Hoi

Ik ben effe bezig geweest met een scripte. Heb nog niet echt veel ervaring maar loop tegen 2 dingen vast.

1. Ik voer datums in mijn database. Met de functie: DATE. De datum moet dat zo ingevoerd worden: YYYY-MM-DD: 2004-06-10. Is het mogelijk om dit hiervan te maken: DD-MM-YYYY: 10-06-2004. En als het mogelijk hoe kun je dit dan doen?

2. Ik heb dus datums in me database opgeslagen. Ik laat ze dus op datum sorteren door middel van deze command:

$query = mysql_query("SELECT * FROM data ORDER BY datum DESC") or die (mysql_error());

Maar op deze manier wordt de datum gesorteerd, de oudste datum eerst. De nieuwste datum komt helemaal onderaan. Hoe kun je het krijgen dat de nieuwste datum bovenaan komt en de oudste datum onderaan komt te staan?

EDIT: Het 2de probleem heb ik al opgelost met ASC. Nu alleen dat eerste probleem nog, wie kan me daaruit helpen?

Alvast bedankt
Met dezelfde date() kun je het ook weer oplossen :)
Kijk maar eens naar date()s tweede parameter,
http://nl.php.net/date

Daarom sla ik de laatste tijd mijn datums op als timestamps dus -> date("U", somedate ...);
Zelf vind ik het mooier

2 mei 2004 en dat doe ik gewoon so

strftime ("%e %B %Y om %H:%M",strtotime($mysqldatum));
maar dat kon ook gewoon met date("datumformaat",strtotime($mysqldatum)); je kan dus nog gewoon de mysql datum gebruiken niets rare aan passingen en het werkt perfect
Het is al voor een gedeelte gelukt. Ik heb nu deze regel.
$query = mysql_query("SELECT id,uitslag,bericht,DATE_FORMAT(datum, '%d-%m-%Y') AS datum FROM uitslag ORDER BY datum DESC") or die (mysql_error()); while ($var = mysql_fetch_object($query)) {

De datum zet ie nu wel op de volgorde, maar hij kijkt alleen maar naar de eerste 2 cijfers van de datum. dus 01 of 15 (bijv 15 mei). Hij sorteerd alleen dus op de cijfers 0 tot 30 van de dagen en kijkt niet naar de maanden en de jaren. Hoe los ik dit op?

Reageren