PHP leren als taal ? Ofwel code "stampen"

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Pgj jaspers

pgj jaspers

16/09/2014 22:31:25
Quote Anchor link
Ik ben pas begonnen met het leren van PHP. Ik kan nog niet zoveel. Lees: het hello world verhaal, beetje rekenenen met variabelen, arrays en loops en dergelijke schrijven en een beetje informatie uit een formulier verwerken.
Ik begrijp het allemaal wel, maar ik heb problemen om het te onthouden. De neiging die ik nu krijg is om die codes in wrts (lees overhoor programma voor het leren van talen ) of iets dergelijks te zetten. Iets anders dat ik vond zijn sites met php exercises, dat hielp ook wel een beetje om het echt te onthouden.
Hoe leren jullie PHP of andere programmeertalen uit het hoofd?
Gewijzigd op 16/09/2014 22:32:10 door Pgj jaspers
 
PHP hulp

PHP hulp

19/03/2024 10:04:57
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

16/09/2014 22:40:23
Quote Anchor link
Door de regels code handmatig over te typen uit de voorbeelden die je gebruikt en dus niet gaan knippen en plakken.

Als je de woorden intypt dan moet je namelijk het woord veel beter in je opnemen zodat je het foutloos kunt spellen. Verder is programmeren natuurlijk heel iets anders als een taal als Frans of Duits leren. Je moet het vooral doen! Oefening baart kunst.

Een goed boek of Tutorial kan je leerprocess aanzienlijk versnellen. Priveles nog meer
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

16/09/2014 23:30:41
Quote Anchor link
En verder loont het ook om de manuals op php.net door te lezen. Diverse veelgebruikte functies kennen enkele 'verborgen' parameters en argumenten die het programmeren weer wat makkelijker kunnen maken. ;-)

En geloof ik, ik blijf regelmatig wel nieuwe dingen ontdekken.
Gewijzigd op 16/09/2014 23:31:03 door - Ariën -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

17/09/2014 00:39:28
Quote Anchor link
Als ik jou was, zou ik een "basisboek" PHP 5 kopen. Gewoon een simpel boek waarin de beginselen van programmeren wordt uitgelegd en de basisbeginselen van PHP. Als je dat boek (op je gemak!!!) gelezen hebt, dan heb je een beknopte basis, en vanuit die basis kun je dan weer verder leren. PHP (of programmeren in het algemeen) is niet iets wat je in een paar weken leert. Het is echt een vaardigheid, en je moet dan ook eerder denken aan maanden (om de basis onder de knie te krijgen) en aan jaren om een beetje goed te worden.
 
Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

17/09/2014 07:33:57
Quote Anchor link
Als je iets leest maar dat niet onthoudt, is dat vooral een kwestie van gebrek aan oefening. Véél programmeren dus.

Je kunt niet alles weten. Ik leer ook nog bijna dagelijks bij. Dat is nou juist de fun van PHP en een forum zoals dit.
 
Willem vp

Willem vp

17/09/2014 10:37:53
Quote Anchor link
Ik denk dat je niet eens moet spreken over het "uit je hoofd leren" van een programmeertaal. Het is veel belangrijker om de basisprincipes van programmeren in het algemeen te doorgronden (hoe werkt een for-loop, wat doet een if-then-else, etc) en dat is niet iets wat je in een overhorings-programma kunt stoppen.

Als je die basisprincipes kent, zou je kunnen gaan oefenen met structuren. Hoe pak je een probleem aan, hoe deel je de opdracht op in kleinere stukjes? En zou je die kleinere stukjes nog verder kunnen opdelen?

Tot zover hoef je nog niet eens een specifieke programmeertaal te kennen. Als je dit echter goed beheerst, is het relatief eenvoudig om een programmeertaal te leren; vrijwel alle talen zijn op dezelfde principes gebaseerd, alleen verschilt de syntax een beetje (en soms iets meer). Wanneer je de basis goed kent, is het veel eenvoudiger om die syntax te leren (en onthouden).
 
Johan West

Johan West

19/10/2014 21:30:37
Quote Anchor link
Willem vp op 17/09/2014 10:37:53:
Ik denk dat je niet eens moet spreken over het "uit je hoofd leren" van een programmeertaal. Het is veel belangrijker om de basisprincipes van programmeren in het algemeen te doorgronden (hoe werkt een for-loop, wat doet een if-then-else, etc) en dat is niet iets wat je in een overhorings-programma kunt stoppen.

Als je die basisprincipes kent, zou je kunnen gaan oefenen met structuren. Hoe pak je een probleem aan, hoe deel je de opdracht op in kleinere stukjes? En zou je die kleinere stukjes nog verder kunnen opdelen?

Tot zover hoef je nog niet eens een specifieke programmeertaal te kennen. Als je dit echter goed beheerst, is het relatief eenvoudig om een programmeertaal te leren; vrijwel alle talen zijn op dezelfde principes gebaseerd, alleen verschilt de syntax een beetje (en soms iets meer). Wanneer je de basis goed kent, is het veel eenvoudiger om die syntax te leren (en onthouden).



Ik kan me ergens wel vinden in de opvatting dat je de basisprincipes eerst moet kennen.

Maar hoe krijg je die uitgelegd? Beantwoord dat maar eens.

Kijk het advies om 'meer te programmeren' werkt eigenlijk als je meer code's kent. Maar die moet je eerst leren. Maar basisprincipes heb ik eigenlijk nog nooit kunnen vinden over een programmeertaal. Maar kan aan mij liggen?? Is er een soort totaalboek van PHP waarin echt duidelijk uitleg staat van de werking van PHP.
 
Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

19/10/2014 22:01:11
Quote Anchor link
Er zijn echt veel boeken en online tutorials beschikbaar. Iedereen kan dat lezen en de voorbeelden die aangereikt worden in de praktijk toepassen. Wat echter wel lastig is in mijn beleving is om te leren wat er 'echt' gebeurd aan de hand van een toepassing.

ik noem maar een paar vragen:
- hoe worden de verschillende typen variabelen opgeslagen in het geheugen?
- waarom kennen we verschillende typen variabelen?
- hoe werkt een functie?

Vergelijk het even met rijden in een auto. Een rijbewijs kun je halen zonder ooit één keer onder de motorkap gekeken te hebben. Dat is prima totdat er iets met de auto aan de hand is. Dan weten we niet wat te doen omdat we niet weten hoe de motor, de bedrading en andere technische aspecten in elkaar steken. (mezelf inclusief)
Programmeren is echter zelf een auto bouwen. Natuurlijk kunnen we wat afkijken van een ander maar dat zal ons zeer regelmatig in de problemen brengen. Kennis is er nodig, en best nog een flinke dosis ook!

Daarom moet je vind ik toch minimaal eens gekeken hebben hoe het geheugen en de processor van een computer werkt om maar wat te noemen. En bijvoorbeeld eens jezelf verdiepen in een bit en een byte, een char, string, boolean, int, float, string en een array. En dan ook maar gelijk eens het verschil leren tussen signed en unsigned.
Dan zou je nog eens iets kunnen leren over netwerken, netwerkprotocollen etc. Over databases enzovoorts.
 
Willem vp

Willem vp

20/10/2014 09:16:34
Quote Anchor link
Boeken en tutorials zijn allemaal leuk, maar wat iemand je voorkauwt beklijft niet. Wat in mijn optiek het beste werkt, is vooral veel zelf proberen. En ja, dat kost meer werk, maar je krijgt daardoor wel de ervaring die je nodig hebt om goed te kunnen programmeren.

De PHP-documentatie (en dan met name de language reference) is in dat geval best goed om als basis te nemen. Het is in ieder geval veel beter en uitgebreider dan de documentatie waarmee ik het 30 jaar geleden moest zien te redden.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.