show today's date only mysql
dag dames en heren ik had even een kleine vraag waar ik niet uitkom,,
hoe moet mijn sql query eruitzien als ik de gegevens van alleen de datum van vandaag wil zien? dus
SELECT * FROM reserveringen ORDER BY datum1 ( maar dan wil ik dat hij alleen de reserveringen voor vandaag laat zien.. wat moet er dan bij of weg? of anderss )
hoe moet mijn sql query eruitzien als ik de gegevens van alleen de datum van vandaag wil zien? dus
SELECT * FROM reserveringen ORDER BY datum1 ( maar dan wil ik dat hij alleen de reserveringen voor vandaag laat zien.. wat moet er dan bij of weg? of anderss )
Gesponsorde koppelingen:
SELECT * FROM reserveringen WHERE datum1 = NOW()
Het gebruik van * is overigens afgeraden, net als een cijfer in een kolomnaam.
Het gebruik van * is overigens afgeraden, net als een cijfer in een kolomnaam.
Gewijzigd op 20/01/2012 15:42:12 door Roel van de Water
waar is de * voor aangeraden? sorry ik volg het even niet..
en ik krijg niks terug met het geen hierboven,, ik heb het even bij phpadmin geprobeerd en ik krijg succesvol uitgevoerd u krijgt 0 queries terug
en ik krijg niks terug met het geen hierboven,, ik heb het even bij phpadmin geprobeerd en ik krijg succesvol uitgevoerd u krijgt 0 queries terug
Afgeraden, sorry.
Heb je wel records met de datum van vandaag?
Heb je wel records met de datum van vandaag?
"datum1 = NOW()" gaat niet helemaal werken, omdat de tijd dan ook precies gelijk moet zijn.
Wat je wel kan doen is de datum converteren naar een datum (zonder time) en vergelijken met CURDATE().
"DATE(datum1) = CURDATE()"
Wat je wel kan doen is de datum converteren naar een datum (zonder time) en vergelijken met CURDATE().
"DATE(datum1) = CURDATE()"
Roel bedoelt afgeraden denk ik.
Ik vraag me ook af of zijn query die juiste resultaten terug geeft.
NOW() is bv 2011-01-20 15:47:34 en datum1 is 2011-01-20 00:00:00
Voorkomen is beter dan genezen dus
SELECT kolom1, .... FROM reserveringen WHERE datum1=DATE(NOW())
Ik vraag me ook af of zijn query die juiste resultaten terug geeft.
NOW() is bv 2011-01-20 15:47:34 en datum1 is 2011-01-20 00:00:00
Voorkomen is beter dan genezen dus
SELECT kolom1, .... FROM reserveringen WHERE datum1=DATE(NOW())
hmm ja dat hoor ik van iedereen dat wildcards afgeraden wordt .. maar hoe doe ik dat dan? moet ik elke tabelrij opschrijven.. dus
SELECT reservering_id, naam, achternaam, etc etc FROM reservering
dan krijg ik toch veel teveel dingen die ik moet opschrijven of kan dit korter maar met een andere manier dan een wildcard?
en ik heb records voor de datum van vandaag ( ik gebruik overigens alleen datum dus geen tijdstip erbij )
dus met DATE(NOW()) deed hij het .
bedankt voor de hulp!
SELECT reservering_id, naam, achternaam, etc etc FROM reservering
dan krijg ik toch veel teveel dingen die ik moet opschrijven of kan dit korter maar met een andere manier dan een wildcard?
en ik heb records voor de datum van vandaag ( ik gebruik overigens alleen datum dus geen tijdstip erbij )
dus met DATE(NOW()) deed hij het .
bedankt voor de hulp!
lekker handig hoor, gezien je al de CURRENT_DATE hebt als constante
dus DATE(NOW()) is gelijk aan CURRENT_DATE
Je doet dus nu iets overbodigs!
dus DATE(NOW()) is gelijk aan CURRENT_DATE
Je doet dus nu iets overbodigs!
Ja, eens. Waarschijnlijk gebeurd er op de achtergrond precies hetzelfde maar dan op een lager niveau. CURRENT_DATE() is dan ook wel aan te raden, maar feitelijk is er niets mis met DATE(NOW()).
* wordt afgeraden omdat dan alle voor selectie worden aangemerkt. Als je niet meer dan een paar kolommen nodig hebt, moet je die ook niet ophalen. Alleen pakken wat je nodig hebt. ('Graai-cultuur??')
Als je een appel wilt, haal je ook bij de groenteboer niet van alles 1 om alleen de appel op te eten en de rest weg te gooien...
* wordt afgeraden omdat dan alle voor selectie worden aangemerkt. Als je niet meer dan een paar kolommen nodig hebt, moet je die ook niet ophalen. Alleen pakken wat je nodig hebt. ('Graai-cultuur??')
Als je een appel wilt, haal je ook bij de groenteboer niet van alles 1 om alleen de appel op te eten en de rest weg te gooien...
Gewijzigd op 20/01/2012 21:20:56 door - Jim -