wij moeten voor school een database in access maken en deze moet dan op meerdere computers in het netwerk via de browser beschikbaar zijn. Wij zaten zelf te denken aan iets met MySQL en php maar we komen er verder niet uit
wie kan ons helpen?
Hoi Karel,

een database maken in Access die via browser beschikbaar is kan wel, maar zal uitsluitend werken met Internet Explorer. Een database in MySQL en PHP zal (mits netjes geprogrammeerd)in èlke browser werken.

Overigens heb ik zelf slechte ervaringen met Access in een multi-user omgeving. Op de gekste momenten gaat Access "op slot" en dan kan alleen de beheerder er nog in. Dan praat ik over Office 2000. Ik weet niet of dat in versie 2003 nog een probleem is.

Wat voor gegevens gaat de database bevatten en welke functionaliteiten moeten er in zitten?
Ja via Internet explorer is ook de bedoeling, Er moet een klantenbestand in komen en reparatie bonnen; hier komt op te staan wat het probleem was en hoe de reparatie is opgelost.

maar wat zou je ons dan adviseren? php installeren en MySQL en dan?
Wil je nu met Acces werken of met MySQL, want als ik me niet vergis is dat toch een wezelijk verschil..

Heb erg weinig verstand van ASP, maar in het ASP topic las ik dat ASP beter (sneller, handiger, makkelijker) connectie maakt met Acces dan PHP.
Koop een PHP 5 boek. Hierin staat de installatie van de webserver en databaseserver uitvoerig in beschreven.

Tevens staat hierin beschreven hoe je de applicatie (objectgeoriënteerd of lineair), met koppeling naar database, moet bouwen.

Succes
Beste karel,

Ik heb een tijd geleden iets wat hier min of meer op lijkt gedaan.

Ik heb hiervoor myODBC (een ODBC plugin voor mysql) gebruikt.

Dan maak je in zowel access als mysql een zelfde database. Vervolgens link je de tabellen van odbc in access (externe tabellen toevoegen of iets dergelijks). Dan kan je met een toevoeg of bijwerkquery (zoals access dat zo mooi noemt, een gewoon SQL query kan ook) de data synchroniseren naar je website (mysql).

Reageren