[server] shell commands history

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Lead javascript developer Node.js React

Functie Als fullstack JavaScript developer vind jij het uitdagend om op basis van concrete klantvragen nieuwe functionaliteiten te ontwikkelen. Bij voorkeur worden deze functionaliteiten op een bepaalde manier geprogrammeerd, zodat ze door meerdere klanten te gebruiken zijn. Je hebt dus vaak te maken met abstracte vraagstukken. Om dit te kunnen realiseren sta je nauw in contact met de product owner en/of klant. Je bent niet alleen onderdeel van het development team, maar hebt ook vaak contact met de product-owner en/of klanten om daardoor inzichten te verzamelen die leiden tot productverbeteringen. • Inzichten verzamelen bij de klant en/of product owner •

Bekijk vacature »

Ambitieuze medior developer

Wat je gaat doen: Heb jij al een paar jaar ervaring als developer maar wil jij naar the next level? In ons NextLevelDev Programma helpen wij jou om de volgende stap te zetten: een mooi programma aan trainingen op het gebied van Java, hippe frameworks, Agile/Scrum, OCP-certificering en optioneel: andere JVM-talen als Kotlin en Scala; Cloud (AWS, Azure, GCP) Soc Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun

Bekijk vacature »

Fullstack Developer

Functieomschrijving Voor een erkende werkgever in regio Etten-Leur zijn wij op zoek naar een Fullstack Developer met PHP/Laravel ervaring. Je gaat aan de slag met het bouwen van maatwerk software voor klanten die actief zijn in een specifieke markt. Als fullstack developer ben je samen met een enthousiast team van 7 collega’s verantwoordelijk voor de ontwikkeling, beheer en innovatie van informatiesystemen voor klanten in een specifieke branche. Verder ondersteun je complexe uitdagingen van klanten. Je brengt hun wensen in kaart en vertaalt deze door naar maatwerk software. Ervaring met Laravel is een must. Om de klant zo goed mogelijk te

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Jouw team van vier collega .NET developers is verantwoordelijk voor het bouwen van de ETL processen van jouw nieuwe werkgever. Op dit moment wordt de front-end gedaan door een extern team van professionals. Echter wilt jouw nieuwe werkgever graag intern deze kennis uitbreiden en heeft dan ook de ambitie om dit voor het eind van het jaar intern te gaan aanpakken. Dit betekend dat jij als .NET ontwikkelaar de ideale kans krijgt om jezelf samen met jouw collega’s te ontwikkelen als full stack developer. Als .NET ontwikkelaar werk jij bij deze gave werkgever met C# .NET, SQL, JavaScript, REST

Bekijk vacature »

Medior Java developer

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Software Programmeur

Functie omschrijving Voor onze opdrachtgever in omgeving Rotterdam zijn wij opzoek naar een software programmeur die goed kan schrijven in de talen C of C++ en die het leuk vind om te werken met Linux! Werkzaamheden Programmeur Je bent bezig met het ontwikkelen van software en webapplicaties. Je kunt technische klussen uitvoeren op locatie. Je onderhoudt contact met de projectleider om er zeker van te zijn dat een project goed verloopt. Je zult klanten ondersteunen. Verder zul je technische ontwerpen en gebruikersdocumentaties schrijven en deze onderhouden. Bedrijfsprofiel Dit bedrijf wil de klanten een volledige oplossing kunnen bieden, waarbij ze een

Bekijk vacature »

C# .NET Software Developer

Functie omschrijving Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging binnen software development waar je gaat werken voor een jong en flexibel bedrijf? Lees dan snel verder! Wij zijn op zoek naar een Software Developer met ervaring binnen C# .NET die enthousiast wordt van het aansluiten en begeleiden van (complexe) nieuwe klanten. Verder begeleid je complexe projecten, ben jij iemand die altijd kansen ziet? Dan zoeken wij jou! In deze functie ga jij je bezighouden met: Meedenken in oplossingsrichtingen; Werken aan de architectuur; Het verbeteren van functionaliteiten binnen het dataplatform; Ontwikkelen van nieuwe technologieën. Bedrijfsprofiel Waar ga je aan de

Bekijk vacature »

Medior PHP Developer

Bij Getnoticed doen wij wat we leuk vinden, websites bouwen en online marketing. Voor veel van onze klanten doen we dan ook allebei. Wel zo fijn om campagnes te draaien voor conversiegerichte website die in eigen beheer zijn. In onze vestiging in Nederweert zitten onze development afdelingen en worden de websites gebouwd. Op dit moment zijn we op zoek naar jou: dé PHP/Back-end developer die net als wij, het hoofd boven het maaiveld durft uit te steken! In het kort Even een paar punten die omschrijven wat deze toffe baan inhoudt: Het bedenken van nieuwe functionaliteiten Het verbeteren van het

Bekijk vacature »

Medior Java developer (fullstack)

Wat je gaat doen: Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun je eventueel ook andere ontwikkelaars begeleiden in het softwareontwikkelproces. Verder draag je positief bij aan de teamgeest binnen een projectteam en je kijkt verder dan je eigen rol. Je gaat software maken voor verschillende opdrachtgevers in jouw regio. Je bent een professional die het IT-vak serieus neemt en kwaliteit levert. Je leert snel vanwege je diepgaande

Bekijk vacature »

Java developer - procesoptimalisatie (Inhouse)

Functie Wat ga je doen als Java developer? Jij als back end developer hebt al enige ervaring opgedaan in jouw vakgebied. Voornamelijk het werken met Java en Spring spreekt jou aan. Jij wordt samen met je collega developers in het team verantwoordelijk voor de gehele back end van de applicatie. Hierdoor heb jij veel zelfstandigheid in je rol en zul je ook zelf beslissingen samen met de PO maken. Er wordt gewerkt volgens de SCRUM methodiek, om zo structuur te creëren in de werkzaamheden. Binnen de 2-wekelijkse sprints pak jij je taken op die samen met de PO afgestemd zijn.

Bekijk vacature »

Integratie expert - Java Developer

Dit ga je doen Nieuw koppelingen ontwerpen, ontwikkelen en implementeren; Je schakelt met de klanten om hen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Strategisch kijken naar nieuwe mogelijkheden op bestaande of nieuwe koppelingen zo effectief mogelijk te realiseren; Je bestaande toolset afwegen tegen nieuwe mogelijkheden om integratiedoelen steeds effectiever en/of effcienter te bewerkstelligen; Bestaande software koppelingen beheren, dit zijn koppelingen met zowel interne als externe systemen; Overleg met zowel directe collega's als met stakeholders om nieuwe integratieplannen concreet te maken; Je kunt de junioren meenemen op sleeptouw. Hier ga je werken Onze klant is op zoek naar een ervaren

Bekijk vacature »

Senior Product Developer

Functieomschrijving Als senior Product Developer ben je verantwoordelijk voor bestaande mobiliteitsproducten en de ontwikkeling van nieuwe mobiliteitsconcepten. Met behulp van diverse klantonderzoeken, klantsessies en salesmeetings zorg je ervoor dat je de veranderende mobiliteitsbehoeften in de markt kent. Hier speel je op in door innovatieve, flexibele, efficiënte en duurzame vervoersoplossingen te bedenken, te ontwikkelen, te implementeren en uiteindelijk samen met Sales en Marketing collega’s in de markt te zetten. Je initieert en neemt deel aan (internationale en afdeling overschrijdende) projecten, vaak in de rol van projectleider. In die rol bewaak je de voortgang, coördineer je de activiteiten en zorg je voor

Bekijk vacature »

Fullstack developer - medior

Functie omschrijving Ben jij toe aan een nieuwe uitdaging en zou jij graag bij een platte maar informele organisatie willen werken? Voor een mooi softwarebedrijf in omgeving Dordrecht zijn wij op zoek naar versterking voor op de afdeling Software Development! Als Fullstack developer wordt je bij dit bedrijf onderdeel van de volledige ontwikkeling van requirement tot oplevering! Werkzaamheden Jouw focus ligt op de front end en alles wat daarbij komt kijken. Je gaat ontwerpen, ontwikkelen, testen en valideren. Je zult voornamelijk werken met React.js en Typescript. Maar ook Javascript, HTML en CSS komen aanbod. Daarnaast zal je ook regelmatig met

Bekijk vacature »

Als Lead PHP developer bijdragen aan het onderwijs

Functie Als Lead PHP developer zet je samen met het team en de andere lead developers de technische lijnen uit als het gaat om het ontwikkelen van de applicaties en bepaal je samen met de PO waar elke sprint aan gewerkt zal worden. Je kunt op basis van een user story een goede aanpak formuleren en een planning opstellen, en andere hierin meenemen. Wanneer je team code schrijft verwacht je degelijke oplossingen, bij voorkeur gebruik makend van Domain Driven Design. Je ziet toegevoegde waarde in het beoordelen van het werk van collega’s om zo samen te streven naar hoge kwaliteit

Bekijk vacature »

Ervaren Full-Stack PHP Developer

Functieomschrijving Gezocht! Ervaren PHP Developer! Voor een organisatie in de regio Harderwijk zoeken wij een ervaren PHP Developer die het IT team van dit bedrijf gaat versterken. We zijn op zoek naar een enthousiaste en breed georiënteerde IT-er die het innovatieve bedrijf nog een stap verder kan brengen. Voor deze functie zoeken wij iemand die communicatief goed is en die zelfstandig problemen op kan lossen. Je werkt samen met een externe ontwikkelpartij en kunt hun dus uitdagen op het geleverde werk. Het schrijven van concepten aan de AI en hardware kant valt onder je verantwoordelijkheden. Het bedrijf noemt zichzelf een

Bekijk vacature »
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2015 01:23:57
Quote Anchor link
Hello,

Ik heb een nieuwe vps en nu kwam ik er per toeval achter dat de commando's die ik een paar weken terug via KiTTY (Putty fork) had ingevoerd nog gewoon in het geheugen staan als ik met de pijltjes-toetsen omhoog klik. Is dat gebruikelijk? Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat dit bij mijn vorige vps het geval was. Indien het gebruikelijk is, bestaat er dan een manier waarop de history automatisch wordt gewist? Lijkt me niet echt zinvol als al die opdrachten voor altijd in het geheugen blijven bestaan.
 
PHP hulp

PHP hulp

20/04/2024 17:36:38
 
Bart V B

Bart V B

26/01/2015 08:04:58
Quote Anchor link
Die commands worden gewist als je een reboot geeft.

Het is zeker een zinvolle optie, je tikt iets, en moet een zelfde command doen maar dan net even wat anders dan hoef je niet de hele regel te tikken.
Overigens zolang ik al met linux werk welke distro dan ook is dit zo dus ik zou het heel knap vinden als dat bij jou oude vps niet was. :)
 
- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

26/01/2015 09:41:15
Quote Anchor link
Die bash-command zijn opgeslagen in een speciaal tekstbestand in je home-dir. Ik vind het wel handig vanuit veiligheidsdoeleinden.
 
Ivo P

Ivo P

26/01/2015 09:47:14
Quote Anchor link
ze staan doorgaan (shell afhankelijk) in je home dir in .bash_history

heb wel vaker gezien dat ze bij het uitloggen van root gewist worden, maar voor normale users blijft het bestand bestaan.

is wel erg veel handiger dan het hele commando opnieuw tikken elke keer.

Zat in elk geval in de jaren 90 al in Linux zover ik me kan herinneren.

Toevoeging op 26/01/2015 10:01:25:

Lol met de history:
http://www.symkat.com/understanding-bash-history
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2015 12:26:26
Quote Anchor link
Dankjulliewel voor de reacties! Ik begrijp dat het zinvol kan zijn, maar ik ben er nog mee aan het rommelen omdat ik het nog niet zo goed beheers, en dan komt er dus allerlei "troep" in de history terecht. Ik denk dat ik het met het linkje van Ivo wel kan uitschakelen door HISTFILESIZE op 0 te zetten, dus moet denk ik wel goedkomen.
 
- SanThe -

- SanThe -

26/01/2015 12:28:58
Quote Anchor link
Uiteindelijk verdwijnt de troep vanzelf want er is een limit aan het aantal regels dat onthouden wordt.
Ik dacht 4000 maar dat weet ik niet zeker.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2015 12:37:14
Quote Anchor link
@SanThe, oké. Maar wellicht ga ik die limiet (volgens mij is dat HISTFILESIZE) dan maar een stukje omlaag brengen :)
 
- SanThe -

- SanThe -

26/01/2015 12:42:22
Quote Anchor link
Het kan weinig kwaad.
De rechten van die file zijn 600 dus alleen read/write voor de owner.
Niemand kan daar in kijken.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2015 12:45:17
Quote Anchor link
Ah oke, dat wist ik niet. Maar goed, ik heb het liever een beetje "opgeruimd" :) Hoe schoner hoe beter.
 
Ivo P

Ivo P

26/01/2015 12:50:18
Quote Anchor link
die paar bytes gaan echt je hd niet vol laten lopen hoor.

op een willekeurige server van mij: voor de gewone user 17kb en voor root 22kb

backup hem nog eens een keer of 7 dan past het nog steeds op een floppy disk.
 
- SanThe -

- SanThe -

26/01/2015 12:50:22
Quote Anchor link
Toen ik begon met Linux vond ik het erg fijn dat ik de commando's die ik wel goed had getypt terug kon vinden door 'history | grep commando' in te tikken.

Toevoeging op 26/01/2015 12:54:44:

Ivo P op 26/01/2015 12:50:18:
voor de gewone user 17kb en voor root 22kb


1.4 kb en 7.4 kb
'Tis inderdaad echt niks.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2015 12:54:52
Quote Anchor link
>> die paar bytes gaan echt je hd niet vol laten lopen hoor.

Dat is het probleem ook echt niet hoor. Maar ik vind het simpelweg rommelig. Commando's die ik eventueel vaker moet uitvoeren, kan ik in een tekstbestandje stoppen. Even het tekstbestandje selecteren en de terminal voert het keurig uit :) Daar hoef ik dus geen ongeordende history voor bij te houden.
 
Ivo P

Ivo P

26/01/2015 12:55:52
Quote Anchor link
en soms is het wel handig om de situatie "welk slim commando had ik ook al weer gisteren om *iets moeilijks* te doen, gebouwd na 2 uur googlen en proberen". op te lossen.

zou jammer zijn als de "ik ruim alles op" actie van jou dat dan verwijderd had
 
- SanThe -

- SanThe -

26/01/2015 12:56:42
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 26/01/2015 12:54:52:
Commando's die ik eventueel vaker moet uitvoeren, kan ik in een tekstbestandje stoppen.


Ik krijg hier een onveilig gevoel bij.
Gewijzigd op 26/01/2015 12:57:54 door - SanThe -
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2015 13:06:29
Quote Anchor link
>> en soms is het wel handig om de situatie "welk slim commando had ik ook al weer gisteren om *iets moeilijks* te doen, gebouwd na 2 uur googlen en proberen". op te lossen.

Hmmm, ja ... daar heb je dan wel weer een punt.

>> Ik krijg hier een onveilig gevoel bij.

Waarom?
 
- SanThe -

- SanThe -

26/01/2015 13:11:07
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 26/01/2015 13:06:29:
>> Ik krijg hier een onveilig gevoel bij.

Waarom?


Omdat dan de rechten 644 zijn en dus leesbaar voor iedereen.
Moet je dus steeds aanpassen/controleren terwijl history dat allemaal netjes geregeld heeft.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2015 13:23:33
Quote Anchor link
Ah, maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel, ik kan lokaal op mijn pc een tekstbestandje zetten. Ik kan dit bestandje dan inlezen met de terminal en doorsturen naar de server. De tekstbestandjes staan niet op de server zelf. Ik zou bijvoorbeeld een tekstbestandje "reboot server.txt" kunnen maken, en als ik dat bestandje dan inlees via KiTTY dan reboot ie m'n server, zonder dat ik zelf iets hoef te typen :)
 
Ivo P

Ivo P

26/01/2015 13:26:52
Quote Anchor link
dat is een ander doel. Dat zijn commando's die je soms nodig hebt.

Ik heb net uitgevoerd.

cp /www/eenserver/ontwikkel-server/docroot/javascript/eenfile.js ./
cp /www/eenserver/ontwikkel-server/docroot/javascript/nogeenfile.js ./
cp /www/eenserver/ontwikkel-server/docroot/javascript/enweereenfile.js ./

beetje jammer om dat steeds opnieuw in te kloppen.

kan met copy/paste, maar pijltje up en dan laatste stukje editen gaat wel zo fijn.
 
- SanThe -

- SanThe -

26/01/2015 13:31:37
Quote Anchor link
En hoe meer je de commando's zelf intikt hoe sneller je ze allemaal leert.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

26/01/2015 13:32:02
Quote Anchor link
@Ivo:

Ja, oké ... maar als ik het goed begrijp wordt dit zolang de sessie loopt ook in het RAM geheugen opgeslagen. Dus dat zal zolang je bent ingelogd gewoon werken. Ik snap dat het nu, terwijl je op dit moment bezig bent, wel handig is. Maar om diezelfde opdracht over 2 maanden er nog tussen te hebben staan, tja ...

Toevoeging op 26/01/2015 13:32:18:

@SanThe: dat is waar.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.