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

22/09/2014 14:47:55
Quote Anchor link
Misschien dan googelen met fabrikant en typenummer?

Je vraag is logisch en je bent ook niet de enige die hiermee zit, had ik al gezien. Als een apparaat een aan/uit-knop heeft, mag je verwachten dat het mogelijk is om de automatische power up via USB uit te schakelen, ook zonder trucs zoals het verwijderen van de driver.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

22/09/2014 14:49:50
Quote Anchor link
Ja, dat zou je inderdaad verwachten. Ik heb al gezocht op fabrikant en type, maar nog niks fatsoenlijks kunnen vinden :-s
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.