Kan iemand mij verklaren waarom mijn niet-actieve systeemprocessen zoooo actief zijn?

Ik vind het namelijk zeer irritant dat je dan niet ziet waar je machine mee bezig is en je kan een moeilijk proces ook niet afsluiten!

EDIT: Banner hangt ervoor
De "niet-actieve systeemprocessen" (System Idle) nemen vaak 99% van de processortijd in. Dat betekent namelijk dat de processor op dat moment niet belast wordt.

Windows geeft bij elk programma aan hoeveel processorkracht het gebruikt (in procenten). De resterende processorkracht wordt toegekend aan "niet-actieve systeemprocessen". Dit is puur administratief: zo is de som van het processorgebruik van alle lopende processen altijd gelijk aan 99% (de aanduiding is altijd 2-cijferig, vandaar dat er 99% staat in plaats van 100%).

Dit geldt voor NT, 2000 en XP (want daar kun je het zien in Taakbeheer), en is dus helemaal niet zo vreemd. Het is normaal zelfs.

Bron: http://www.zdnet.nl/talkback.cfm?id=30785&eid=28088&tbid=15872&inc=subthread
Hmm. Toch vrij irritant want ik zie wel harde schijf activiteit.
Virusscan misschien?
Of iets van Windows zelf
Dat laatste zal het dan wel zijn :-/
Je weet nooit waar Win zich mee bezig houdt
Gewone saaie dingen denk ik, zoals kloppen (crontab op linux, dus taakplanner?) en de hardware-controles (wordt er een nieuw apparaat ingeplugd, is er iets verwijdered), memorybeheer....
Ja, dus gewone TSR dingen.
Je kan ergens in 'beeld' ook de IO aanzetten, dan zie je per proces hoeveel bytes ze naar de hdd lezen of schrijven.

Reageren