Overhead
Ik heb een beetje lopen zoeken maar heb nog niet echt een antwoord op mijn vraag gevonden. De ene zegt dit de andere zegt dat. Is er iemand die even kort maar duidelijk mijn vraag kan beantwoorden?
Wat is nu precies overhead (bij MySQL) en is dit een probleem ofhoer hoor ik me er niet echt iets van aan te trekken?
Wat is nu precies overhead (bij MySQL) en is dit een probleem of
Bas IJzelendoorn:
typefout aangepast, we zo netjes ;)
Gewijzigd op 01/02/2012 11:40:40 door Bas IJzelendoorn
Gesponsorde koppelingen:
Als je eens duidelijk uitlegd waar je tegen aanloopt, dan kan er misschien wat specifieker geantwoord worden.
1 ding is zeker: mysql en overhead gaan hand in hand
en van deze overhead kom je alleen af door mysql links te laten liggen en te kiezen voor een andere database, bijvoorbeeld: PG/ORACLE/MSS
en van deze overhead kom je alleen af door mysql links te laten liggen en te kiezen voor een andere database, bijvoorbeeld: PG/ORACLE/MSS
Noppes Homeland op 31/01/2012 19:40:30:
Als je eens duidelijk uitlegd waar je tegen aanloopt, dan kan er misschien wat specifieker geantwoord worden.
Noppes! Je hebt helemaal gelijk!!!!! En elke hosting provider biedt vanzelf sprekend ook al die databases aan!!
Gewijzigd op 31/01/2012 19:47:53 door Ger van Steenderen
@Noppes,
En net zo als met alle databases die jij noemt heeft ook MySQL wat hulp nodig bij het optimaal blijven draaien.
Alle databases moeten geoptimaliseerd worden. Het hangt er alleen van af hoe groot de database is en hoe snel je de resultaten wilt hebben hoe vaak dit moet gebeuren.
Ik heb het helemaal met je eens dat er betere databases zijn dan mysql. Maar dat betekend niet automatisch dat mysql een slechte database is, en dat je dus wat anders moet gaan gebruiken.
En net zo als met alle databases die jij noemt heeft ook MySQL wat hulp nodig bij het optimaal blijven draaien.
Alle databases moeten geoptimaliseerd worden. Het hangt er alleen van af hoe groot de database is en hoe snel je de resultaten wilt hebben hoe vaak dit moet gebeuren.
Ik heb het helemaal met je eens dat er betere databases zijn dan mysql. Maar dat betekend niet automatisch dat mysql een slechte database is, en dat je dus wat anders moet gaan gebruiken.
Alle waar is naar zijn geld en MySQL is gratis ;)
Oracle is marktleider en top of the bill maar megaduur in licentiekosten.
PG/MSS ? Nooit van gehoord en verder eens met Ger en Gerben: het betekent niet automatisch dat mysql een slechte database is, en dat je dus wat anders moet gaan gebruiken. By the way, wist je dat MySQL van Oracle is ??
Oracle is marktleider en top of the bill maar megaduur in licentiekosten.
PG/MSS ? Nooit van gehoord en verder eens met Ger en Gerben: het betekent niet automatisch dat mysql een slechte database is, en dat je dus wat anders moet gaan gebruiken. By the way, wist je dat MySQL van Oracle is ??
Gewijzigd op 31/01/2012 20:07:52 door Aad B
@Aad,
Pg = PostgreSql
MSS = MSSQL (Microsoft SQL Server)
En hoelang is MySQL ook al weer van Oracle. En een groot aantal mensen is nog steeds bang dat Oracle op termijn mysql gewoon gaat opheffen / samenvoegen met hun eigen systemen.
Pg = PostgreSql
MSS = MSSQL (Microsoft SQL Server)
En hoelang is MySQL ook al weer van Oracle. En een groot aantal mensen is nog steeds bang dat Oracle op termijn mysql gewoon gaat opheffen / samenvoegen met hun eigen systemen.
Ja inderdaad, bovendien zijn er nu ook betaalde versies van MySQL. Is het dan in een keer wel een goede database?
Daar komt bij dat MySQL misschien overhead heeft, maar dat ligt niet aan MySQL dat ligt aan het relationele database model. Iets wat zowel MySQL, Oracle, PG en MSSQL hebben. Overhead heb je al door koppeltabellen, auto increment functies, stored procedures en verkeerd gebruik van datatypes. Eigenlijk al bij gewoon data types. Een INT gaat tot 32 bytes, als jij daar getallen instopt die tot de 10000 gaan, betekent dat jij er 8^32 - 10000 niet mee doet. Die ruimte wordt toch gereserveerd. Nou hebben we het over enkele bytes, maar doe dat * rijen, * velden * tabellen en je hebt al overhead die niet eens als overhead telt maar als gereserveerd staat.
Nee, overhead in MySQL zit er net zo goed in als bij elke andere willekeurige DBMS. MySQL is daarentegen wel een snelle en makkelijke oplossing welke vrij beschikbaar is overal. Wat moeilijk gezegd kan worden van MSSQL of Oracle. Alleen PG is een mooi alternatief welke degelijker werkt en ook vrij makkelijk is uit te rollen op shared hosting.
Daar komt bij dat MySQL misschien overhead heeft, maar dat ligt niet aan MySQL dat ligt aan het relationele database model. Iets wat zowel MySQL, Oracle, PG en MSSQL hebben. Overhead heb je al door koppeltabellen, auto increment functies, stored procedures en verkeerd gebruik van datatypes. Eigenlijk al bij gewoon data types. Een INT gaat tot 32 bytes, als jij daar getallen instopt die tot de 10000 gaan, betekent dat jij er 8^32 - 10000 niet mee doet. Die ruimte wordt toch gereserveerd. Nou hebben we het over enkele bytes, maar doe dat * rijen, * velden * tabellen en je hebt al overhead die niet eens als overhead telt maar als gereserveerd staat.
Nee, overhead in MySQL zit er net zo goed in als bij elke andere willekeurige DBMS. MySQL is daarentegen wel een snelle en makkelijke oplossing welke vrij beschikbaar is overal. Wat moeilijk gezegd kan worden van MSSQL of Oracle. Alleen PG is een mooi alternatief welke degelijker werkt en ook vrij makkelijk is uit te rollen op shared hosting.
Hallo Hertog Jan
De overheid kan verschillende redenen hebben, zoals Merijn al eerder aantoonde. Maar het kan ook zijn als je een database update of sommige records verwijdert de je een overhead krijgt.
Je kunt in PHP My Admin wanneer je een tabel selecteert, op optimize klikken, normaal zou dat moeten werken.
Veel succes ermee en maak altijd eerst een backup voordat je een database gaat optimaliseren!
De overheid kan verschillende redenen hebben, zoals Merijn al eerder aantoonde. Maar het kan ook zijn als je een database update of sommige records verwijdert de je een overhead krijgt.
Je kunt in PHP My Admin wanneer je een tabel selecteert, op optimize klikken, normaal zou dat moeten werken.
Veel succes ermee en maak altijd eerst een backup voordat je een database gaat optimaliseren!
Gewijzigd op 01/02/2012 19:42:23 door Aaron -
En dat is nou net een artikel wat je niet moet toepassen op een mysql database. Dan weet je namelijk zeker dat je je backup binnen enkele dag mag gaan terug zetten.
Laat opkuisen, performance en tuning alsmede query optimalisatie uitvoeren door een ervaren database beheerder en je hoeft je geen zorgen meer te maken. @TS: Overhead en MySQL, hoe groot wordt je database?? Je overhead is ook afhankelijk van de kwaliteit van je queries, pomp je de hele dag bakken met data heen en weer dan heb je kans op problemen. Bouw je een efficiente SQL en heb je een goed datamodel en zoekpaden dan beperk je de overhead zoveel mogelijk. @Ger: Ik denk niet dat Larry zal besluiten om MySQL uit de markt te trekken en doet hij dat wel dan zal hij toch wel een gratis alternatief bieden? Oracle Express??
Edit:
inderdaad @Gerben
Gewijzigd op 01/02/2012 12:46:48 door Aad B
Aad, je bedoelt natuurlijk @Gerben? Voor de rest sluit ik me helemaal bij je aan.
@Noppes
Dat wat ik gemaakt heb doet eigenlijk hetzelfde als je in de database zou op optimize en repair zou klikken. Dus zo erg kan het niet zijn zeker.
Verder heb ik het al meerdere malen gebruikt en heb ik nog nooit een backup moeten gebruiken. Dus zou ik mogen vragen wat jouw argumenten zijn om het niet te gaan gebruiken, dan kan ik het eventueel nog gaan aanpassen en/of verbeteren?
Dat wat ik gemaakt heb doet eigenlijk hetzelfde als je in de database zou op optimize en repair zou klikken. Dus zo erg kan het niet zijn zeker.
Verder heb ik het al meerdere malen gebruikt en heb ik nog nooit een backup moeten gebruiken. Dus zou ik mogen vragen wat jouw argumenten zijn om het niet te gaan gebruiken, dan kan ik het eventueel nog gaan aanpassen en/of verbeteren?
Noppes Homeland op 31/01/2012 19:40:30:
MSS in combinatie met php is niet echt geweldig. (En nogal lastig op een non windows host)1 ding is zeker: mysql en overhead gaan hand in hand
Daarnaast is de overheader die je in bijvoorbeeld phpmyadmin ziet extra ruimte op de schijf die gebruikt wordt om tijdelijke gegevens op te slaan tijdens het uitvoeren van een query. Dit is niet uniek voor MySQL maar wordt door de andere rdms ook gebruikt alleen heet het dan misschien anders.
@Aaron, zoals in het commentaar bij je script staat is het niet zonder risico's
MySQL was altijd al betaald maar er is ook een community editie die open source is. Oracle kan besluiten te stoppen met MySQL maar dan kan het door ieder willekeurige partij overgenomen worden.
@Hertog Jan, wat is je probleem met overhead? Ik vermoed namelijk dat je er geen last van hebt.
@TJVB MySQL was altijd al betaald ?? Ik heb nog nooit wat betaald, maak ik illegaal gebruik van MySQL (op mijn eigen servers) ??
@TJVB
Ik weet dat het niet zonder gevaar is. Maar niets is zonder gevaar toch? Dus ik wou eigenlijk een beetje weten wat er kan gebeuren in het ergste geval.
Verder, er zijn betaalde applicaties ontwikkeld door Oracle die betaald zijn, maar verschillende grote bedrijven hebben al gezegd de open source te blijven verdelen. (Ergens gelezen in een artikel.) Dus ik denk niet dat MySQL zo snel gaat verdwijnen.
Ik weet dat het niet zonder gevaar is. Maar niets is zonder gevaar toch? Dus ik wou eigenlijk een beetje weten wat er kan gebeuren in het ergste geval.
Verder, er zijn betaalde applicaties ontwikkeld door Oracle die betaald zijn, maar verschillende grote bedrijven hebben al gezegd de open source te blijven verdelen. (Ergens gelezen in een artikel.) Dus ik denk niet dat MySQL zo snel gaat verdwijnen.
Gewijzigd op 01/02/2012 14:35:09 door Aaron -
Aad B op 01/02/2012 14:32:05:
@TJVB MySQL was altijd al betaald ?? Ik heb nog nooit wat betaald, maak ik illegaal gebruik van MySQL (op mijn eigen servers) ??
Nee, de Enterprise edition is betaald. Maar eigenlijk overal wordt de community editie gebruikt.
Aaron - op 01/02/2012 14:33:42:
@TJVB
Er kan niet veel meer gebeuren dan dat je tabellen onleesbaar zijn en je applicatie daardoor niet werkt
Gewijzigd op 01/02/2012 14:37:01 door TJVB tvb
@TJVB
Weet je soms uit eigen ervaring of dat al veel voorgekomen is of is dat één enkele maal op de duizenden, al dan niet miljoenen?
Weet je soms uit eigen ervaring of dat al veel voorgekomen is of is dat één enkele maal op de duizenden, al dan niet miljoenen?
Aaron - op 01/02/2012 14:39:58:
Helaas ook uit ervaring, gelukkig waren we toen met een team bezig omdat we daarna een grote update zouden uitvoeren. Maar we moesten dus eerst een backup terug zetten.@TJVB
@TJVB
Geven ze beiden errors (dat je een backup nodig hebt) of alleen REPAIR? Want dan zoek ik mij ook een andere manier om een database te repairen of updaten.
Geven ze beiden errors (dat je een backup nodig hebt) of alleen REPAIR? Want dan zoek ik mij ook een andere manier om een database te repairen of updaten.
De repair ging fout. De backup was met mysqldump waardoor alle relaties goed stonden (dat is een ander probleem met jou script, de backup is onbetrouwbaar)
Maar nu gaan we wel offtopic
Maar nu gaan we wel offtopic
Gewijzigd op 01/02/2012 14:51:11 door TJVB tvb