o.. oo... oop!

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Senior Airport Developer ( System engineer)

De functie Nice to know (you) De nieuwe A-pier wordt de duurzaamste van Schiphol. Als deze af is ligt er 4000 vierkante meter zonnepanelen op het dak. En de toiletten? Die spoelen door met regenwater. we gaan ervoor: het creëren van de meest duurzame en hoogwaardige luchthavens ter wereld. een toekomstbestendig en duurzaam Schiphol. Daar werken we elke dag hard aan in team Development & Sustainability. Jij bent regisseur, expert én aanjager van de ontwikkeling van Schiphol. Connecting your world Hoe maak je de ambities en doelstellingen van Schiphol concreet in een project? De waarde voor Schiphol naar eisen die

Bekijk vacature »

Full Stack .NET Developer

Dit ga je doen Als developer nieuwe gave features ontwikkelen; Werken met technieken als C#, Angular 12 en Javascript,; Maken van technische keuzes en beslissingen over de architectuur; Junior collega's coachen; Initiatief nemen voor nieuwe technische mogelijkheden; Je bent een belangrijke schakel - en vindt het leuk - om te schakelen met de business. Hier ga je werken In een team van 7 professionals ben je als Full Stack .NET Developer verantwoordelijk voor het ontwikkelen van applicaties voor het grootste inhouse product: een applicatie voor alles omtrent hypotheken. De programmeertaal die je hierbij beheerst is C#. Wil je van meerwaarde

Bekijk vacature »

Senior Java developer

Dit ga je doen Jouw taken als Senior Java Developer zijn: Het maken van strategische keuzes omtrent de nieuwbouw van applicaties; Het maken van technische ontwerpen; Hands-on mee ontwikkelen met het team (met o.a. Java FX, JDBC, SQL, REST, Jax-RS, JSON, Maven, JUnit en Spring (boot)); Reviewen van code en feedback geven op collega developers; Analyseren en oplossen van bugs/incidenten door het onderlinge verband te kunnen leggen van verschillende losstaande systemen. Hier ga je werken Het bedrijf waar je als Senior Java Developer komt te werken staat internationaal bekend om het testen van bodemstructuren door middel van echotechnieken en beeldherkenning.

Bekijk vacature »

Software Developer

Longship.io gaat de wereld veroveren met baanbrekende software en legendarische... pizza-avonden! Lees hier de vacature van IT Operations Manager! Bij Longship werken we met een team van 5 mensen aan software voor laadpaal operators. Longship is ontstaan in 2020 met als doel om de elektrische mobiliteitstransitie aan te jagen. We zijn nu al een wereldwijde speler doordat we continu voorop lopen in innovatie. Ons platform helpt het versneld elektrificeren van wagenparken, internationaal! Wij zijn een startup met grote ambities die we willen bereiken met een relatief klein en efficiënt team. Je krijg de kans om ontzettend veel te leren van

Bekijk vacature »

PHP Developer Symfony

Dit ga je doen Ontwikkelen van Product Informatie Management (PIM) systemen; Werken aan zowel grotere als kleine projecten voor toonaangevende klanten binnen o.a. de retail. Hier ga je werken Als PHP Developer kom je te werken binnen een vooruitstrevende organisatie die Product Informatie Management (PIM) systemen levert aan hun klanten. Hun klanten zijn toonaangevende bedrijven binnen o.a. de retail. De organisatie zit gevestigd in regio Zwolle en bestaat uit zo'n 35 medewerkers, waarvan 30 IT. Je komt te werken binnen één van de zelfsturende development teams welke ieder verantwoordelijk zijn voor hun 'eigen' klanten. Jouw team bestaat uit 6 backend

Bekijk vacature »

Software developer

Werkzaamheden voor jou als software developer Voor een goede relatie in de regio Zwolle (meerdere locaties) zoeken wij een software developer die betrokken is bij de ontwikkelcyclus en verantwoordelijk is voor het testen en keuren van nieuwe en geoptimaliseerde software. In deze functie ben je in de implementatiefase de persoon die risico's beoordeelt en intern oplossingen aanbrengt om risico's te verkleinen. Binnen het ontwikkelteam van de software ben je een belangrijke schakel waar je intensief meewerkt met scrum. Het voorkomen van bugs in de programma's en het bevorderen van gebruiksvriendelijkheid voor eindklanten zijn voor jou een uitdaging en geeft voldoening

Bekijk vacature »

Ervaren Full stack developer

Functie omschrijving Ben jij op zoek naar een uitdagende in-house functie bij een bedrijf met enorme groeipotentie? Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging vol afwisseling en gezelligheid? Dan ben je bij dit bedrijf aan het juiste adres! Wij zijn in omgeving Breda op zoek naar een ervaren full stack developer. Je gaat werken voor een zeer gewilde werkgever met goede arbeidsvoorwaarden. Je krijgt een plekje in het jonge IT team, work hard, play hard is hier duidelijk het motto! Jouw werkzaamheden zien er als volgt uit: Jij bent verantwoordelijk voor het ontwerpen en bouwen van webapplicaties. Je bent

Bekijk vacature »

Junior .NET developer

Functie Wij zijn bezig met het ontwikkelen van een nieuw product en wij hebben jouw hulp hierbij nodig! Als junior .NET ontwikkelaar krijg jij de kans om samen met ons deze nieuwe uitdaging aan te gaan! Momenteel bestaat ons team uit drie interim Software Engineers. Twee hiervan zijn zeer ervaren .NET specialisten die inmiddels hun strepen in dit vakgebied al hebben behaald. Ook hebben wij een junior als onderdeel van ons team die zich op dit moment nog bezig houdt met de Front-end (Angular/TypeScript), maar zich nu ook meer gaat verdiepen in de backend. Wij willen ons team graag verder

Bekijk vacature »

Back-end programmeur

Functieomschrijving Heb jij recent jouw HBO ICT diploma in ontvangst mogen nemen? Of ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Voor een erkende werkgever in regio Waalwijk zijn wij op zoek naar een back-end developer. Kennis of ervaring met C# & SQL is een must! Je houdt je bezig met het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten; Je bent verantwoordelijk voor de beheer en ontwikkeling van de software; Je draagt bij aan de implementatie van aanpassingen, verbeteringen en aanvullingen in de C# based applicaties; Je test de software en ontwikkelt deze door; Je brengt de aanpassingssuggesties van klanten in kaart, om ze

Bekijk vacature »

Back-End Web Developer

Als Back-End Web Developer bij Coolblue zorg je ervoor dat onze webshops elke dag een beetje beter zijn. Wat doe je als Back-End Web Developer bij Coolblue? Als Back-End Web Developer werk je met andere development teams samen om onze webshop zo optimaal mogelijk te laten werken en onze klanten blij te maken. Als backend developer weet je de weg in PHP, kan je in Typescript een microservice op zetten of ben je bereid om dit te leren. Ook Web Backend Developer worden bij Coolblue? Lees hieronder of het bij je past. Dit vind je leuk om te doen PHP

Bekijk vacature »

Software Developer

Dit ga je doen Ontwikkelen aan de software dat beschikbaar is op de substations; Ontwikkelen in C++, C, Python en JavaScript. Daarnaast op een Embedded Linux omgeving, opgebouwd met containers en DevOps; Meewerken aan cyber security (OWASP); Uitvoeren/bouwen van geautomatiseerde testen in samenwerking met de Quality Specialist; Vertalen van wensen van de klanten/business naar werkbare/duurzame oplossingen. Hier ga je werken Als Software Ontwikkelaar kom je te werken bij een organisatie gericht op de (internationale) energiemarkt, waar wordt gewerkt voor het verwerven en verwerken van realtime, high quality data. Er wordt gewerkt vanuit het hart van de substations en direct voor

Bekijk vacature »

PHP Developer (junior functie)

Functie omschrijving Ben jij een starter en wil je werken bij een jong en leuk bedrijf? Lees dan verder! Wij zijn op zoek naar een PHP Developer binnen een junior functie. Binnen dit bedrijf gaat het om persoonlijke aandacht en ontwikkeling! Je komt te werken voor een leuk communicatiebureau die alles op het gebied van online en offline communicatie doet. Dit doen zij voor verschillende branches, waardoor je aan diverse soorten projecten mag werken, dit maakt deze baan erg leuk! Daarbij werk je aan een door hun zelf ontwikkeld framework welke goed leesbaar is. Je maakt voor bedrijven op maat

Bekijk vacature »

Senior Front end developer Automotive Angular

Functie Als Senior Front end developer kom je te werken in een team van 11 developers. 9 van de 11 focussen zich op back end, welke is geschreven in Java, en 2 op de front end waarbij er gebruik wordt gemaakt van Typescript en Angular. De focus in deze rol ligt op 2 aspecten; doorontwikkeling van de eigen tooling en gebruik van de tooling t.b.v. klantprojecten. Momenteel zijn ze in de afrondende fase van een project waarbij ze het gehele verkoopproces van nieuwe auto’s anders ingeregeld hebben voor een grote dealer in Nederland. Waarbij Auto’s normaliter pas verkocht werden in

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie As a .NET developer you start in a driven and diverse development team. Your team consists of 16 IT professionals, including 7 software engineers. Because your new employer is internationally active, there are also international IT professionals working in the IT department. As a result, the official language is English. As a team you are responsible for a new Cloud Native product. This product runs entirely in Azure with a Progress Database and various Azure Functions. In addition, this product has a JS front-end, a REST API system and a layer in C # .NET. The idea is therefore

Bekijk vacature »
Ozzie PHP

Ozzie PHP

28/01/2011 14:35:29
Quote Anchor link
Net even deze tutorial doorgelezen: http://www.phphulp.nl/php/tutorial/overig/oop-beginnershandleiding-php5/701/inleiding/1841/

Als mijn vragen niet zo helder zijn dan komt dat omdat ik informatie aan het processen ben en hier en daar was sterretjes zie... * * * :-)

Hier dan even wat vragen:

- Is het zo dat je alles in zoveel mogelijk objecten moet stoppen? Dus stel je hebt een class / object huis, dan heb je bijv. ook een class 'kamer', 'deur', 'raam', 'muur' enzovoorts en ook een class 'slaapkamer' en 'woonkamer' die de class kamer extenden. Is dat correct? Je krijgt dan wel heeeel veel classes lijkt mij.
- Als je zo heel veel classes hebt plaats je die dan allemaal los in je library, of zet je classes die bij elkaar horen in een aparte folder?
- Is het gebruikelijk om meerdere classes in 1 bestand te zetten? Dus stel je noemt het bestand house.php en dat je daar dan een class 'room', 'door', 'window' etc. in zet? Of toch gewoon alle classes als een los bestand?
- Hoe strict is de naamgeving? Ik doe het namelijk anders. Ik schrijf een class naam als volgt met hoofdletters voor ieder nieuw woord, bijvoorbeeld 'MijnClass' en het bestand zou ik dan gewoon mijnclass.php noemen. In variabelen gebruik ik juist kleine letters en een underscore, bijvoorbeeld '$kamer_modern'. En een underscore voor een protected / private variabele of functie doe ik nooit (is dat wel aan te raden)?
- In de tutorial ging het over het maken van een tabel, en daarbij ook het aanmaken van een tabelcel. Je hebt dan een class Cell en bijvoorbeeld een class BorderCell die de class Cell extend. De class BorderCell zet een randje om de cel heen. Nu vraag ik me af... je zou ook 1 class Cell kunnen maken en dan als type 'border' kunnen meegeven, dus $cell = new Cell('border'). Wat is de beste manier?

Een heleboel vragen... ik ben benieuwd of iemand dit kan ophelderen!
Gewijzigd op 28/01/2011 14:37:33 door Ozzie PHP
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 13:46:53
 
Pim -

Pim -

28/01/2011 14:41:37
Quote Anchor link
1: Ja. Hoe meer klassen hoe meer abstractie hoe beter. Soms wil je echter moeite besparen door niet alles te delegeren aan aparte klassen, maar begin maar met gewoon echt 1 klasse, 1 taak.
3: Nee
2/4: Klassen kan je indelen. Vaak gaat dit met de naam. Denk aan Kamer_Woon, Kamer_Bad oid. Kamer zit dan in je hoofdmap (Kamer.php) en Woon als Woon.php in de map Kamer. Deze naamgeving gebruiken de meeste frameworks en raad ik je ook aan. Heel strict is dit echter niet.
5: Dit hangt erg van het verschil tussen de items. Als ze dus meer dan alleen de naam verschillen, kan je beter een aparte klasse maken. Als het enige verschil dus die naam is, niet. De BorderCell heeft dus een eigenschap (bijv borderwidth) die andere cellen niet hebben, daarom moet het in een aparte klasse.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

28/01/2011 18:15:24
Quote Anchor link
Hoi Pim,

Dankjewel voor je uitleg. Ik heb weer wat bijgeleerd. Bij punt 2/4, begrijp ik het goed dat je eigenlijk iedere class gewoon in de library zet, maar alle classes die een andere class extenden in een aparte map die dezelfde naam heeft als de class die ze extenden? En geef je met die underscore aan dat de class in een aparte folder staat?

Bij punt 5 zou je toch ook kunnen zeggen dat border een property van cell is? En dat die property standaard op 0 staat? Ik probeer een beetje het principe te begrijpen wat er achter zit.
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

28/01/2011 18:18:30
Quote Anchor link
Ligt eraan wat je zelf wil. Over het algemeen is het wel raadzaam om een methode te hanteren die jou het beste uit komt, maar als je weet dat er ook andere mensen mee gaan werken, kun je het beste de "best practices" hanteren zoals je die gelezen hebt. Overigens, elk framework heeft z`n eigen werkwijze dus denk niet dat alle frameworks etc een en dezelfde stijl hanteren.

Als je zelf iets schrijft, geef vooraf aan hoe je dingen gaat doen, en hou je aan die regels. Het is niet ontzettend belangrijk hoe je dingen noemt zoals het voor de mensen die er mee moeten werken maar wel duidelijk is.

Ook over je mappenstructuur, hangt helemaal van jezelf af, maar als je echt een huis als voorbeeld neemt, zou ik ( persoonlijk ) in mappen werken. Anders krijg je op een gegeven moment echt heel veel files in je map.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

28/01/2011 18:23:20
Quote Anchor link
Hoe zou je dat in het voorbeeld van het huis doen? Net als Pim zegt in de library room.php zetten en dan een map Room in de library zetten waar je dan bijv. bath.php en living.php zet? Of zou jij het anders aanpakken?
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

28/01/2011 19:07:25
Quote Anchor link
nee hoor, ongeveer op die manier. Ik zelf hou altijd super klasse zelf ook in de map. Om naamgevingen etc niet door elkaar te houden.

dus:

House
class.House.php
Rooms
class.Room.php
LivingRoom
class.LivingRoom.php
etc etc
BathRoom
class.BathRoom.php
etc etc
Gewijzigd op 28/01/2011 19:25:07 door Pieter Jansen
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

28/01/2011 19:21:58
Quote Anchor link
Ik volg je opbouw niet helemaal... wat hoort bij wat?
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

28/01/2011 19:32:27
Quote Anchor link
Tabs en spaties werken niet heh. Maar ik zou dus een mappen structuur aanhouden waar je elke sub klasse ook in z`n eigen map zet. Dit om naamgeving problemen etc te voorkomen. Als je dus class.House.php hebt, zou ik die in de map House plaatsen. Een sub klasse Room zou ik dan ook in een map binnen Room zetten. Dus dan krijg je House/Room/ en daar dan de class.Room.php. Als je nu een livingRoom hebt, plaats je die binnen de map Room. Dus: House/Room/LivingRoom/ en daar dus ook de klasse class.LivingRoom.php.

Stel nou dat je objecten hebt welke voor meerdere subklasses geldt, bijvoorbeeld een Lamp, dan kun je die onder Room zetten, of desnoods onder House. Immers elke room en sub klasses kunnen een lamp krijgen. Maar die mag ook onder House vallen, je kunt ook lampen aan de buitenkant van je huis hebben. Die valt dus onder /House/
Gewijzigd op 28/01/2011 19:33:12 door Pieter Jansen
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

28/01/2011 19:40:19
Quote Anchor link
"Tabs en spaties werken niet heh".
Even tussen de code tags zetten ;)

Maar wat nu als je Lamp ook wil gebruiken voor iets wat niet bij het huis hoort? Bijvoorbeeld bij auto?
 
Pieter Jansen

Pieter Jansen

28/01/2011 19:44:27
Quote Anchor link
Dan moet je dus een niveau hoger. Wat je ook kunt doen is een interface gebruiken voor de Lamp. Of ( wellicht beter ) een abstracte klasse. Dit kun je als aparte groep hanteren.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

28/01/2011 19:46:46
Quote Anchor link
jemig... ingewikkeld allemaal...
 
Hendrik de Jager

Hendrik de Jager

01/02/2011 21:45:09
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 28/01/2011 19:46:46:
jemig... ingewikkeld allemaal...

Zoals gezegd, werk zoals je zelf het mooiste/makkelijkste vind, mocht je voor een bedrijf gaan werken vertellen die je wel hoe hun structuur in elkaar steekt.

Ga je met een groepje iets starten(Lees: 3-4 mensen) kan je met elkaar overleggen welke structuur.
 
Pim -

Pim -

01/02/2011 22:56:34
Quote Anchor link
Wat je wel het beste kan doen, is de delen in de naam laten corresponderen met de mapstructuur. Anders zijn klassen onvindbaar in de mappen.

Punt 5:
Je hebt wel gelijk, want elke klasse kan een border hebben. Een beter voorbeeld is:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<?php
abstract class Organisme {
    protected $leeft = true;
    public function gaDood() { $this->leeft = false; }
    public function leeft() { return $this->leeft; }
}


class Dier extends Organisme {
    protected $loopt = false;
    public function gaLopen() { $this->loopt = true; }
    public function staStil() { $this->loopt = false; }
    public function loopt() { return $this->loopt; }
}


class Plant extends Organisme {
    protected $doetFotosynthese = true;
    public function belicht() { $this->doetFotosynthese = true; }
    public function belichtNiet() { $this->doetFotosynthese = false; }
    public function doetFotosynthese() { return $this->doetFotosynthese; }
}

?>

Een wat abstract voorbeeld, maar ik hoop dat je het begrijpt. Hoewel zowel dieren als planten organismen zijn en dus de gedeelde eigenschappen van organismen hebben, kunnen dieren geen fotosynthese doen en planten niet lopen. Daarom zijn het verschillende klassen.

'Organisme' is abstract, omdat het alleen (in dit voorbeeld) als dier of als plant bestaat, niet als 'organisme'. Een 'dier' bestaat natuurlijk ook niet, maar je snapt het voorbeeld vast.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/02/2011 23:02:09
Quote Anchor link
thanks voor je toelichting Pim. Lijkt me inderdaad logischer dat je dan border als onderdeel van een cel neemt in plaats van als nieuwe class.
 

01/02/2011 23:14:02
Quote Anchor link
Sowieso, een border kan je ook weer als aparte klasse zien...
(Beetje offtopic, maar goed.)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/02/2011 23:16:54
Quote Anchor link
Maar je gaat voor zoiets "kleins" als een border toch niet een aparte class maken? Of wel??
 

01/02/2011 23:21:47
Quote Anchor link
Ik weet niet in wat voor context je denkt. Maar als ik aan html denk, dan zijn er genoeg elementen die gebruik kunnen maken van een border.
Of het klein is maakt niet zoveel uit. Je scheid dan wel mooi alles. Zie ook low coupling high cohesion en GRASP[/google].
Ook moet je maar eens naar bijvoorbeeld de
Dimension klasse van java kijken. Die doet ook niet veel...
(Java wordt toch gezien als de taal om OOP te leren.)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

01/02/2011 23:23:49
Quote Anchor link
oke... vage shit... krijg je wel erg veel bestanden op deze manier :-/
 
Niek s

niek s

02/02/2011 00:32:18
Quote Anchor link
echt super grappig die topic title :D
zo met die letters, en dan steeds 1 meer :D
 

02/02/2011 00:33:05
Quote Anchor link
Niek s op 02/02/2011 00:32:18:
echt super grappig die topic title :D
zo met die letters, en dan steeds 1 meer :D


LOOOOOOOL
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.