Mysql workbench, normaliseren

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Software Developer PHP

Functie omschrijving We are looking for a dutch native speaker Voor een opdrachtgever in de regio van Geldrop ben ik op zoek naar een Software Developer PHP. Jij krijgt een rol met veel verantwoordelijkheid in een groeiende organisatie. In deze functie werkt je voornamelijk remote en op een vast moment kom je met het team samen, om samen te werken en nieuwe doelen te bepalen. Wat ga je doen? Je wordt verantwoordelijk voor de interne applicatie; Je zorgt voor de doorontwikkeling van de applicatie: zowel back-end, front-end; De basis van het werk betreft front-end technieken; Periodiek bepaal je samen met

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

Senior Airport Developer ( System engineer)

De functie Nice to know (you) De nieuwe A-pier wordt de duurzaamste van Schiphol. Als deze af is ligt er 4000 vierkante meter zonnepanelen op het dak. En de toiletten? Die spoelen door met regenwater. we gaan ervoor: het creëren van de meest duurzame en hoogwaardige luchthavens ter wereld. een toekomstbestendig en duurzaam Schiphol. Daar werken we elke dag hard aan in team Development & Sustainability. Jij bent regisseur, expert én aanjager van de ontwikkeling van Schiphol. Connecting your world Hoe maak je de ambities en doelstellingen van Schiphol concreet in een project? De waarde voor Schiphol naar eisen die

Bekijk vacature »

Senior SQR Java Developer

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Senior Werklocatie: Eindhoven Vacature ID: 13333 Introductie Are you passionate about contributing to the world's most advanced machines. Do you thrive in a challenging environment working with highly motivated and skilled teams? If so, we have the perfect opportunity for you! We are seeking a Senior Software Design Engineer for Sequence Tooling to play a critical role in creating and maintaining mission-critical software applications. In this role, you will focus on achieving maintainable software architecture that is transparent and easy to extend while maintaining a strong focus on software quality. You will work closely with

Bekijk vacature »

Full Stack Developer/ Applicatie Ontwikkelaar

Wat jij doet Als Applicatie Ontwikkelaar ben je onderdeel van het team die de Rimote omgeving ontwikkeld en onderhoud. Hierbij kan je denk aan de cloud, on premise en webapplicaties welke worden gebruikt in bijvoorbeeld industriële bakkerijen, biogasinstallaties en kwekerijen. Deze applicaties verzorgen (remote) de aansturing en monitoring van processen, machines en robots. Van a tot z ben je betrokken bij projecten. Dit betekent vanaf ontwerp tot oplevering. Je moet samen met jouw team een goed product neer zetten. Dit begint met het opzetten van het ontwerp. De basis van de software moet staan als een huis. Daarvoor moet jij

Bekijk vacature »

API Developer Red Hat Fuse

Dit ga je doen Als API Developer zal je verantwoordelijk zijn voor het: het maken van API's en het correct laten draaien van de API's op het platform. Hierdoor kom je in aanraking met Red Hat Fuse, Springt Boot, 3Scale, Red Hat SSO, Openshift en Azure DevOps; zorgen voor de kwaliteit van de ontwikkeling, integratie en prestaties van de API's; zorgen voor een stabiel integratieplatform. Hier ga je werken Deze organisatie is een toonaangevende speler in de vastgoedbranche en telt momenteel ruim 500 medewerkers. Met meer dan 150 applicaties staat er een complex applicatielandschap dat hoofdzakelijk op OpenShift, Azure en

Bekijk vacature »

Senior Javascript developer

Functie Het platform is gebouwd in een moderne JavaScript stack, die gebruikt maakt van:  React.js  Redux  TypeScript  Node.js  Google Cloud functions (node.js)  Semantic UI Alle code wordt getest en beoordeeld door collega developers. De continuous integration pipeline maakt het mogelijk om elke dag waarde te leveren aan hun klanten. Het ontwikkelproces is pragmatisch en gebaseerd op Scrum. Wat je zult doen: Ten eerste kun je nadrukkelijk jouw eigen stempel drukken op de technologie, het product en de cultuur van het bedrijf. Je bent bezig met het uitwerken van de architectuur van nieuwe functionaliteiten op

Bekijk vacature »

SAP ABAP Developer

Dit ga je doen Software ontwikkeling met behulp van o.a. ABAP, Sapscript en Smartforms Maatwerk development op SAP ECC 6.0, in de toekomst S/4 HANA Samenwerken met Business Analisten die functioneel en technisch ontwerpen aanleveren Testen van opgeleverde software Bugfixing Ondersteuning van eindgebruikers Hier ga je werken Onze klant, een internationaal gevestigd productiebedrijf dat mensen blij maakt, is ter versterking op zoek naar een ABAP Developer voor hun SAP team. Het team van 4 mensen verzorgt de ontwikkeling van maatwerk voor de SAP omgeving waar wordt gewerkt met modules SD, FI/CO, PM en MM. Momenteel draait het bedrijf op SAP

Bekijk vacature »

Web Application Developer

Dit ga je doen Samen met het team werk je aan de visualisatie functionaliteiten en hoe dit gebruikt kan worden in een operationele setting; Het ontwerpen, ontwikkelen, onderhouden en leveren van support betreft het Warehouse Management Systeem en de bijbehorende web visualisaties; Je gebruikt hierbijde tools WebGL en ASP.net; Het meewerken in implementatieprojecten; Het leveren van Go-Live Support; Sparren met jouw Amerikaanse collega's. Hier ga je werken Voor een internationale organisatie in de transport zijn wij momenteel op zoek naar een Web Application Developer. Ze zijn wereldwijd de grootste speler en lopen voorop met het automatiseren van alle processen van

Bekijk vacature »

Back end developer Python, PHP

Functie Jij als full stack ontwikkelaar zult komen te werken samen met 1 PHP ontwikkelaar een PO en een flexibele schil aan ontwikkelaars . Samen ga je ervoor zorgen dat de huidige producten doorontwikkeld worden. De marketplace is geschreven in PHP Laravel en in de front end React. De roostersoftware is ontwikkeld in Python in combinatie met React in de front end. Jij zult voornamelijk (lees 75%) werken aan de roostersoftware. Momenteel ligt de uitdaging in het feit dat de roostersoftware breder schaalbaar moet worden zodat het voor meerdere flexwerkers ingezet kan worden. Verder willen ze financiële koppelingen gaan maken

Bekijk vacature »

Medior/senior Back-end developer gezocht!

Functie Vanwege de groei binnen het bedrijf zijn we op zoek naar versterking in het devlopmenttean. Als back-end developer bouw je aan de bedrijfssoftware die ons helpt bij de primaire processen. Een leuk (intern) project dus waarbij je de software continu doorontwikkeld! Je werkt in een klein team, we hebben dagelijks stand-ups en iedere twee weken een scrum-sessie, begeleid door onze Scrum Master. Hierin krijg je uitgebreid de kans om je ideeën te presenteren, en te overleggen met je mede-ontwikkelaars en de Product Owner. Binnen de ontwikkelteams gebruiken we Trello, Gitlab, Jiira, Confluence en Boockstack. Hiernaast werken ze met de

Bekijk vacature »

.NET developer

Wat ga je doen als Full stack .NET developer Microsoft 365? Je stelt je op als sparringpartner voor het team en PO over toekomstige functionaliteiten, architectuur en mogelijke nieuwe producten. Je bent mede-verantwoordelijk voor het vertalen en omzetten van een user story in een passend technisch design. Je implementeert functionaliteiten op basis van een technisch design en user story. Je bent mede-verantwoordelijk voor het beheer van Azure DevOps, waaronder het beheer van GIT, Build Pipelines, Release Pipelines en geautomatiseerde testen. Hier herken jij jezelf in Hbo werk- en denkniveau of hoger aangevuld met relevante certificeringen en/of cursussen; Minimaal 3 jaar

Bekijk vacature »

Senior Front end developer Digital Agency

Functie Jij als Front end developer komt te werken in een van de 8 multidisciplinaire teams binnen de organisatie. Deze teams werken op basis van Scrum agile in 2 wekelijkse sprints. De grootte van de teams varieert van 9-14 collega’s en bestaan altijd uit één of meerdere project managers en een project manager. Samen met je team werk je aan verschillende projecten voor uiteenlopende klanten zoals grote multinationals tot het kleine mkb. De stack waarmee gewerkt wordt is voornamelijk Javascript, ES6, Es.next, HTML, CSS, React.js en Node.js. Wat deze organisatie onderscheid is dat ze echt langdurige partnerships aangaan met hun

Bekijk vacature »

Senior Software Developer C++

Vacature details Vakgebied: Software/IT Opleiding: Senior Vacature ID: 13342 Introductie Do you want to work for one of the most innovative companies located in the region of Eindhoven. Currently Due to growth we are looking for a Senior Software Developer. Our client is a high-tech company with international roots and can provide you with a challenging opportunity. Functieomschrijving Responsibilities: Design, develop, and maintain high-quality software applications in C++ Collaborate with other engineers, product managers, and stakeholders to understand requirements and develop solutions Write clean, maintainable, and efficient code Conduct thorough testing and debugging to ensure high-quality software Optimize applications for

Bekijk vacature »

Java developer

Functie Je gaat aan de slag als Tester voor een aantal mooie projecten. Je komt terecht in een DevOps team waar jij aan de slag gaat om de kwaliteit te waarborgen omtrent de maatwerk software voor de klanten. Je draait je hand er niet voor om de adviserende rol te bekleden op het gebied van testautomatisering en het opzetten van testframeworks. Zoals aangegeven ga je daadwerkelijk in het eigen team aan de slag en is het daarnaast ook gebruikelijk bij de klanten op locatie te komen om te werken aan de opdrachten. Je krijgt zodoende echt een mooie kijk in

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

E vH

E vH

12/01/2015 15:22:46
Quote Anchor link
Goedemiddag allemaal.

Ik ben mij aan het inlezen over normalisatie en probeer nu het programma mysql workbench uit.

Op de Nederlandse pagina's krijg je veel verwijzingen naar het database ontwerp van Yapf en soms kom je een artikel op deze website tegen.

Op basis hiervan heb ik even een opzetje gemaakt( welke uiteraard niet af is), hieronder de code zoals ik hem terug krijg van het programma:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
-- MySQL Script generated by MySQL Workbench
-- 01/12/15 15:13:48
-- Model: New Model    Version: 1.0
-- MySQL Workbench Forward Engineering

SET @OLD_UNIQUE_CHECKS=@@UNIQUE_CHECKS, UNIQUE_CHECKS=0;
SET @OLD_FOREIGN_KEY_CHECKS=@@FOREIGN_KEY_CHECKS, FOREIGN_KEY_CHECKS=0;
SET @OLD_SQL_MODE=@@SQL_MODE, SQL_MODE='TRADITIONAL,ALLOW_INVALID_DATES';

-- -----------------------------------------------------
-- Schema mydb
-- -----------------------------------------------------

-- -----------------------------------------------------
-- Schema mydb
-- -----------------------------------------------------
CREATE SCHEMA IF NOT EXISTS `mydb` DEFAULT CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_general_ci ;
USE `mydb` ;

-- -----------------------------------------------------
-- Table `mydb`.`postcodes`
-- -----------------------------------------------------
DROP TABLE IF EXISTS `mydb`.`postcodes` ;

CREATE TABLE IF NOT EXISTS `mydb`.`postcodes` (
  `postcodeID` INT NOT NULL,
  `postcode` VARCHAR(45) NOT NULL,
  `straatnaam` VARCHAR(45) NOT NULL,
  `plaats` VARCHAR(45) NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`postcodeID`))
ENGINE = InnoDB;


-- -----------------------------------------------------
-- Table `mydb`.`adressen`
-- -----------------------------------------------------
DROP TABLE IF EXISTS `mydb`.`adressen` ;

CREATE TABLE IF NOT EXISTS `mydb`.`adressen` (
  `adresID` INT NOT NULL,
  `postcodeID` INT NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`adresID`),
  CONSTRAINT `postcodeID`
    FOREIGN KEY (`postcodeID`)
    REFERENCES `mydb`.`postcodes` (`postcodeID`)
    ON DELETE NO ACTION
    ON UPDATE NO ACTION)
ENGINE = InnoDB;


-- -----------------------------------------------------
-- Table `mydb`.`klanten`
-- -----------------------------------------------------
DROP TABLE IF EXISTS `mydb`.`klanten` ;

CREATE TABLE IF NOT EXISTS `mydb`.`klanten` (
  `klantID` INT NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  `voornaam` VARCHAR(45) NOT NULL,
  `tussenvoegsel` VARCHAR(45) NOT NULL,
  `achternaam` VARCHAR(45) NOT NULL,
  `adresID` INT NOT NULL,
  `huisnummer` VARCHAR(45) NOT NULL,
  `huisnummer_toevoeging` VARCHAR(45) NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`klantID`),
  INDEX `adresID_idx` (`adresID` ASC),
  CONSTRAINT `adresID`
    FOREIGN KEY (`adresID`)
    REFERENCES `mydb`.`adressen` (`adresID`)
    ON DELETE NO ACTION
    ON UPDATE NO ACTION)
ENGINE = InnoDB;


-- -----------------------------------------------------
-- Table `mydb`.`artikelen`
-- -----------------------------------------------------
DROP TABLE IF EXISTS `mydb`.`artikelen` ;

CREATE TABLE IF NOT EXISTS `mydb`.`artikelen` (
  `artikelID` INT NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  `artikelnaam` VARCHAR(45) NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`artikelID`))
ENGINE = InnoDB;


-- -----------------------------------------------------
-- Table `mydb`.`orders`
-- -----------------------------------------------------
DROP TABLE IF EXISTS `mydb`.`orders` ;

CREATE TABLE IF NOT EXISTS `mydb`.`orders` (
  `orderID` INT NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  `artikelID` INT NOT NULL,
  `klantID` INT NOT NULL,
  `aantal` DECIMAL(10,0) NOT NULL,
  `prijs` DECIMAL(5,2) NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`orderID`),
  INDEX `klantenID_idx` (`klantID` ASC),
  INDEX `artikelID_idx` (`artikelID` ASC),
  CONSTRAINT `klantenID`
    FOREIGN KEY (`klantID`)
    REFERENCES `mydb`.`klanten` (`klantID`)
    ON DELETE NO ACTION
    ON UPDATE NO ACTION,
  CONSTRAINT `artikelID`
    FOREIGN KEY (`artikelID`)
    REFERENCES `mydb`.`artikelen` (`artikelID`)
    ON DELETE NO ACTION
    ON UPDATE NO ACTION)
ENGINE = InnoDB;


SET SQL_MODE=@OLD_SQL_MODE;
SET FOREIGN_KEY_CHECKS=@OLD_FOREIGN_KEY_CHECKS;
SET UNIQUE_CHECKS=@OLD_UNIQUE_CHECKS;


Dit geeft mij de volgende diagram:

Afbeelding

Ik weet dat het niet geoptimaliseerd is, maar ik ben niet bekend met de kleurtjes en kraaienpootjes en op YAPF missen er afbeeldingen.

Ik zou denken dat ik goed op weg ben, kan er iemand een blik op werken?

ps: varchar 45 is een standaard waarde in de workbench, het gaat mij om het diagram en de opzet er van.
Gewijzigd op 12/01/2015 15:23:47 door E vH
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 00:30:51
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

12/01/2015 15:48:26
Quote Anchor link
Adressen normaliseren is een drama, laten we dat vooropstellen.

Als je echter een adres-ID alleen koppelt aan een postcode-ID, dan kan die tabel er ook uit.
Per klant sla je dan postcode-ID (in plaats van adres-ID) plus huisnummmer en huisnummertoevoeging op.

Als je per order meerdere artikelen wilt leveren, heb je daarvoor nog een extra tabel nodig.
Gewijzigd op 12/01/2015 15:48:47 door Ward van der Put
 
Henk de Vriep

Henk de Vriep

12/01/2015 15:57:53
Quote Anchor link
Ten eerste: Ik zou altijd proberen de database zo veel mogelijk in het engels te houden als je die taal goed spreekt. Makkelijker als je een keer iets wilt vragen op een engels forum of internationaal gaat met je applicatie. Maar dit is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Ten tweede: Addressen normaliseren is inderdaad een ramp. Zelf sla ik al niet meer op dan een postcode en een huisnummer. Deze kun je dan online tegen een database aanhouden of je kunt een postcode database kopen. Als je dit niet doet kun je prima de postcode, huisnummer en plaatsnaam in de klantentabel opslaan (correct me if i'm wrong)

Tips:

Maak een orderregels tabel zet in deze tabel het orderID. Op deze manier kunt je meerdere artikelen aan een order toevoegen. Zet de prijs van de orderregel wel vast in die tabel en laat die niet uit artikelen komen. Zodra de prijs veranderd wil je niet dat de prijs van de order die een tijdje geleden geplaatst hebt veranderd.

Verder, keep up de good work :)
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

12/01/2015 16:45:42
Quote Anchor link
De kraaienpootjes geven de cardinality van de relatie aan:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
->0 nul of meer
->| n of meer
-|| n en alleen maar n
-|0 n of nul
 
E vH

E vH

12/01/2015 16:51:27
Quote Anchor link
Thanks voor de reacties!

Het ging mij niet zozeer om de tabellen, maar om de opzet van de diagram.

Voorbeeldje iets aangepast op basis van jullie reacties:

Afbeelding

Of hoort het zo te zijn ( gelet op de lijntjes en kraaienpootjes en kleurtjes )?

Afbeelding
Gewijzigd op 12/01/2015 16:53:37 door E vH
 
John D

John D

12/01/2015 17:38:46
Quote Anchor link
De tabel orders niet als koppeltabel gebruiken maar als "kopregel" voor orderregels. In orders neem je wel het klant id op maar ook de (factuur)datum, naam van degene die besteld heeft, en andere handige gegevens die eenmaal bij een order/factuur horen.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/01/2015 17:43:24
Quote Anchor link
Offtopic:

Ziet er mooi uit zo'n diagram, maar ik ben wel benieuwd of iedereen hier eerst zo'n chique diagram maakt, of gewoon even simpelweg een opzetje op papier krabbelt?
 
E vH

E vH

12/01/2015 17:44:26
Quote Anchor link
Wat bedoel je met "kopregel"?

Ik weet dat er dingen ontbreken en ook uitgebreid kunnen worden, het betreft de opzet van de diagram.

Welke situatie is nou fout? afbeelding 1 of 2 (hierboven weergegeven ).


Edit:
>>> Ziet er mooi uit zo'n diagram, maar ik ben wel benieuwd of iedereen hier eerst zo'n chique diagram maakt, of gewoon even simpelweg een opzetje op papier krabbelt?

Ik krabbel op papier en begin ergens.

Ik heb een bestaande structuur welke ik bijna 1 op 1 over kan nemen en kan verbeteren, alleen ik heb de PK's en FK's etc nooit doorgevoerd...
Dus ik wilde het eens "anders" doen.

Met zo'n diagram krijg je toch wel een bepaalde database inzicht, lijkt me ergens wel handiger dan op papier... scheelt veel denk werk ;-)
Gewijzigd op 12/01/2015 17:49:05 door E vH
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/01/2015 17:48:57
Quote Anchor link
>> Een diagram is niet echt belangrijk, maar geeft je wel in 1x inzicht in je database structuur, leek mij erg handig aangezien ik best veel tabellen heb ...

Nou, t ziet er mooi uit hoor :-)

Toevoeging op 12/01/2015 17:54:14:

>> Met zo'n diagram krijg je toch wel een bepaalde database inzicht, lijkt me ergens wel handiger dan op papier... scheelt veel denk werk ;-)

Maar dat moet je toch allemaal "uittekenen"? Dat lijkt me nog veel meer werk :)
 
E vH

E vH

12/01/2015 18:07:16
Quote Anchor link
Het vullen van zo'n tabelletje is seconden werk als je snapt hoe een tabel word opgebouwd ( voordeel is ook dat je SQL kunt importeren en exporteren).

(van PK's en FK's heb ik kaas gegeten en dan de "symbolen" begrijpen is ook weer iets wat je moet "snappen".)
Op zich is het een mooi programma, simpel, althans, zo komt het over.
Als je dit snapt, dan is het ook seconden werk om aan te passen, schrijven op papier duurt langer.

Vandaar de vraag of iemand mij kon vertellen of ik goed bezig was, los van de inhoud ;-)

Ik neem aan dat dit een foute manier is ( stel dat ik alle orders van een klant wil ophalen ):
Afbeelding
Gewijzigd op 12/01/2015 18:08:08 door E vH
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/01/2015 18:10:35
Quote Anchor link
Maar tekent dat programma alles zelf? Of moet je die lijnen en posities zelf bepalen en tekenen?
 
E vH

E vH

12/01/2015 18:13:50
Quote Anchor link
Gaat vanzelf.
Dat is het mooie er nou van ;-)

Vandaar ook dat ik wil weten of ik goed op weg ben.
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

12/01/2015 18:52:37
Quote Anchor link
Je kan geen twee relaties tussen twee tabellen hebben, dit impliceert een n-n relatie en dan heb je altijd een extra tabel nodig.

orderID in tabel orders zou de PK moeten zijn.

In orderregels is de (nep)sleutel regelID niet nodig. Je maakt van de combinatie orderID, artikelID de primary key. Je zal dan zien dat tussen orderregels en de tabellen orders en artikelen doorgetrokken lijntjes ontstaan.

Dat is het verschil tussen identifying en non-identifying. Identifying wil zeggen dat de FK in de child tabel deel uit maakt van de primary key.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/01/2015 21:03:05
Quote Anchor link
>> Je maakt van de combinatie orderID, artikelID de primary key.

Ger, hoe werkt dit precies? Twee velden, maar één PK? Hoe gebruik je die PK dan in een select query?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

12/01/2015 21:19:05
Quote Anchor link
Verzamelingenleer Ozzie: als je order x en artikel y hebt, is één orderregel uniek dankzij de vereniging {x,y}.
Daar heb je een samengestelde sleutel voor nodig: x en y alleen zijn ieder voor zich niet uniek, want één order (x) kan meerdere artikelen bevatten en één artikel (y) kan voorkomen in meerdere orders.
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

12/01/2015 21:37:54
Quote Anchor link
>> Ger, hoe werkt dit precies? Twee velden, maar één PK? Hoe gebruik je die PK dan in een select query?

Eigenlijk nooit in een select query, daarom is een pseudo key ook overbodig.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

12/01/2015 22:13:58
Quote Anchor link
>> als je order x en artikel y hebt, is één orderregel uniek dankzij de vereniging {x,y}.

Ja, dat begrijp ik ...

>> Eigenlijk nooit in een select query, daarom is een pseudo key ook overbodig.

Oké, maar stel dat je die orderregel wilt verwijderen? Misschien moet ik de vraag anders stellen. Als je van 2 velden ('abc' en 'def') één PK maakt, ontstaat er dan daadwerkelijk een nieuw PK-veld 'abcdef'?
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

13/01/2015 07:24:03
Quote Anchor link
Dan blijven het twee sleutels maar vormen die één index.

Het punt bij een n : m-relatie is dat je altijd beide sleutels nodig hebt om één specifieke rij te vinden. Gebruik je slechts één sleutel, dan krijg je meerdere rijen: bij het ordernummer alle artikelen in die order en bij een artikelnummer alle orders met daarin dat ene artikel.
 
E vH

E vH

13/01/2015 09:45:09
Quote Anchor link
Thanks voor alle input!

ps: @Ozzie, toevallig al wezen spelen met het programma? ;-)
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

13/01/2015 09:54:36
Quote Anchor link
phpMyAdmin heeft een vergelijkbare designer.

Afbeelding
 
Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

13/01/2015 11:04:21
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 12/01/2015 22:13:58:
Oké, maar stel dat je die orderregel wilt verwijderen? Misschien moet ik de vraag anders stellen. Als je van 2 velden ('abc' en 'def') één PK maakt, ontstaat er dan daadwerkelijk een nieuw PK-veld 'abcdef'?

Één van de regels bij normalisatie:
Non key columns are dependent on the key, and nothing but the whole key (, so help me Codd).

In de orderregels tabel zijn alleen aantal en prijs de non-key kolommen, dus wordt niet aan die regel voldaan, dus zou je het artikelnummer en het ordernummer aan de PK op regelID moeten toevoegen. Maar dat is maar gewoon een nietszeggend nummer dus kan je die kolom net zo goed weglaten.

Als je dan een specifieke orderregel wilt verwijderen of bijwerken moet je dus het order_id en artikelnummer controleren.
Gewijzigd op 13/01/2015 11:05:07 door Ger van Steenderen
 

Pagina: 1 2 volgende »



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.