Hey mensen ik wil een fotoalbum gaan maken ( wil zoveel ..) , maar kwam tot de conclusie dat ik nog nooit zoiets gedaan heb :D
het fotoalbum gaat deel uitmaken van een groter script waar ik mee bezig ben.. vandaar dat ik zoiets zelf wil maken.

Admin moet categorien kunnen aanmaken , en vervolgens fotos kunnen uploaden in de bijhorende categorien, met wat onderschift. ( en ofcourse deleten etc)
fotos hoeven niet percee in verschillende mappen ofzo .. als op de site de foto's maar netjes in categorien kunnen worden opgedeeld.

zodat je op een thumbnail van foto klikt en vervolgens de foto ziet .. ( die overigens wel een maximal breede+ lengte moet hebben)

Hoe doe ik dit .. kan iemand mij een beetje logica geven over de stappen die ik hiervoor moet maken? .. ik heb geen idee hoe ik moet beginnen met zoiets , vooral omdat het in categorien moet worden opgedeeld enzo..

Over zoiets moet je s' nachts gaan slapen ;)

Welke tabellen heb ik nodig?
Ga ik met één indexpagina werken of met meerdere aparte pagina's?
Uploaden naar MySQL Database of naar een map toe?
Ga ik dingen cachen?
Hoe beveilig ik de admin?
Ga ik met OOP aan te slag?
Hoe ga ik het doen met de sessie's en cookies?
Inspireer ik het op iets wat ik al gezien hebt?

En dan kan je nog veel meer vragen bedenken...
ik snap dat de vraag nogal wazig is ..

beveiliging etc komt hier niet aan de orde .. want dat doe ik later allemaal ..

split het wel even op in 2 vraagjes:

1. uploaden naar mysql database <-- dat maakt de boel toch veel langzamer?

2. het gaat me om 'de plaatjes' , ik begrijp niet helemaal hoe het in elkaar zit , als je via je browser categorien aanmaakt ( of delete) en onder elke categorie weer plaatjes wilt zetten...
Ik zou denk ik een combinatie maken van database en mappen. Waneer je alleen database gebruikt, wordt de foto's via ftp beheren (altijd nog handig) heel erg lastig. Dan moet je iets verzinnen met een drop-folder en importeren.

Laat de foto's gewoon in een dir albums geupload worden, en subdirectories worden dan subalbums. Waneer je dan reacties wilt hebben/toevoegen of ratings, kan je kijken of de foto al bekend is in de database (md5 van pad van albums naar foto bijv.) en dan daar dat allemaal afhandelen.
Oke, ik slaap er nog een nachtje over :D

Ben overigens nog steeds nieuwsgierig :
Foto's uploaden in mysql database <-- word het dan langzamer of maakt het in feite niet uit? (

beheer via ftp maakt me namelijk niet zo veel uit .. mensen waar ik het voor maak weten zoviezo niet wat een ftp is :D) , en je hebt dan geen map nodig met 'schrijf' permissies.. wat ook wat veiliger is..

En hoe gaat zoiets in zen werk .. geloof dat het met een BLOB moet ofzow..?
Ik weet niet of het langzamer wordt en zelf upload ik ook alleen naar server omdat ik het andere nog nooit gedaan hebt.

Dat komt omdat de MySQL Database 'Binary' functie niet zo bekend is, maar er staat wel een tut op de site hier en anders wel op <?PHPFreakz
Heb wat navraag gedaan op phpfreakz .

Bedankt voor je hulp.

Reageren