ini_set bij mail?
Hallo,
Ik het boek wat ik aan het lezen ben, worden telkens als er een mail gestuurd moet worden met mail() daaraan voorafgaand de volgende ini_set instellingen gedaan:
ini_set("SMTP", "smtp.provider.nl");
ini_set("smtp_port", 25);
ini_set("sendmail_from", "ik@mijnwebsite.nl");
Nu vraag ik me af of dit noodzakelijk is. Ik heb het namelijk nog nooit eerder gezien?
Ik het boek wat ik aan het lezen ben, worden telkens als er een mail gestuurd moet worden met mail() daaraan voorafgaand de volgende ini_set instellingen gedaan:
ini_set("SMTP", "smtp.provider.nl");
ini_set("smtp_port", 25);
ini_set("sendmail_from", "ik@mijnwebsite.nl");
Nu vraag ik me af of dit noodzakelijk is. Ik heb het namelijk nog nooit eerder gezien?
Gesponsorde koppelingen:
stel dat je op je eigen pc aan het testen bent dan zal je waarschijnlijk geen mailserver hebben draaien. Dan is het handig om die van je provider te gebruiken.
Op een server kan je waarschijnlijk gewoon gebruik maken van sendmail dus niet perse nodig, of de server is zo ingesteld dat je SMTP moet gebruiken.
Op een server kan je waarschijnlijk gewoon gebruik maken van sendmail dus niet perse nodig, of de server is zo ingesteld dat je SMTP moet gebruiken.
Ah, oké. Ik snap het. Maar bij een normale server installatie hoef je dan nooit die ini_set instellingen te doen. Regelt PHP dat zelf of zo? Ik heb het namelijk nog nooit eerder gebruikt en heb het ook nog nooit eerder gezien eigenlijk...
Volgens mij stuurt php de mail standaard naar port 25 op de localhost (de mailserver op dezelfde machine). Als daar nou geen mailserver draait gaat het fout. Om dit op te lossen kun je in php.ini een externe mailserver opgeven.
Tot zover begrijp ik het. Maar als je PHP op een server installeert (zoals op mijn werk) is die mailserver dan standaard aanwezig? Met andere woorden, is dit alleen van toepassing bij Localhost?
Of een mailserver standaard aanwezig is kan ik niet zeggen. Meestal wel. Of ie ook daadwerkelijk draait en de juiste instellingen heeft ligt aan de beheerder.
Hmmm, oke. Maar raad jij dan aan om die ini_set instellingen wel of niet te gebruiken?
Als je dat nodig vindt gebruik je dat toch gewoon. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt omdat ik op elke server een mailserver draai.
Nou, ik vind het niet nodig... maar het is meer zo dat ik me afvraag of ik dat onderdeel moet maken van mijn cms. Maar aangezien het altijd om een eigen domein gaat en niet om localhost denk ik dat dat niet nodig is. Correct me if I'm wrong.