htmlentities
er loopt iets mis met men tekst. Ik heb alles op UTF-8 staan.
- <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
- ook db is utf8 (utf8_general_ci)
+ ik haal htmlententies over mijn output. Toch krijg ik de welbekende "vraagtekentjes"
War loopt er mis?
PHP-bestand ook opgeslagen als UTF-8 encoding?
Toevoeging op 14/06/2011 21:53:54:
Maakt niet uit, het is dus plotseling gelukt.. waarschijnlijk iets met cache ofzo.
htmlentities is niet nodig als je UTF-8 gebruikt.
Je noemt er maar twee, Is dat omdat je denkt dat dat alles is?
Of is het omdat je het niet nodig vond de rest ook op te noemen?
Je stuurt de juiste Content-Type header mee?
Je mysql verbinding (dus niet velden, echt de verbinding) gebruikt de UTF8 charset?
Je doet wat - Aar - zegt? Zoek in je editor of zoek een nieuwe editor als de mogelijkheid er niet is.
Gebruik htmlspecialchars zoals Pim duidelijk probeert/ te maken.
Quote:
Maakt niet uit, het is dus plotseling gelukt.. waarschijnlijk iets met cache ofzo.
Ik durf te beweren dat je het probleem nog niet hebt opgelost, aangezien het inderdaad zo kan zijn dat de karakters nu goed worden weergegeven maar je gaat in de toekomst problemen krijgen als je het zo laat.
Hieronder de methode waarmee je speciale karakters juist kan weergeven.
Gebruik deze query om je mysql verbinding op UTF8 te zetten:
mysql_query("SET NAMES utf8");
Zorg ervoor dat deze query op alle pagina's die een mysql verbinding hebben als eerste wordt uitgevoerd.
En zorg er dus voor dat:
- alle velden (en ook de tabellen zelf) op UTF8 staan
- de mysql verbinding op UTF8 staat (bovenstaande query gebruiken)
- het (PHP) bestand in je editor op UTF8 (zonder BOM) staat
- je een header('Content-type: text/html; charset=utf-8') meegeeft aan je php script
- de html de juiste charset bevat: <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8" />
Hierdoor hoef je geen htmlentities meer te gebruiken en gebruik je alleen htmlspecialchars om tekst veilig te kunnen weergeven.
Gewijzigd op 15/06/2011 09:50:54 door Arjan -