Ik zag dit stukje op hccmagazine staan, ik vond het even waardig om te posten. Internet Expleurer blijkt weer erg gevaarlijk te zijn!

------------------------------

Websites infecteren XP SP2-systemen via wmf-bestanden

- woensdag 28 december 2005 - Virusschrijvers kunnen internetters infecteren via een webpagina, zelfs als de computer over de laatste updates van Windows XP SP2 beschikt. Dit is mogelijk door een lek in de manier waarop Windows wmf-afbeeldingen toont.

Het lek wordt actief gebruikt door kwaadwillenden om Trojaanse paarden en virussen te verspreiden. Beveiligingsbedrijf F-secure meldt dat op bepaalde websites aangepaste wmf-bestanden (Windows Meta File) staan die Internet Explorer en oudere versies van Firefox automatisch openen met de ' Windows Picture and Fax Viewer'.

Na het openen van deze viewer wordt de kwaadaardige code uitgevoerd en raakt het systeem besmet. De laatste versies van Firefox en Opera vragen de gebruiker eerst of deze viewer geopend moet worden. Niet alle anti-virusprogramma's herkennen het virus en Microsoft heeft nog geen patch uitgebracht. Aangeraden wordt de laatste updates te installeren van anti-virussoftware.

------------------------------------------

Lekker is dat! :o Zo blijkt maar weer hoe gevaarlijk Internet Expleurer kan zijn :angry:
Gelukkig gebruik ik FireFox!
Dat wmf formaat wordt ook gebruikt door de clipart-gallery van Microsoft Office. Uitkijken dus.
Ja, maar hun site van MS kan je wel vertrouwen. Het lijkt me als IE gebruiker vooral vervelend dat niet normaal kan surfen. Gelukkig hebben we FireFox :)

Reageren