Hallo,

Ik ben bezig met LDAP authenticatie en het scriptje werkt. Alleen nu wil ik dat alleen een bepaalde groep toegang krijgt. Hoe los ik dit op?

Dit heb ik nu:

<?php
session_start();
$succes = TRUE;

if ($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST')
{
$naam = ("OFFICE\\");
$naam.= $_POST['gebruikersnaam'];
if ( isset($_POST['gebruikersnaam']) && isset($_POST['wachtwoord']))
{
/* aanmelden via LDAP */
$ds=ldap_connect("172.16.10.4");
if(!$ds)
{
$succes = FALSE;
$foutmelding = 'Geen verbinding met Active Directory';
}

if($succes === TRUE)
{
ldap_set_option($ds, LDAP_OPT_REFERRALS, 0);
$r=ldap_bind($ds, $naam, $_POST['wachtwoord']);
if($r)
{
$_SESSION['gebruiker_id'] = $row['GEBRUIKERID'];
$_SESSION['aangemeld'] = TRUE;
header("Location: home.php");
}
else
{
$succes = FALSE;
$foutmelding = 'Inloggen is niet gelukt door ongeldige combinatie gebruikersnaam/wachtwoord.<br/>';
}
ldap_close($ds);
}
}
else
{
$error = 'Vul zowel gebruikersnaam als wachtwoord in om in te loggen.';
}
}
?>
in je database aan die bepaalde groep een extra rij meegeven en daar ook op controleren lijkt mij?
Ja in mij Active Directory is een groep aangemaakt. Maar ik zou niet weten waar ik dat in mijn script moet aangeven dat alleen die mensen uit de groep erbij mogen
Het is niet zelf gemaakt of een oplossing voor je eigenscript, maar wat je wilt heb ik met success met http://adldap.sourceforge.net/ gedaan. Was simpel met de voorbeelden erbij.

Features:
User authentication
Group management
User management
Contact management
Exchange mailbox creation
eigenlijk is dit een vraag voor: Niels Kieviet omdat hij hier een hele reeks tutorials over geschreven heeft.

Maar ik ben er zelf ook mee bezig maar kijk anders eens hier voor de tuts,
voor alvast wat extra info en stuff.
TuTs AD

Greets
En al wat verder gekomen ?
Hoi Rick,

Dit topic is mij ontschoten, excuses!

Kan je mij uitleggen wat je nu precies in Active Directory hebt ingesteld? Kortom, kan je de situatie beschrijven?

Niels
Hallo,

De situatie is als het volgt:

Ik ben met een simpel systeempje bezig waar ik authenticatie voor nodig heb. Ik wilde de active directory gebruiken zodat de gebruikers niet aparte wachtwoorden en gebruikersnamen nodig hebben.

Het script wat ik geplaatst heb werk perfect met de gebruikersnamen en wachtwoorden uit de Active Directory. Het enige probleem is dat het script nu iedereen doorlaat die in de active directory bekend is. Ik wil dat alleen specifieke groep uit de active directory rechten heeft binnen het systeem. Maar ik heb helaas geen idee waaar ik dit moet aangeven binnen het script.
Op elke pagina kijk je of er een sessie is, zonee ga je naar de login.
Zowel blijf je op de pagina?

Reageren