JQUERY waarom eigenlijk

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Front-end PHP Developer

Dit ga je doen Bouwen van de frontend van een nieuwe applicaties; Verbeteren van de user experience; Opstellen van een style guide; Schakelen met collega developers over de te bouwen oplossing; Je speelt een belangrijke rol in het neerzetten van het nieuwe systeem; Werken met o.a. Symfony 6, API Platform, Twig, Javascript, Redis Automatiseren van processen; Koppelen van verschillende functionaliteiten; Unit tests, integration tests, end-to-end tests; In de toekomst ga je nog werken aan andere projecten. Hier ga je werken Voor onze vaste opdrachtgever in de regio Breda zijn wij op zoek naar een Frontend Developer. Het betreft een organisatie

Bekijk vacature »

Ervaren C#.NET programmeur

Functieomschrijving Voor een moderne werkgever in regio Prinsenbeek zijn wij op zoek naar een ervaren C#.NET programmeur die graag de uitdaging aangaat. Je houdt je bezig met het ontwikkelen van maatwerk webapplicaties voor diverse klanten, waarbij complexe processen optimaal worden ondersteund. Verder ziet jouw takenpakket er als volgt uit: Ontwikkelen en onderhouden van C#.NET-applicaties; Schrijven van hoogwaardige, herbruikbare codes; Schrijven van technische documentatie en gebruikershandleidingen; Bijdragen aan het ontwerp en de architectuur van softwaretoepassingen; Troubleshooten en oplossen van bugs in softwaretoepassingen; Werken met databases en dataopslagoplossingen; Implementeren van beveiligingsoplossingen en het waarborgen van de beveiliging van applicaties en gegevens. Bedrijfsprofiel

Bekijk vacature »

Software developer

Functieomschrijving Voor een gewaardeerde werkgever in de regio van Middelburg zijn wij op zoek naar een ambitieuze PHP/Symfony Developer. Een enthousiast persoon die het development team komt versterken met het aanpakken van complexe en nieuwe projecten. Ben jij op zoek naar een baan met veel uitdaging binnen een snelgroeiend e-commerce bedrijf, waar je de tijd en ruimte krijgt voor zowel persoonlijke als professionele groei? Lees dan snel verder! Dit ga je doen: Aanpassingssuggesties van collega’s in kaart brengen, vervolgens te analyseren en daarna te concluderen of de aanpassing een verbetering is; Ontwikkeling en beheer van de serviceportal in Symfony en

Bekijk vacature »

Software Developer

Longship.io gaat de wereld veroveren met baanbrekende software en legendarische... pizza-avonden! Lees hier de vacature van IT Operations Manager! Bij Longship werken we met een team van 5 mensen aan software voor laadpaal operators. Longship is ontstaan in 2020 met als doel om de elektrische mobiliteitstransitie aan te jagen. We zijn nu al een wereldwijde speler doordat we continu voorop lopen in innovatie. Ons platform helpt het versneld elektrificeren van wagenparken, internationaal! Wij zijn een startup met grote ambities die we willen bereiken met een relatief klein en efficiënt team. Je krijg de kans om ontzettend veel te leren van

Bekijk vacature »

Als Front-end developer werken aan apps voor het o

Functie Als Front-end developer werk je intensief samen met 1 van de UX-designers en denk je mee over de gebruiksvriendelijkheid en design van onze web- en mobile apps. Je bent betrokken bij sessies met gebruikers om designs te valideren en usability van de app-in-wording te testen. Vervolgens gebruik je dit om samen met je team waarin ook back-end (.NET) developers zitten, te zorgen voor de realisatie van de best mogelijke apps voor studenten en docenten. Eisen • Je hebt een hands-on development en coding mind-set en werkt graag aan een high quality code base welke je consequent onderhouden kan worden

Bekijk vacature »

Senior Full Stack developer

Bedrijfsomschrijving tbd Functieomschrijving Full Stack Java Development bij Randstad Groep Nederland (HQ) Er is een vacature in het Corporate Client Solutions (CCS) team. Dit team is met een ander team net begonnen aan het project ‘Grip op Inhuur’. Het doel van dit project is de tevredenheid van onze leveranciers te verhogen en de efficiëntie van onze administratie te verbeteren. Onderdeel daarvan is een ‘Mijn-omgeving’ voor ZZP’ers en leveranciers. Naast dit nieuwe project werkt het team ook aan het onderhoud en verbeteren van een digitaal vacature management systeem waarmee dagelijks vele vacatures worden voorzien. Het team ontwikkelt zo veel mogelijk zelf

Bekijk vacature »

PHP developer - Digital Agency

Functie Het team telt momenteel 20 collega’s, bestaande uit developers (front- en backend) en het operations team, waaronder ook het management en twee scrum masters vallen. Ze zijn op zoek naar een PHP developer die in staat is zelfstandig te werken. Je komt te werken in één van de drie scrumteams en gaat aan de slag met een project voor de klant. Het fijne hieraan is dat je wel afwisseling hebt qua werk, maar tegelijkertijd doorlopend werkt voor bestaande klanten. Hierdoor krijg je ook de kans om echt de diepte in te gaan en innovatieve technische oplossingen neer te zetten.

Bekijk vacature »

Back-end developer (Magento2)

Functie E-commerce is een ‘’snelle’’ wereld. Om hierin continu voorop te blijven omarmen ze in een vroeg stadium nieuwe technieken. Een webshop is nooit af en kan altijd beter, sneller en efficiënter. Tegelijkertijd hebben ze vanaf hun oprichting altijd vastgehouden aan kwaliteit boven snelheid, en dit loont. Als back-end developer fungeer je als het verlengstuk van hun klanten. Technisch complexe zaken pak je met liefde op, en hierin werk je samen met o.a. front-end developers en designers. Klanten verwacht hierin kwaliteit van het hoogste niveau en een proactieve, meedenkende rol bij het maken van zowel technische als strategische keuzes. Ga

Bekijk vacature »

Fullstack JavaScript Developer Webapplicaties

Bedrijfsomschrijving Voor deze organisatie ben ik op zoek naar een getalenteerde Fullstack JavaScript Developer. Ze is een snelgroeiend software development agency dat zich richt op het ontwikkelen van moderne webapplicaties en complexe systemen voor haar klanten. Ze is gevestigd onder de rook van Utrecht en heeft als doel om tot de top van de Nederlandse agencies te behoren. Deze organisatie maakt softwareoplossingen voor verschillende soorten bedrijven. Innovatie staat hoog in het vaandel en je zult dus met nieuwe technieken aan de slag gaan. Ze hebben klanten in vele branches zitten, zoals retail, finance, gezondheid en onderwijs. De diverse klanten zorgen

Bekijk vacature »

SQL Database developer

Functie omschrijving Wil jij meewerken aan het creëren van slimme software om magazijnen als een geoliede machine te laten lopen? Wij zoeken een zorgvuldig persoon, iemand die niet snel de hand omdraait voor complexe algoritmes. Denk jij dat jij de SQL ontwikkelaar bent die wij zoeken? Lees snel verder en wie weet zitten we binnenkort samen aan tafel! Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien: Je houdt je bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van MS SQL server databases, dit doe je met T-SQL als programmeer laag. Je gaat aan high-end software oplossingen werken, dit doe je voor de optimalisatie

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar

Functieomschrijving In deze uitdagende functie als Software Developer ga je de volgende taken uitvoeren: Maatwerk back-end software programmeren; API koppelingen bouwen; Software optimaliseren voor klanten; Bouwen maatwerk applicaties; Werken met Microsoft stack zoals C#, .NET (Core) en Entity framework; Bedrijfsprofiel Je gaat werken bij een klein softwareontwikkelingsbureau, die maatwerk software bouwt voor klanten door heel Nederland. Dit doen zij al meer dan 20 jaar. Het is van oorsprong een familiebedrijf, opgezet door de eigenaar, die er nog steeds werkt. Het team bestaat vooral uit back-end developers en één systeembeheerder. Je krijgt veel kans om jezelf te ontwikkelen en krijgt tevens

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functie omschrijving Als PHP Developer ga jij aan de slag met uitdagende software projecten. Jij gaat in deze functie software applicaties ontwikkelen. Deze software projecten zijn heel divers, en deze organisatie maakt software, van A tot Z. Klanten kunnen in elke sector werkzaam zijn, van profit tot non-profit. Deze software bouw je vooral in PHP en specifiek Laravel. Dit framework kent dus geen geheimen voor jou. De software die jij gaat ontwikkelen is heel divers, van urenregistratiesystemen tot compleet geautomatiseerde tools. In deze veelzijdige functie ga jij je zeker niet vervelen, elke dag bestaat weer uit nieuwe uitdagingen. Bedrijfsprofiel Deze

Bekijk vacature »

PHP developer (Laravel, Docker, Gitlab-CI)

Functie Het IT-team bestaat momenteel uit 4 ontwikkelaars. Ieder onderdeel van de software draait op aparte servers en het bestaat dus echt uit verschillende componenten intern ontwikkeld en je werkt aan alle facetten. Van uitbreiding van de core tot maatwerk voor de klant. Ook liggen er verschillende uitdagingen op servervlak en databases. Je zult de eerste periode veel samenwerken met de lead developer om vervolgens echt je gang te gaan binnen de software. Een groot deel van de systemen is gebouwd met behulp van het Laravel framework en PHP (minimaal 7.2), Docker voor lokaab gebruik en Gitlab-CI voor het deployen

Bekijk vacature »

Back-end Developer Java

Dit ga je doen Het (door)ontwikkelen van een zelfgebouwde applicatie in Java, Spring Framework, SQL, HTML, CSS en Javascript; End-to-end beheer m.b.t. de applicatie en koppelen van applicaties binnen het landschap; Ontwikkelen van rapportages voor de interne organisatie; Ontwikkelen van aanvullende functionaliteiten m.b.t. de applicatie; Uitvoeren van testen en code reviews. Hier ga je werken Binnen deze organisatie kom je te werken op de afdeling die medische gegevens verzamelt vanuit het hele land. Denk hierbij aan vertrouwelijke persoonsgegevens. Het team verwerkt al deze data met als doel het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van de zorg in heel Nederland.

Bekijk vacature »

Software Developer Java

Java/Kotlin Developer Ben jij een ervaren Java/Kotlin developer met een passie voor het automatiseren van bedrijfsprocessen? Wil je graag deelnemen aan uitdagende projecten bij aansprekende klanten? En ben je op zoek naar een professioneel, ambitieus en dynamisch bedrijf om je carrière verder te ontwikkelen? Kom dan ons team bij Ritense in Amsterdam versterken! Zo ziet de functie eruit: Als Java/Kotlin developer bij Ritense ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van applicaties die bedrijfsprocessen automatiseren, zodat onze klanten slimmer, efficiënter en klantgerichter kunnen werken. Als developer ben je in de lead en zorg je voor de correcte oplevering van

Bekijk vacature »
Paco de Wulp

Paco de Wulp

31/05/2015 11:36:28
Quote Anchor link
Ik heb mijn applicatie nu volgens mij behoorlijk op orde. Afgelopen tijd het MVC-model doorgevoerd en daardoor ook inmiddels een eigen frameworkje opgezet...blablabla dit terzijde..
Nu heb ik javascript gebruikt en heb daar alles mee op kunnen lossen (tot dusver), dus waarom zou ik dan nog jQuery willen leren ? Ik lees dat iedereen wel jQuery gebruikt. Is het echt zoveel handiger ??
Wat zijn jullie meningen/ervaringen ?
Gewijzigd op 31/05/2015 11:37:22 door Paco de Wulp
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 16:33:08
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

31/05/2015 11:54:12
Quote Anchor link
Heb je jQuery ooit gebruikt?

Enkele voordelen:
- cross browser compatibiliteit
- "write less, do more"
- heel veel out-of-the-box functionaliteit

Maar het heeft eerlijk gezegd geen enkele zin om te vertellen wat iets inhoudt, als je het niet zelf probeert.

Probeer het uit, en vorm je eigen mening.

IMO tilt jQuery JavaScript naar een hoger niveau.
Gewijzigd op 31/05/2015 11:55:25 door Thomas van den Heuvel
 
Wouter J

Wouter J

31/05/2015 12:10:37
Quote Anchor link
Als je het niet nodig hebt, vooral niet de moeite nemen om te gebruiken. Daar zie ik namelijk geen voordelen van :) ('t is een beetje alsof je een graafmachine gaat gebruiken voor het graven van een gat dat je makkelijk met een schep had kunnen doen, gewoon omdat je hebt gehoord dat op een bouwplaats een graafmachine handiger is).

jQuery is opgericht met 1 doel: 1 API voor elk browser. Je moet weten dat een aantal jaar geleden elke browser zijn eigen javascript API's had. De ene browser had document.innerHTML, terwijl je bij de andere nog moest werken met document.appendChild en document.createElement. De ene browser had document.addEventListener, terwijl de ander document.attachEvent had en weer een ander document.onXxx. Alles bij elkaar zorgde dit voor heel wat meer javascript code.

Met jQuery werkt alles veel simpeler, gewoon: $(document).on('click').

Maar tegenwoordig zijn de standaarden veel meer gebruikt. Veel browser (Chrome, Safari en Opera) gebruiken dezelfde JavaScript engine en de andere browser (IE en FireFox) houden zich ook aan de standaard APIs. Dit zorgt ervoor dat je zonder jQuery praktisch het zelfde kan bereiken. In de meeste gevallen (waarbij je geen compabiliteit voor IE <9 nodig hebt), is jQuery dus niet meer nodig. Een voorbeeldje:

Code (js)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
// jQuery
var $elem = $('#output-element');
$('#some-element').on('click', function (e) {
    $elem.text('You clicked!');
});


// Javascript
var elem = document.querySelector('#output-element');
document.querySelector('#output-element').addEventListener('click', function (e) {
    elem.innerText = 'You clicked!';
},
false);


Mocht je document.querySelector teveel typen vinden kun je deze makkelijk aliasen met var $ = document.querySelector.bind(document);, waardoor je gewoon $('#output-element') kunt gebruiken.
Gewijzigd op 31/05/2015 12:10:58 door Wouter J
 
- SanThe -

- SanThe -

31/05/2015 12:15:09
Quote Anchor link
Ik gebruik alleen Javascript.
Met jQuery ben je afhankelijk van derden terwijl het gewoon met Javascript is op te lossen.
 
Paco de Wulp

Paco de Wulp

31/05/2015 12:16:15
Quote Anchor link
Ik heb nog nooit jQuery gebruikt, daarom deze vraag vooraf. Ik wil géén overbodige tools leren, die wellicht niet echt nodig zijn. En wat mij ook tegenstaat is zoals jij dat zegt: 'heel veel out-of-the-box functionaliteit', zo'n beetje een black-box idee. Je hebt geen idee meer hoe het nu echt werkt. Ik, als beginner (inmiddels als een iets gevorderde beginner), wil graag snappen hoe de (onderliggende) techniek werkt.
Ach, misschien moet ik gewoon gebruik maken van die tools die voorhanden zijn, want jQuery wordt heel vaak gebruikt. Niet zeuren gewoon gebruiken ?

@SanThe: Ja, dat vind ik nu ook !
@Wouter J: duidelijk, thx.
Gewijzigd op 31/05/2015 12:27:20 door Paco de Wulp
 

31/05/2015 13:27:30
Quote Anchor link
Handig topic, ik vroeg het me ook al af.

Door niet gebruik te maken van geijkte paden duurt de reis meestal wel (iets) langer, maar dat kan ook de lol zijn als je niet bang hoeft te zijn voor de details.

Nu browsercompatibiliteit geen issue meer is en de lengte van de code niet opweegt tegen het onthouden van JQuery syntax ben ik niet geneigd te kiezen voor JQuery voor mijn eigen projectjes.
Gewijzigd op 31/05/2015 13:55:14 door
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

31/05/2015 13:52:06
Quote Anchor link
Zelf grijp ik al snel naar jQuery als ik uit een groep elementen slechts één element zichtbaar wil hebben. Denk hierbij aan bijvoorbeeld tabs. Ik vind dat jQuery dan echt gemak biedt omdat je met één regel code dan de hele groep kunt verbergen. Hier heb je in plain javascript nog altijd een for lus voor nodig. Al draai ik daar mijn hand ook niet voor om is het zakelijk gezien ook belangrijk dat er redelijk snel vorderingen gemaakt worden.
 
Johan K

Johan K

31/05/2015 13:55:23
Quote Anchor link
jQuery & Mootools zijn gewoon API's die je kan gebruiken, ik gebruik ze omdat ik graag compacte code zie.
Het heeft ook zijn nadelen dit te gebruiken want met deze twee API's kan je heel veel maar je gebruikt misschien maar 10% van de totale code die er ingebakken zit.

Maar het bespaard veel tijd in het ontwerpen van "flashy" effecten op je website.
Wil je nog meer, kan je jQuery UI eens even bekijken of de berg met plugins die ervoor beschikbaar is.
XMLHTTPObject? ik zou er nog geen eens meer aan willen beginnen zonder jQuery.

Zoals wouter zijn code al zegt is dat jQuery met minder code hetzelfde doet, (slogan jQuery) alleen kon zijn code nog compacter.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
// jQuery
$("#cssid").click(function() {
  $(this).html('You clicked!');
});

// Javascript
var elem = document.querySelector('#output-element');
document.querySelector('#output-element').addEventListener('click', function (e) {
    elem.innerText = 'You clicked!';
}, false);
Gewijzigd op 31/05/2015 13:56:47 door Johan K
 
Robert Wazzaa

Robert Wazzaa

31/05/2015 13:56:43
Quote Anchor link
Ik ben van mening dat jQuery in veel gevallen toch wel een verbetering is en meer voordelen heeft. Tuurlijk kan alles met gewoon javascript opgelost worden. jQuery is ook puur javascript. Maar bij jQuery zit wel al veel meer ervaring, tijd en bugfixes die je zelf anders ook weer moet op gaan lossen.

Ik gebruik jQuery veel voor eventlisteners maar ook voor animaties en ajax calls. Met jQuery is dit soms maar 2 of 3 regels code. Als je dit met Javascript gaat doen heb je een heel stuk meer nodig, en dan krijg je het ( mijn ervaring ) nooit zo mooi en soepel als dat je het met jQuery wel krijgt.

Daarom ben ik dus van mening dat je jQuery ook prima kunt combineren met basic javascript. Soms is de javascript basic meer dan voldoende en dan is het overbodig om het met jQuery te doen.
 

31/05/2015 13:59:53
Quote Anchor link
@Johan,

Zou iets als dit niet eenvoudiger zijn?
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
document.getElementByID('output-element').onclick = function() {this.innerHTML = 'You clicked!';}
Gewijzigd op 31/05/2015 14:00:05 door
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

31/05/2015 14:25:22
Quote Anchor link
Drie tabjes:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<ul>
  <li><a class="tab-links" href="#">tab1</a></li>
  <li><a class="tab-links" href="#">tab2</a></li>
  <li><a class="tab-links" href="#">tab3</a></li>
</ul>

<div class="tab-windows" id="tab1">Inhoud tab 1</div>
<div class="tab-windows" id="tab2">Inhoud tab 2</div>
<div class="tab-windows" id="tab3">Inhoud tab 3</div>


css:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
.tab-windows {
  display:none;
}

#tab1 {
  display:block;
}


ZONDER jquery:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
window.onload = function() {
  var links = document.getElementsByClassName('tab-links');
  var windows = document.getElementsByClassName('tab-windows');

  function changeTabs() {
    var activeWindow = document.getElementById(this.innerHTML);
    
    for(var i = 0 ; i < windows.length ; i++) {
      windows[i].style.display = 'none';
    }
    
    activeWindow.style.display = 'block';
  }

  for(var i = 0 ; i < links.length ; i++) {
    links[i].onclick = changeTabs;
  }
};


MET jquery:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
$(function() {
  $('.tab-links').click(function() {
    $('.tab-windows').hide();
    $("#" + $(this).html()).show();
  });
});
 
Johan K

Johan K

31/05/2015 14:28:43
Quote Anchor link
An tje op 31/05/2015 13:59:53:
@Johan,

Zou iets als dit niet eenvoudiger zijn?
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
document.getElementByID('output-element').onclick = function() {this.innerHTML = 'You clicked!';}

Tja, het is een vereenvoudigde javascript code die hetzelfde doet idd.
Maar zoals je kan zien is die code alsnog groter dan de jQuery equivilant.
Het is dan ook maar een klein voorbeeldje, maar de veranderingen in de code worden steeds groter als je meer doet.

Voorbeeld:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<html><body>
 <strong style="display: none;"> World!</strong>
 <p>Hello</p>
 <script>
  $(function(){
   $("p").click(function(){
    $(this).append($("strong").show());
   });
  });
 </script>
</body></html>

Probeer dit nog maar eens te "single linen" met zonder jQuery.
 

31/05/2015 14:46:57
Quote Anchor link
Als ik dit voorbeeldje probeer te 'single linen', loop ik stuk op de JQuery documentatie http://api.jquery.com/show
Volgens die API documentatie doet show() weinig anders als:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
this.style.display='block';

Maar welke return waarde voeg je dan met .append() toe?

En hoe debug je dit als deze regel er aan vooraf zou gaan:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
jQuery.fx.off = true;
Gewijzigd op 31/05/2015 14:48:24 door
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

31/05/2015 14:51:59
Quote Anchor link
An tje op 31/05/2015 14:46:57:
Als ik dit voorbeeldje probeer te 'single linen'


Welk voorbeeldje?
 
Johan K

Johan K

31/05/2015 15:14:35
Quote Anchor link
An tje op 31/05/2015 14:46:57:
Als ik dit voorbeeldje probeer te 'single linen', loop ik stuk op de JQuery documentatie http://api.jquery.com/show
Volgens die API documentatie doet show() weinig anders als:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
this.style.display='block';

Maar welke return waarde voeg je dan met .append() toe?

En hoe debug je dit als deze regel er aan vooraf zou gaan:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
jQuery.fx.off = true;

Append neemt in dit geval de complete element "strong" + inhoud en plakt deze in de innerHTML van element "p" vast. Dus je krijgt dus <p>Hello <strong style="display: block;">World!</strong></p>.

Met deze code gebruikt je de fx nog niet. Het kan dat je "strong" langzaam laat "infaden" terwijl hij aan <p> word gehangen maar als die boolean uit staat dan staan die effecten gewoon uit al zeg je dat hij moet doen.

Nog een voorbeeldje, en dan raad ik ook aan om de code dan in je browser te bekijken.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
<?php
  # request.php
  print_r($_POST);
?>


Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<html>
  <head>
    <!-- zorg dat je deze bestanden heb en dat ze werken -->
    <link rel="stylesheet" type="text/css" media="all" href="/jquery-ui.theme.min.css" />
    <script type="text/javascript" src="/jquery-1.11.3.min.js"></script>
    <script type="text/javascript" src="/jquery-ui.min.js"></script>
  </head>
  <body>
    <form action="#" method="post">
      <input type="text" name="date" id="datepicker" value="">
    </form>
    <div id="result"></div>
    <script type="text/javascript">
      $(function() {
        $("#datepicker").datepicker();
        $("#datepicker").change(function(){
          $.ajax({
            type: 'post',
            url: '/request.php',
            data: $("#datepicker").serialize(),
            success: function(data){
              $('#result').html( data );
            }
          });
        });  
      });
    </script>
  </body>
</html>

XMLHTTPObject in javascript is veel werk om dat te beheersen, jQuery is gewoon makkelijker.

Frank Nietbelangrijk op 31/05/2015 14:51:59:
An tje op 31/05/2015 14:46:57:
Als ik dit voorbeeldje probeer te 'single linen'


Welk voorbeeldje?

Het ging er over een voorbeeldje die Wouter had gemaakt die nog wat compacter kon, en An tje gaf ook een compactere code zonder jQuery in 1 lijn geschreven.
Opzich nog "overzichtelijk" tenzij je er nog meer mee gaat doen.
 

31/05/2015 16:00:21
Quote Anchor link
Als ik sceptisch probeer te blijven; het is op zich wel logisch als .show() z'n eigen pointer teruggeeft zodat je makkelijker code er achteraan kan typen. Maar.. Hoe voorspel ik het gedrag van append()?
Als die node van "strong" onder de node van "p" komt te hangen, wordt die node "strong" dan verplaatst of gekopieerd?
Ik vind de documentatie daarin niet heel duidelijk ofzo.

Natuurlijk heeft JQuery ook sterke punten, maar als ik dan weer eens moet afwijken van de standaard, zoals met de datepicker, dat-ie mooier of uitgebreider moet, of als mijn klanten klagen dat ze er niet met de TAB-toets voorbij kunnen komen, dan moet ik waarschijnlijk OF die JQuery code gaan uitpluizen OF het alsnog zelf opnieuw doen?
Gewijzigd op 31/05/2015 16:01:48 door
 
Johan K

Johan K

31/05/2015 16:26:02
Quote Anchor link
An tje op 31/05/2015 16:00:21:
Als ik sceptisch probeer te blijven; het is op zich wel logisch als .show() z'n eigen pointer teruggeeft zodat je makkelijker code er achteraan kan typen. Maar.. Hoe voorspel ik het gedrag van append()?
Als die node van "strong" onder de node van "p" komt te hangen, wordt die node "strong" dan verplaatst of gekopieerd?
Ik vind de documentatie daarin niet heel duidelijk ofzo.

Natuurlijk heeft JQuery ook sterke punten, maar als ik dan weer eens moet afwijken van de standaard, zoals met de datepicker, dat-ie mooier of uitgebreider moet, of als mijn klanten klagen dat ze er niet met de TAB-toets voorbij kunnen komen, dan moet ik waarschijnlijk OF die JQuery code gaan uitpluizen OF het alsnog zelf opnieuw doen?

In dit geval verplaatst omdat ik in $() het element selecteer. Als ik de waarde van strong wil hebben kan ik .val() gebruiken of .html(), of een attribute via .attr('id') bijvoorbeeld.

In mijn code vertel ik je moet element <strong> appenden in <p>, daarna <strong> zichtbaar maken.

Je hoeft helemaal niet de jQuery code uit te pluizen, heb ik nog nooit gedaan. Simpelweg trial en error. Je kan via inspectors zoals die in Chrome zit prima kijken wat er gebeurd met de elementen.

En zoals die datepicker, als je dit wilt veranderen kan je gewoon de css aanpassen ervan. Of je gebruikt jQuery om je eigen datepicker te maken, je bent nergens tot verplicht alleen heb je wel effe snel een werkende datepicker zonder dat je je druk hoeft te maken wat voor code er allemaal achter hangt.

Maar nog maals, joe hoeft het niet te gebruiken het is en blijft een optie.
Gewijzigd op 31/05/2015 16:29:15 door Johan K
 

31/05/2015 17:01:50
Quote Anchor link
Dat is het. jQuery zal vast niet slecht zijn, zeker niet in de tijd van browserincompatibiliteit.
 
Thomas van den Heuvel

Thomas van den Heuvel

31/05/2015 17:24:05
Quote Anchor link
Paco de Wulp op 31/05/2015 12:16:15:
... Ik wil géén overbodige tools leren, die wellicht niet echt nodig zijn...

...Je hebt geen idee meer hoe het nu echt werkt. Ik, als beginner (inmiddels als een iets gevorderde beginner), wil graag snappen hoe de (onderliggende) techniek werkt...

Zolang je niets uitprobeert, zal je inzicht ook niet verbeteren.

Je hoeft ook niet iets 100% te kunnen doorgronden om het te kunnen gebruiken. Een gemiddelde automobilist weet ook niet hoe een verbrandingsmotor werkt, maar dat belemmert hem/haar niet om zich van A naar B te verplaatsen. Het is immers geen noodzakelijke voorwaarde.

Wat wel in zekere mate een noodzakelijke voorwaarde is, is een zekere hoeveelheid interesse / gezonde portie nieuwsgierigheid en die bespeur ik op dit moment niet echt in je reacties. Het blijkt in ieder geval niet uit je handelen.
 
Willem vp

Willem vp

31/05/2015 19:59:48
Quote Anchor link
> dat jQuery met minder code hetzelfde doet

Nou, als je het netto gaat bekijken, krijg je juist veel meer code. ;-)

Om jQuery te kunnen gebruiken, zul je eerst een script van zo'n 95 kB moeten includen. En in 95 kB 'gewoon' JavaScript kun je ook een heleboel doen...
 

01/06/2015 15:01:37
Quote Anchor link
Lekker gebruiken als je dat wilt.
Het is er dus waarom geen gebruik van maken.

Jquery is er niet alleen om leuke knopjes klikbaar te maken met een animatie maar ook AJAX requests kunnen worden gemaakt hiermee met simpele regels code.

Degene die het zwaar afkeuren blijven in hun tijd zitten naar mijn idee. Leer wat je kan leren want alles is mooie meegenomen, ook jquery.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.