Ruimte community?
Hey,
Ik heb weer eens een vraagje (yeah, I know ik vraag veel). Ik ben bezig met een community, met onder andere leden/forum/pm/encyclopedie. Ik vroeg me af wat een community met zulke functie's nou verbruikt qua kb/mb per gemiddeld lid.
Bijvoorbaat dank!
Ik heb weer eens een vraagje (yeah, I know ik vraag veel). Ik ben bezig met een community, met onder andere leden/forum/pm/encyclopedie. Ik vroeg me af wat een community met zulke functie's nou verbruikt qua kb/mb per gemiddeld lid.
Bijvoorbaat dank!
Gesponsorde koppelingen:
Dat mag jij natuurlijk zelf weten als beheerder. Wat moeten ze allemaal kunnen doen?
Zoiets als hyves moet het worden, min de filmpjes optie. En er mag maar 1 ava zijn, zo grote server heb ik natuurlijk niet. ;)
Hyves verbruikt een heleboel, maar dat komt omdat het niet efficiƫnt opgebouwd is. Wanneer je je HTML mooi schoon houdt, je weet wel, semantiek en al, en je dingen als CSS en Javascript in zo min mogelijk verschillende externe bestanden doet, en ervoor zorgt dat dezen gecacht worden...
Ik neem aan dat jullie me bandwith bedoelen, maar ik bedoel eerder me database ruimte. ;)
Voor je scriptjes maximaal 5 mb DB hangt er vanaf hoeveel leden je hebt en hoeveel je opslaat... Kan ik niet echt een zinvolle schatting voor maken
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jan geen
Maak eerst de site eens, zoek bezoekers en als je die hebt......
Ik denk dat er niet echt een schatting over te maken is. Het ligt er maar net aan wat je allemaal opslaat en hoeveel mensen er zijn. Gewoon afwachten dus...
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Karl Karl
Hyves achtige software heb je gewoon een eigen server nodig, een goedkoop hosting pakket is voor dit soort doeleinden not-done.
@Jurgen
Kan prima, maar je moet het compact houden, niet teveel opties en grafische toeters en bellen. Je kan wel een optie inbouwen om youtube filmpjes in te voegen ofzo, plaatsjes uit google picasa (kijk even in de scriptlib) Zo kan je een behoorlijke en mooie site maken, met voldoende mogelijkheden zonder dat je veel bandwith gebruikt.
@Mitchell
Ga er eens vanuit dat je scriptje in geheel 10kb is (dit is ruim aangehouden), je hebt 150 unieke bezoekers per maand (ECHT uniek, dus echt met ander IP, username) waarvan er ongeveer 50 per dag (dit aantal is wel ruim aangehouden) op je site komen en elke keer laten we zeggen 3 pagina's openen.
Een simpel rekensommetje geeft dan aan dat je per dag per bezoeker 3 keer 10kb wordt gedownload. Dat betekend per dag 50*3*10 = 1500kb.
Uitgaande van de langste maanden a 31 dagen: 46500kb.
Delen door 1024 voor het aantal Mb, dan blijft er maar 45 mb over per maand. Dit zal je de 1e periode zeker nog niet halen, als je de boel goed en handig opbouwt.
Kan prima, maar je moet het compact houden, niet teveel opties en grafische toeters en bellen. Je kan wel een optie inbouwen om youtube filmpjes in te voegen ofzo, plaatsjes uit google picasa (kijk even in de scriptlib) Zo kan je een behoorlijke en mooie site maken, met voldoende mogelijkheden zonder dat je veel bandwith gebruikt.
@Mitchell
Ga er eens vanuit dat je scriptje in geheel 10kb is (dit is ruim aangehouden), je hebt 150 unieke bezoekers per maand (ECHT uniek, dus echt met ander IP, username) waarvan er ongeveer 50 per dag (dit aantal is wel ruim aangehouden) op je site komen en elke keer laten we zeggen 3 pagina's openen.
Een simpel rekensommetje geeft dan aan dat je per dag per bezoeker 3 keer 10kb wordt gedownload. Dat betekend per dag 50*3*10 = 1500kb.
Uitgaande van de langste maanden a 31 dagen: 46500kb.
Delen door 1024 voor het aantal Mb, dan blijft er maar 45 mb over per maand. Dit zal je de 1e periode zeker nog niet halen, als je de boel goed en handig opbouwt.
Mitchell schreef op 12.06.2008 22:00:
Ik neem aan dat jullie me bandwith bedoelen, maar ik bedoel eerder me database ruimte. ;)
Daar moet je je echt niet druk om maken. Databases kunnen heel wat aan.