php in script

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Wouter Van Marrum

Wouter Van Marrum

13/09/2014 17:04:14
Quote Anchor link
Hallo iedereen,

Ik was vandaag bezig met coda en die hebben een php "boek" beschikbaar in het programma en kwam ik iets tegen.
Nu zag ik namelijk dat je in een script tag php rechtstreeks kunt gebruiken.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
<?php
<script language="php">

        echo 'some editors (like FrontPage) don\'t
              like processing instructions'
;
    </script>

?>


Zie deze link voor bevestiging : http://www.domeinz.nl/test/scripttest.php

Wat vinden jullie hiervan ?
 
PHP hulp

PHP hulp

28/03/2024 09:23:36
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

13/09/2014 17:53:45
Quote Anchor link
Ik zie deze schrijfwijze voor het eerst moet ik zeggen. Wat ik er van vind? Persoonlijk kan ik er geen voordelen uit halen en ben ik bang dat er misschien toch weer servers zijn die dit niet herkennen... het werkt hier wel onder xampp.
 
Wouter Van Marrum

Wouter Van Marrum

13/09/2014 19:58:40
Quote Anchor link
Is ook eerste keer dat ik het zie hoor.
Misschien zijn er wel voordelen, ik zou het bijvoorbeeld gebruiken in combinatie met een template engine die niet alle tags ondersteunt, bijv $_SESSION.

Verder dan dat zou ik het niet weten want je moet je code onder blokken verdelen ( bij mij dan ).
Kan geen echo en include in hetzelfde script tag zetten.
 
Eddy E

Eddy E

14/09/2014 22:10:42
Quote Anchor link
Wordt het dan in de browser of server-side verwerkt?
Kijk, een simpele echo heeft hier geen enkel voordeel ten opzichte van gewone HTML.
HTML kent ook een soort 'include': <!--#include virtual="file.shtml"-->
Is dan wel weer sHTML!

Maar <script language="php"> is toch echt langer dan < ?php
Daarnaast... wat is <script> ook al weer? Is toch gewoon altijd Javascript?
Gewijzigd op 14/09/2014 22:10:55 door Eddy E
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

14/09/2014 22:23:18
Quote Anchor link
Standaard is <script> gewoon JavaScript.

En verder wordt <script language="php" gewoon server-side afgehandeld, en zal je die tag nergens in de HTML-source meer tegenkomen.
 
Wouter Van Marrum

Wouter Van Marrum

14/09/2014 22:33:27
Quote Anchor link
Klopt maar er het is volgens de php.net website altijd aanwezig als alternatief.
Dus er zullen vast wel redenen voor zijn ga ik van uit. ( beetje onbenullig iets inbouwen als het geen nut zou hebben )
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

15/09/2014 08:22:45
Quote Anchor link
Ja, er was een reden voor: editors konden vroeger lang niet altijd uit de voeten met de PHP-tags. De <script>-tags werden meestal wel herkend, omdat die een standaardonderdeel van HTML zijn.

Heb je een editor die uit de voeten kan met PHP, wat natuurlijk altijd is aan te bevelen, dan zou ik gewoon de PHP-tags gebruiken en de <script>-tags beperken tot JavaScript binnen (X)HTML.
 
Wouter J

Wouter J

15/09/2014 09:59:21
Quote Anchor link
Het komt inderdaad door editor (dreamweaver en FrontPage) die <?php tags niet supporten (zie https://twitter.com/wouterjnl/status/511256095357435905 ). Om diezelfde rede kun je ook ASP style tags gebruiken voor PHP: <% echo 'This is PHP!' %>
Beide tags kunnen aan en uit gezet worden in PHP.ini, waar de <script> standaard aan en de ASP standaard uit staat.

Het is niet aan te raden de <script> tag te gebruiken voor PHP, het zit er nu alleen nog maar in omdat het er vroeger ook in zat. (merk op dat er een RFC is om deze alternative tags te verwijderen https://wiki.php.net/rfc/remove_alternative_php_tags )

Er zijn ook heel erg veel beperkingen aan het gebruik van de <script> tag voor PHP, zo kun je bijv. niks meer in een andere tag echoën (bijv. <a href="<script language='php'>echo $url;</script>">) en is het invalid XHTML/XML.
Gewijzigd op 15/09/2014 09:59:42 door Wouter J
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.