SELECT element
Ik heb een select element en die heeft een status disabled (hij staat op een value en kan/mag dus niet gewijzigd worden). Maar als ik nu mijn form verstuur word het select element niet mee verstuurd, wat wel logisch is. Maar een select element heeft geen status readonly, dus weet iemand toevallig hoe ik een disabled status aan mijn select element geven (zodat hij niet gewijzigd kan worden) en dat hij toch mee gestuurd word met het form? Er zijn javascript oplossingen maar die gebruik ik liever niet.
Gesponsorde koppelingen:
Kan je niet beter er een input field van maken dan? Wat heeft het voor zin om een select weer te geven waar je geen selectie uit kan maken? Als deze gedefinieerd is kan je de value ook in een gedisabled textveld zetten. Zou dit niet zijn wat je zoekt, dan denk ik toch dat javascript de enige oplossing is. Je kan opties disabled in een select field maar dat werkt niet voor alle browsers, helaas.
Mocht je hem willen disabelen nadat er or submit is geklikt, en dit doe je dmv javascript. Dan kun je een hidden-element maken met de aangegeven waarde.
Een disabled veld wordt niet meeverzonden. Een readonly wél.
Wat je kan doen:
Stuur een select box mee zonder name="...". Geef de echte waarde mee in een hidden field.
bv. vervang dit:
door dit:
Stuur een select box mee zonder name="...". Geef de echte waarde mee in een hidden field.
bv. vervang dit:
Code (php)
1
2
3
4
5
2
3
4
5
<select name="my_select">
<option value="mijn optie 1">Optie 1</option>
<option value="mijn optie 2" selected="selected">Optie 2</option>
<option value="mijn optie 3">Optie 3</option>
</select>
<option value="mijn optie 1">Optie 1</option>
<option value="mijn optie 2" selected="selected">Optie 2</option>
<option value="mijn optie 3">Optie 3</option>
</select>
door dit:
- SanThe - op 10/11/2011 13:52:55:
Een disabled veld wordt niet meeverzonden. Een readonly wél.
Vandaar ook het hidden-element deel.