Ik weet het is het onderwerp dat het meest gehaat wordt als programeurs en natuurlijk zijn ze het belangrijkst...

Vorige maand ben ik door een bedrijf gevraagd om een bestel systeem aan te passen en daarbij zitten 2 betaal systemen. Bij elke betaalsysteem is:

a. Handleiding fout
b. Handleiding onvoledig
c. Test mogelijkheden worden niet mee gegeven.
d. Of ja die ontbreekt gewoon

(En ja ik heb geen zin om 500 euro uit te gaan geven voor testen...)

Gebeurd dat altijd de laatste tijd of ben ik nu zo blond of heb ik gewoon pure pech!!!!

Dit gaat trouwens niet om producten voor consumenten maar voor bedrijven...
Dan is er iets goed fout... het opleveren van een systeem zonder documentatie is als een auto zonder wielen...

Bij bijvoorbeeld schuitema is er uitgebreide documentatie aanwezig van practisch alles, en dat is maar goed ook want zonder die documentatie is het een kutklus om uit te zoeken hoe marval in elkaar steekt.

Op school zijn we vaak langer bezig met de voorbereidingen (uml diagrammen) en de uiteindelijke documentatie (systeem+gebruiker) dan dat we ergens mee aan het programmeren zijn.
Dat het bedrijf die script zonder documentatie leverde had ik al verwacht alleen bedrijven als ING dat zo matig doen dat vind ik schandalig
Komt door managers die geen idee hebben hoe iets in elkaar zit. Die zijn al blij als de applicatie een mooi kleurtje heeft, hoe de achterkant of de documentatie eruit ziet intresseerd hun niet...

En programmeurs durven er niet om te vragen, die zijn bang dan iets terug te krijgen als 'hoezo, snap je het niet '.

En die software bedrijven worden door niemand gecontrolleerd.
Je moet niet alles vergeten. Die documentatie intreseert hun wel!. Het moet wel in de huisstijl :(
Ik heb van de bovengenoemde bank een tijd geleden een hele documentatie over de nieuwe huisstijl gehad. Het ging over een vlag en het stond echt in de milimeter nauwkeurig beschereven. Was voor de nieuwe huisstijl.

Reageren