Ik heb een logo in psd formaat, dit logo heeft afmetingen van 24 cm bij 11 cm, en als ik deze verklein om in te passen in een advertentie en dit logootje niet groter mag zijn dan 1,5 cm, dan vervaagt het logo dusdanig dat er een onscherp iets zichtbaar is zonder enige herkenning van het oorspronkelijke logo.
wellicht ontbreekt het mij een technieken, die ik graag zou willen leren.
Ik heb gedaan wat je gezegt hebt, helaas het resultaat is het zelfde. tenzij ik het verkleinen misschien niet correct uitvoer, ik ga naar menu [afbeelding]>[afbeeldingsgrootte]>en dan in de documentgrootte pas ik de 24 cm aan naar bijv 2 cm, met het behouden van de verhoudingen.
is er ook een andere manier wat voor minder verlies zorgt?
Zulk soort problemen zijn te verhelpen wanneer je logo's in illustrator of ander vector gebaseerd bestandsformaat intekend. Het zelfde geld voor vergroten. Dan zal je scherpe logo's behouden in plaats van dat je op een punt komt waar je gaat pixelpeepen.
Wanneer het voor printen gaat: houd er ook rekening mee dat je de juiste resolutie instelt in photoshop:
Standaard voor internet en monitoren is 72 dpi maar voor print is dit 300dpi. 1.5 cm bij 72 dpi geeft 43 pixels aan beeldinformatie. Hoge kwaliteit print is 300 dpi en die geeft bij je 1,5cm ongeveer 177 pixels. Best een verschil wat je logo kan maken of breken.
Informeer bij degene bij wie je het moet aanleveren in welke resolutie hij het moet hebben, dan kan je daar je logo op afstemmen. Goed verkleinen gaat alsvolgd in photoshop:
1. Image -> Image size
2. Vink het vakje resample image, onderaan UIT
3. Stel de resolution (onderste invulvakje) in op 300 pixels/inch (of welke resolutie je dan ook moet hebben). Je zult zien dat de waarden in de vakjes width en height van document size zich aanpassen naar de resolutie. (afmetingen zullen kleiner worden met een hogere resolutie)
4. Vink resample image weer aan
5. Stel de hoogte en breedte in naar wens.
6. Ok (je plaatje zal geschaald worden)
Het probleem is dat het logo door een externe partij in eps formaat is aangeleverd. dit is een logo van de Nederlandse uitvaartbranche, de Nuvu. Nu moet ik een rouwadvertentie maken waar dus deze erkende logo inverwerkt moet worden.
de advertentie moet ingeleverd worden in het lieftst pdf formaat bij de krant.
overigens als ik de laatste oplossing uitprobeer dan vergroot juist de afmeting van mijn logo ipv verkleinen.
Advertenties en dergelijke worden meestal in illustrator of indesign gemaakt, Als het logo als eps is aangeleverd dan zal ik als ik jou was de advertentie ook in illustrator of INDESIGN maken!
Zo voorkom je dat de advertentie niet mooi scherp is en dat de bestandsgrote teveel oploopt. Photoshop slaat namelijk alles op in pixels en niet in vectoren.
nog een andere mogelijkheid: als je in PhotoShop een EPS bestand opent, vraagt hij op een gegeven moment naar het aantal DPI. Probeer daar eens een wat kleinere waarde in te vullen dan 300DPI, bijv 72? Als je mazzel hebt, vindt de tussenberekening wèl plaats volgens de vektor-methode en hou je een goed resultaat.