to groepeer, or not to groepeer...

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Top Low-Code Developer Gezocht!

Bedrijfsomschrijving Unieke Kansen, Uitstekende Arbeidsvoorwaarden & Inspirerend Team Wij zijn een toonaangevende, internationale organisatie die de toekomst van technologie vormgeeft door het creëren van innovatieve en baanbrekende oplossingen. Ons succes is gebaseerd op een hecht en gepassioneerd team van professionals die altijd streven naar het overtreffen van verwachtingen. Als jij deel wilt uitmaken van een dynamische, vooruitstrevende en inspirerende werkomgeving, dan is dit de perfecte kans voor jou! Functieomschrijving Als Low-Code Developer ben je een cruciaal onderdeel van ons team. Je werkt samen met collega's uit verschillende disciplines om geavanceerde applicaties te ontwikkelen en te optimaliseren met behulp van Low-code

Bekijk vacature »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

20/10/2014 18:21:15
Quote Anchor link
That's the question...

Een rare vraag, een vreemde vraag... ja zelfs een gekke vraag. Zo durf ik dit wel te noemen! En nadat je deze vraag gelezen hebt, zul jij waarschijnlijk hetzelfde denken. Het is een vraag waar ik niet helemaal uitkom. Namelijk, waarom ik dingen op een bepaalde manier groepeer. Kun je de manier van groeperen vastleggen in een stramien, of is het een soort van willekeur? Echt, ik hoop dat iemand een leuke tip heeft of me een soort van houvast kan geven.

De grap is dat je meestal automatisch al vrij logisch groepeert, maar als ik er nu over nadenk is het eigenlijk toch een soort van willekeur.

Ik zal een voorbeeld geven. Stel, is helaas niet zo, dat ik heeeel rijk was en dat ik per jaar wel 100x op vakantie zou gaan. In de winter ging ik altijd op wintersport naar een (verschillende) plaats in Duitsland of Oostenrijk (dus 50 plaatsen in totaal) en in de zomer ging ik op zonvakantie naar Griekenland of Frankrijk (ook 50 plaatsen in totaal). In al deze plaatsen maakte ik een serie foto's die ik heb opgeslagen in aparte mappen (in totaal dus 100 mappen).

Nu gaan we de boel groeperen in categorieën. In ieder geval zou ik een map "Foto's" maken met daarin een map "Vakantie". Maar vanaf dan wordt het spannend...

Foto's/Vakantie/

Hoe nu verder? Wat ik natuurlijk kan doen, is gewoon de 100 mappen in de map "Vakantie" knallen. Maar als ik dat doe, dan zou ik dus zowel de landnaam als de plaatsnaam in de naam van een map moeten verwerken:

Foto's/Vakantie/Frankrijk - Parijs/1.jpg

Goede optie? Ja of nee? Wat vinden jullie?

Wat ik ook zou kunnen doen, is per land een map aanmaken, en dan iedere map de naam van de stad geven:

Foto's/Vakantie/Frankrijk/Parijs/1.jpg

Dat lijkt me best een goede optie. Beter dan de vorige, of niet?

Oké... leuk dat gegroepeer... maar hoe ver moet je nu eigenlijk gaan?

Stel nu dat van de 25 vakanties in Frankrijk ik 12 vakanties in een hotel zat, en 13 vakanties in een caravan. Dan zou ik nog een verdere onderverdeling kunnen maken. Namelijk:

Foto's/Vakantie/Frankrijk/camping/Parijs/

Nu zou ik dat gevoelsmatig niet zo snel doen, maar ik weet alleen niet zo goed WAAROM ik het niet zou doen. Het zou op zich namelijk prima kunnen. We splitsen de landen op, en waarom zouden we dat dan ook niet met het type vakantie doen... toch?

Oké... we gooien er nog een lolletje tegen aan. Stel dat ik een naturist zou zijn (neeee... dat ben ik niet!) en dat 7 van mijn campingvakanties op een naturistencamping zouden zijn, dan zou je nog een stapje verder kunnen sorteren. Je voelt 'm vast al aankomen, dus ja hoor... HOPPAAA!!!

Foto's/Vakantie/Frankrijk/camping/naturisten/Parijs

Kortom, mijn vraag is eigenlijk... wanneer is groeperen nu eigenlijk zinvol? Wat is het doel ervan... en tot hoever moet je gaan? Hoe bepaal je WAAROP je groepeert, en hoe bepaal je of je genoeg categorieën hebt gemaakt?

Ik zei het al... een rare vraag, maar denk er eens over na... want ik ben toch wel heel benieuwd of iemand hier iets zinnigs over kan zeggen :-)
 
PHP hulp

PHP hulp

23/04/2024 19:01:05
 
John D

John D

20/10/2014 18:30:03
Quote Anchor link
Heel onhandig om dieper dan drie te gaan (is mijn mening)
Drie vakanties per jaar dan kan onderstaand de lading foto's dekken:
Foto's/Vakantie/2014/Oostenrijk
Foto's/Vakantie/2014/Frankrijk
Foto's/Vakantie/2014/Egypte

Soms heb ik 1 niveau dieper met persoonsnamen, de mensen met wie ik op vakantie was en waarvan ik foto's heb gekregen cq uitgewisseld.
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

20/10/2014 20:15:53
Quote Anchor link
Dankjewel voor je reactie John. Jij laat het dus vooral afhangen van het aantal mappen? In jouw voorbeeld zie ik "Oostenrijk". Is dat dan een map met 1 vakantie, of met meerdere vakanties?

En stel je hebt bijv. voor een evenementenbureau FooFun foto's gemaakt die zijn onder te verdelen in 3 onderwerpen: festivals, beurzen en autoshows. Zou jij dan deze indeling maken:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
Foto's/2014/FooFun autoshows
           /FooFun beurzen
           /FooFun festivals

Zelf neig ik dan eerder naar dit:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
Foto's/2014/FooFun/autoshows
                  /beurzen
                  /festivals

Allebei de opties zijn mogelijk. Echter, bij de laatste optie heb je alles wat met FooFun te maken heeft in één map staan.... maaaaaar, je mappen worden daardoor wel weer een niveau dieper. Wat is het handigst?
 
Eddy E

Eddy E

20/10/2014 20:17:39
Quote Anchor link
Precies: liever 100 mappen in 1 map, dan 3 lagen diep.

Persoonlijk doe ik het zo:

2013/vakantie/Frankrijk
2014/vakantie/Frankrijk
2014/vakantie/USA

Bij mijn kinderen (ik ben gezegend met 2 kinderen) doen we het zo (op de NAS):

Eddy / ... mijn shit
Diana / mijn vrouws shit, daar blijf ik weg
Arno / 2012 / ...
Arno / 2013 / ...
Arno / 2014 / ...
Anna / 2014 / ...


Waarom ik dat 'jarensysteem' niet bij mij heb is dat sommige mappen al bestaan sinds mijn eerste eigen PC, ergens rond 1995 denk ik.
Die map 'school' blijft staan. En de map 'werken' en 'MS Word' ook.
Daar ben ik zo gewend aan en dat afleren kost moeite waarbij ik mij geen enkele reden kan indenken om dat te veranderen.
Niet dat ik er ooit nog kom of iets in doe, maar toch.
Je zou je eigen kind maar aan een spreekbeurt kunnen helpen ;).
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

20/10/2014 20:24:24
Quote Anchor link
Eddy, bedankt voor je reactie. Oké, dus als ik het goed begrijp doe jij nu zeg maar dit:

Foto's/2014/vakantie/USA

In jouw voorbeeld zie ik dat je 2 vakanties hebt staan (Frankrijk en USA). Stel dat je maar 1 vakantie zou hebben, zou je dan nog steeds een aparte "vakantie" map maken, of zou je vakantie en USA samenvoegen tot:

Foto's/2014/vakantie-USA

In mijn vorige voorbeeld met dat FooFun, zou jij dan voor de 1e optie kiezen?
 
Eddy E

Eddy E

20/10/2014 22:03:04
Quote Anchor link
Ja, maar als ik in mei naar Frankrijk ga, weet ik nog niet of ik in december nog even naar Oostenrijk ga.



Om het even wat minder zweverig te maken: ik heb in 2013 en 2014 geen enkele vakantie gehouden. Dat scheelt pas mappen! En schijfruimte! :D
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

20/10/2014 22:10:14
Quote Anchor link
>> Ja, maar als ik in mei naar Frankrijk ga, weet ik nog niet of ik in december nog even naar Oostenrijk ga.

Correct... maar dat is ook een van de redenen waarom ik deze vraag stel hè ;) Je weet vantevoren inderdaad niet wat er nog bij komt. Maar wat is dan handig? Op voorhand alvast een map maken "voor het geval dat"? Of achteraf alsnog een extra map maken? Geen van beiden is ideaal, maar hoe dan wel?

En op je pc is het nog niet eens zo erg als je je mappenstructuur moet aanpassen. Maar wat als het je bijv. overkomt op je server? Dan wordt het ineens een stuk minder leuk :)
 
Ramon Bos

Ramon Bos

21/10/2014 11:00:07
Quote Anchor link
Wat ook nog een mogelijkheid is, is om de foto's wel in standaard directories te plaatsen (bijv. foto's/jaar/maand/onderwerp), en gebruik maken van labels die bij de eigenschappen van foto's kunnen worden toegevoegd.

Bij het labelen is het terugvinden van de foto's gemakkelijker, omdat je ook kan zoeken op een betreffende label. Je zoekt op bijv. Parijs, en krijgt alle foto's met dat label die in de verschillende directories staan, als /foto's/vakantie/2014/Parijs en /foto's/zakenreis/2011/Parijs.

Ik ben begonnen met het labellen, omdat een grote groep foto's in meerdere mapjes geplaatst zouden kunnen worden. In plaats van meerdere kopieën van de foto's in diverse mappen, ben ik gebruik gaan maken van de labels. Scheelt een hoop schijfruimte ;-)
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/10/2014 11:40:06
Quote Anchor link
Dezelfde foto's in meerdere mappen plaatsen lijkt me inderdaad geen goed idee.

Grappig dat jij dit doet:

/foto's/vakantie/2014/Parijs

Zelf zou ik eerder dit doen:

/foto's/2014/vakantie/Parijs

Aangezien foto-onderwerpen bij mij van jaar tot jaar verschillen, maak ik geen vaste rubrieken aan.

Labellen zou met foto's inderdaad kunnen, maar toch zou ik een algemene oplossing willen, die werkt voor alle bestanden. Het is vooral een kwestie van (voor jezelf) logisch groeperen, maar de vraag die ik vooral heb is tot hoever je "moet" groeperen (niks moet uiteraard).

Stel je gaat 2x per jaar op vakantie, dan is het natuurlijk heel makkelijk.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
foto's/2014/vakantie/londen
                     parijs

Maar wat doe je als je 8x per jaar op vakantie gaat waarvan 4x naar frankrijk en 4x naar engeland? Ga je dan 2 extra mapjes aanmaken???

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
foto's/2014/vakantie/engeland/
                    /frankrijk/

Of zet je gewoon al die 8 vakanties in de map "vakantie" zonder dat je die extra mapjes aanmaakt? Anders gezegd, wanneer is het zinvol om extra categorieën aan te maken?
 
Ramon Bos

Ramon Bos

21/10/2014 12:22:41
Quote Anchor link
Hoe je "moet" groeperen? Ik denk dat het toch een kwestie wordt van meerdere opties uitproberen, en degene kiezen die het meest werkbaar voor je is. Te veel groepen of te weinig groepen en je bent het overzicht kwijt. En op welke manier groeperen... /foto/vakantie/2014, of /foto/2014/vakantie.

De groepering die ik aanhoud is /fotoalbum/jaar/maand/gebeurtenis (om jouw vakantievoorbeeld maar te nemen, bij ons zou het dan /fotoalbum/2014/maart/vakantie-Engeland en /fotoalbum/2014/juni/vakantie-Frankrijk worden).
Het is na herhaaldelijk opnieuw indelen, huislijke discussies over de meest logische indeling, dubbel wegschrijven, etc. deze indeling geworden.

Dit is een standaard indeling die we nu handhaven. Daarnaast maken we per foto (of groep foto's) de labels aan om op deze manier extra categorieën aan te maken, die niet meer in de mappenstructuur terug komen.
Deze indeling met de labels hebben de verdere onderverdeling overbodig gemaakt.

Voordat we gingen labellen, hadden we een algemenere oplossing, maar konden we er niet aan ontkomen om van foto's meerdere kopieën in verschillende mappen te hebben.
Even een voorbeeld van een punt waar ik tegenaan liep. We gaan regelmatig weg met Tante Toos, ook op vakantie. Foto's waar Tante Toos op staat, gaat die in het mapje .../vakantie, of het mapje .../Tante-Toos? Of beide? En wat doen we met de foto's waar onze kinderen op staan (tezamen met Tante Toos)?
De foto's worden nu in fotoalbum/2014/juli/vakantie gezet, met labels: <namen van de kinderen>, Tante Toos, vakantie, Frankrijk, 2014.
Door te zoeken op label kunnen we alle foto's terug vinden, en is het redelijk eenvoudig gearchiveerd. Niet helemaal een algemene oplossing, maar een oplossing die het voor mij werkbaar heeft gemaakt. Ik heb met hetzelfde probleem gezeten...
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/10/2014 12:43:56
Quote Anchor link
>> Het is na herhaaldelijk opnieuw indelen, huislijke discussies over de meest logische indeling, dubbel wegschrijven, etc. deze indeling geworden.

>> Ik heb met hetzelfde probleem gezeten...

Haha, grappig :-) Ik dacht dus dat ik de enige was. Ik vind het zelf niet relevant om te weten WIE er op de foto staat, dus dat probleem heb ik dan gelukkig niet. Ik werk ook niet met maanden, omdat ik niet iedere maand foto's maak. Voor mij is die maand dus een stap teveel. Maar het is dus inderdaad de vraag, wanneer maak je teveel mappen, en wanneer te weinig? Stel ik heb een map "naslagwerken" met daarin 5 bestanden waarvan 2 bestanden betrekking hebben op fotografie. Dan zou ik gerust die 2 bestanden in een aparte map zetten:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
naslagwerken/2014/fotografie/fotografie voor dummies
                            /handboek voor experts

Echter, als ik in een jaar 5 vakanties zou hebben gemaakt, waarvan 2 naar Frankrijk, dan zou ik niet geneigd zijn om die 2 vakanties naar Frankrijk in een aparte map te zetten. Alleen weet ik dus niet waarom.
 
E vH

E vH

21/10/2014 16:12:15
Quote Anchor link
Quote:
Stel, is helaas niet zo, dat ik heeeel rijk was en dat ik per jaar wel 100x op vakantie zou gaan.


365/100 = korte vakantie ;-)


Quote:
Grappig dat jij dit doet:

/foto's/vakantie/2014/Parijs

Zelf zou ik eerder dit doen:

/foto's/2014/vakantie/Parijs


Op zich kan ik mij hier wel in vinden, want je wilt in 1 oogopslag naar de folder foto's en vervolgens pak je het juiste jaartal er weer bij.

Stel het word een structureel dingetje, jou vakantie gevoel a 3,65 dag ;-)
dan zou ik al vrij snel dit hanteren:
/vakantie/2014/parijs/maand/dag

Helaas ga ik niet 100x op vakantie, maar ik werk wel gemiddeld 228 werkdagen.
Dagelijks schieten wij honderden foto's van nieuwe producten...

Hier houden wij het vrij simpel bij:
/2014/maand-dag/*.jpg

Dit lijkt de meest efficiënte manier...dus ik denk dat het ook een beetje afhangt van het soort "categorie" dat je wilt grouperen.


Quote:
Echter, als ik in een jaar 5 vakanties zou hebben gemaakt, waarvan 2 naar Frankrijk, dan zou ik niet geneigd zijn om die 2 vakanties naar Frankrijk in een aparte map te zetten.


Ik zou hierin dus wel 2 mappen maken, e.g.: /vakantie/frankrijk/maand-van-vakantie/
Je hebt dan altijd de vakanties alsnog gesplitst...het zijn namelijk 2 aparte vakanties en niet 1 geheel ( stel je zet de gehele map op dvd om deze op je tv te laten zien aan je familie).
Gewijzigd op 21/10/2014 16:20:10 door E vH
 
Ozzie PHP

Ozzie PHP

21/10/2014 16:27:09
Quote Anchor link
>> Hier houden wij het vrij simpel bij:
/2014/maand-dag/*.jpg

Hangt inderdaad er vanaf wat je schiet. Mij lijkt het heel lastig om dan je foto's op basis van de datum terug te vinden. Want hoe weet je wanneer je wat hebt geschoten?

>> Ik zou hierin dus wel 2 mappen maken, e.g.: /vakantie/frankrijk/maand-van-vakantie/

Oké, maar dan kun je niet zien om wélke vakantie het gaat. Ik zou mij persoonlijk eerder de naam van de bestemming herinneren dan de maand waarin ik op vakantie was. Dus /vakantie/frankrijk-parijs/ of /vakantie/frankrijk-nice/ lijkt mij persoonlijk een stuk handiger dan /vakantie/frankrijk/mei/ of /vakantie/frankrijk/november/.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.