Een weekje geleden kwam ik hier met een idee. Een virtuele server met daarop alles wat wij phpérs nodig hebben om een mooie testmachine te hebben zonder dat wij kennis van zaken nodig hebben.
Een kleine uitleg:
VMWare is de eerste fabrikant die virtualisatie op het Intel platform mogelijk maakt. Door middel van virtualisatie kunnen meerdere virtuele machines (VM's) op een zelfde fysieke machine draaien. Meerdere X86 gebaseerde operating systemen kunnen tegelijk naast elkaar draaien; bijvoorbeeld Windows 2003, naast Red Hat en een Windows XP machine.
Deze andere benadering biedt een aantal voordelen:
* Doordat virtuele machines slechts uit bestanden bestaan, zijn de de virtuele machines eenvoudig te verplaatsen. Ook is het makkelijker om een virtuele machine volledig te backuppen.
* Virtuele machines werken als normale servers; het besturingssyteem op een virtuele machine weet niet dat hij virtueel draait!
* Virtuele machines zijn onafhankelijk van fysieke hardware veranderingen. Wijzigingen in de fysieke server, hebben dus geen gevolg voor de virtuele machine.
Wat heb ik gemaakt?
Ik heb een Debian Vmware image gemaakt met daarop de laatste versie van Apache2, Php5, Mysql en phpmyadmin. Apache draaid naast standaard http ook https. Een beveiligde versleutelde verbinding voor phpmyadmin, we willen immers niet dat iedereen je wachtwoord mee kan lezen.
Hoe werkt het?
Na het uitpakken van een zip bestandje, het installeren van vmware player (gratis) kan je de image openen en na een halve minuut heb jij een server draaien. Het makkelijkste is als je thuis een router heb staan, debian krijgt dan netjes een ipadres.
Vervolgens kan je via het netwerk je bestanden/websites kopieren naar \\webserver. Daarna staan je bestanden op http://webserver.
En dat is het eigenlijk wel... Het grote voordeel van debian is dat je 1x in de maand een apt-get update, en apt-get upgrade kan doen, waarna je zonder problemen of kennis gegarandeerd de laatste versies van alle software heb. Je hoeft dus ook nooit meer zelf php te updaten of moeilijk te doen.
Ander voordeel is dat debian erg gemakkelijk in gebruik is. Apt-get install phpbb2 en na een seconden of 10 heb jij een phpbb forum op je server staan die direct werkt. Als er nieuwe versies uitkomen hoef je ook niet moeilijk te doen, apt-get update en upgrade en klaar ben je, je hebt de laatste versie :).
Intresse gewekt? Mooi! Ze zijn vanaf vandaag te bestellen bij mij voor het bedrag van:
10x Sony cd-r 700mb: 8,- / 10 = €0,80
2x Luchtkussen enveloppen: 1,25 / 2 = €0,75
Verzendkosten: €1,50
Garantiefonds, mocht er een cdtje kapot gaan dan verzend ik kostenloos een nieuwe. 10% van het totaal is €0,30.
€3,05 + €0,30 = €3,35. Ik heb besloten daar nog een euro bovenop te doen voor mijn tijd en moeite (ik ben dus al enkele avonden van mijn vakantie kwijt geraakt). Ik vind die euro ook gerechtvaardigd omdat ik per image even nodig heb om een paar persoonlijke dingen in te stellen. €4,35 dus.
Je wilt bestellen? Mooi! Je kan mij een Privé berichtje sturen met daarin de volgende gegevens:
Naam, Adres, Woonplaats, Email.
Je gewenste werkgroepnaam, zodat de server in je eigen werkgroep terecht komt.
De volgende gegevens zijn niet verplicht, maar anders zal de mail(); functie niet werken.
Je gewenste emailadres
Je gewenste smtpserver
Je eigen hostname of ipadres.
Ik heb besloten om een minimale kennis te vereisen. Als je niet weet hoe je een .zip uit moet pakken hoef je mij niet te emailen, dan gaat het mij meer tijd kosten dan dat ik erin wil investeren.
Vragen zijn altijd welkom,
Arjan
126 views