Vervanging voor iCal / Outlook agenda

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

03/09/2015 22:07:39
Quote Anchor link
Mijn vraag klinkt een beetje suf, maar na het zoeken op phphulp naar 'Kalender' en het doorlezen van enkele scripts met reacties denk ik dat ik de vraag beter hier kan stellen.

Is er iemand die een tip heeft voor een betrouwbare agenda/kalender a la iCal / Outlook?

Mijn wensenlijstje:
- gemaakt in PHP
- open source licentie als LGPL
- evt. beschikbaar in het Nederlands

Het mag simpel zijn, single user, als ik maar op een dag wat kan inplannen met of zonder tijd, zonder dat ik bij elke nieuwe client (Mac, Linux, Windows) weer hoef te migreren. Het doel is dus gewoon voor thuis.

Het zou mooi zijn als het ook als voorbeeld kan dienen, om een complexere agenda-module te maken. Want er zijn meerdere manieren om een kalender/agenda te bouwen. Met de standaard functies, met DateTime(), intlCalendar, via een database, dat ik wel eens wil weten wat de keuzes zijn voor een real life applicatie.
 
PHP hulp

PHP hulp

19/04/2024 20:10:15
 
Johan K

Johan K

03/09/2015 22:32:04
Quote Anchor link
Is een app niet gewoon handiger voor dit soort zaken? Je gebruikt het alleen voor je zelf zeg je.
Vaak genoeg word het ook gewoon lokaal opgeslagen, en niet op een server van iemand anders (zoals google calendar) Waarschijnlijk kan je dan ook gewoon de data exporteren naar een xsl bestand ofzo als je die data wilt behouden.
Gewijzigd op 03/09/2015 22:33:20 door Johan K
 
Eddy E

Eddy E

03/09/2015 22:45:07
Quote Anchor link
Wat is er mis met Google-Calendar? Die voldoet (voor mij) echt in alles. Ook deelbaar, schaalbaar, herhalingen toevoegen etc.
 
Johan K

Johan K

03/09/2015 23:18:49
Quote Anchor link
Eddy E op 03/09/2015 22:45:07:
Wat is er mis met Google-Calendar? Die voldoet (voor mij) echt in alles. Ook deelbaar, schaalbaar, herhalingen toevoegen etc.

Ik zeg ook niet dat het slecht is, ik hou er alleen zelf niet van dat mijn agenda voor Google leesbaar is. Kunnen ze precies in de gaten houden waar je bent en wat je doet.
 
- SanThe -

- SanThe -

03/09/2015 23:40:04
Quote Anchor link
Ik heb webdav op een apache server in gebruik.
Mijn agenda is in thunderbird op al mijn pc's/laptops te lezen/bewerken.
Schijnt ook gewoon met outlook te werken, maar dat gebruik ik niet.
 

04/09/2015 09:32:21
Quote Anchor link
WebDAV is een goed idee.
Dan zit ik alleen nog met Thunderbird als een fat client, het moet eigenlijk webbased zijn want dan hoeft het maar 1x gedeployed, en het is makkelijker met configuratie, onderhoud. En dan nog in PHP.
Dus dan kan de vraag worden uitgebreid naar een webbased WebDAV client in PHP.
Die vraag is hier wel eens eerder gesteld, maar zonder antwoorden gebleven: www.phphulp.nl/php/forum/topic/webbased-webdav-client/70356/

Quote:
Je gebruikt het alleen voor je zelf zeg je.

Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Met single user bedoel ik dat het met een single user account mag. In praktijk zullen daar meerdere mensen tegelijk gebruik van maken, vergelijk het met een enkele kalender thuis waar iedereen die kan lezen en schrijven bij kan.
En als het in PHP is kan ik eventueel dat stukje relatief makkelijk omzetten naar multi-user.

Quote:
Wat is er mis met Google-Calendar

Leest dan niemand ooit de privacy voorwaarden van Google? Hierin staat vrij droog dat je gegevens worden doorverkocht. Je gegevens worden vervolgens gemined, er worden profielen van gemaakt en doorverkocht aan derden. Hoe kan anders een bedrijf dat alleen maar gratis producten levert miljarden waard zijn op de beurs? De associatie met DoubleClick is niet toevallig. Je krijgt zelf niets voor je gegevens terug, je kunt het slecht tot niet inzien en het is praktisch niet te corrigeren, je bent niet langer de eigenaar van je eigen gegevens. Toch word je vervolgens door allerlei derden behandeld naar de gegevens die ze via de achterdeur van je verkrijgen, zonder dat je je daar tegen kan verweren. Leuk voor statistiekjes en risicoprofieltjes van die bedrijven natuurlijk, maar als je er even over nadenkt dan wordt er gehandeld op basis van vooroordelen en discrimatie die kennelijk wordt gedoogd. En dan heb je een keuze om daar wel of niet aan mee te doen, of een netto goedkoper commercieel product te gebruiken. Mijn keuze zal duidelijk zijn, nu nog maar hopen dat mensen die de keuze van een ander niet kunnen begrijpen wel zullen respecteren, dat is soms ook nog wel een heikel puntje :)

En los van het privacy verhaal dat vast niet alleen geldt voor Google, vind ik het ook vrij irritant als vertrouwde interfaces steeds wijzigen zonder dat ik daar invloed op heb.
Dusja, ik heb wel oren naar een webbased PHP kalender client, waar ik op kan doorbreien.

Toevoeging op 04/09/2015 11:17:09:

Quote:
Is een app niet gewoon handiger voor dit soort zaken?

Op zich wel, als die App ook kalenderevents kan delen met anderen, en bereikbaar is op plaatsen zonder WiFi en waar geen smartphones zijn toegestaan.
 



Overzicht Reageren

 
 

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.