Hallo,
Aangezien de nieuwe games dit jaar bijna allemaal overstappen naar de 128MB minimumvereiste ben ik van plan een nieuwe kaart aan te kopen voor een max. bedrag van 100€ (lowbudget dus). Heb al een beetje zitten neuzen maar tot nu toe heb ik alleen nog maar van nvidea en ati gehoord dat ze deugen en ik zag onlangs staan club-3D ati... Nu ben ik eff niet meer mee wat heeft die club-3D nu met ati te maken. Wel, ik hoopte dat jullie me aan een kaart zouden kunnen helpen en me toch wel eff het verschil konder uitleggen met die club-3D kaart.

groeten,
thomas v.

http://hardware.kelkoo.nl/b/a/sbs/111601/9199280.html
o ja voor ik het vergeet mijn pc is al tamelijk oud dus hier eff de gegevens:

Intel P4 1.6 GHZ
Geforce 4 MX 64 DDR
asus moederbord model MG79T-T
60 GB
768 DDR
Club-3D is een merk ;)
ATi en nVidia maken de chips maar verkopen zelf ( nauwelijks, ATi is er pas mee gestopt dacht ik ) kaarten.
Dat laten ze doen door anderen.

Voor 100 euro heb je niet echt wat leuks.
En paar tientjes meer en je hebt midrange kaarten die stukken beter presteren.
Geheugen is bijna volledig marketing, ga je daar absoluut niet op focussen...

Helaas zegt het geheugen helemaal niks over de 'snelheid' van een videokaart. Ik kan zat kaartjes opnoemen met 'maar' 64 of 128 MB geheugen die met gemak de 'geweldige' 512 MB videokaartjes eruit trekken. De vraag is ook of je al die MB's gebruikt, pas recentelijk blijkt dat er games zijn die er wat mee kunnen doen (BF2 etc).

Een voorbeeld is bijv. de (oudere) 6600 met 256 mb geheugen, en de 6800 met 128. Veel mensen zullen de 6600 kopen omdat die 2x zoveel geheugen heeft... echter...

6600 8 pipelines 128-bit geheugenbus
6800 12 pipelines, 256-bit geheugenbus

De 6800 heeft welliswaar minder geheugen, maar wel 2x zo snel geheugen (!!!), en iets meer pipelines. Je ziet, hoeveelheid geheugen is marketing praat want iedereen zegt dat de 6600 sneller is.

Dat terwijl de 6800 véééél sneller geheugen heeft, wat het belangrijkste is voor videokaarten (de grafische processor is er volledig van afhankelijk).

De 6800 heeft ook nog eens een 25mhz hogere snelheid, 300 versus 325...

Wat wil ik hiermee aantonen? Ga je niet doodstaren op de hoeveelheid geheugen. Oeh, en koop geen nieuwe videokaart. Je krijgt met een 2e hands videokaart voor hetzelfde geld 3x meer prestatie.

Voor 75 euro is een ATI 9800 Pro wel mogelijk, en voor 100 euro zou je aan een 6600 gt kunnen denken.
http://www.4launch.nl/4launch.php?links=shop/shoplinks.php&center=
shop/producteninfo.php?productid=000618
zijn deze kaarten dan slecht? ze hebben toch 128 en 256 voor een prijs van onder 100€?

edit: ah las het nu pas...oke maar voor mij mag het een 128 zijn als ik maar games zoals bf2, oblivion, farcry,... kan spelen...

edit: tweedehands...hoe weet ik zeker dat ze niet kapot gaan na 2 maanden of zo? en weet je een goede site...?
en hoe kan ik controleren als mijn pc AGP kaarten ondersteund of niet?
Een asus MG79T-T ? volgens mij bestaat die niet... Aan de hand van je moederbord kan je kijken wat voor agp kaartjes hij ondersteund (agp1, 2 of 3, 3,3v, 1,5v, universal etc).

En battlefield 2 met een 9600? Met die pc? En jij wilt geen diashow?
P4S333/C/WOL/WOA-UAY
socket 478,Sis 645, DDRAM,AGP 4X,ATA100,support

dus ik concludeer dat ik AGP slots heb: zalig

nu volgende stap wat wou je met je vorige antwoord zeggen? in ieder geval kan ik niet onder de 128 omdat ik anders geen oblivion aankan en die kan en wil ik niet missen. Voor de rest is ebay een goede keuze of niet?

EDIT: heb een paar kaarten gevonden welke is de beste:
http://www.nowthatsit.nl/?categorie_id=41
die site is idd goed maar wat is nu de beste kaart in de 9000 serie van ati en in de FX serie van nvidea of welke kaart zou jij met 100 € kopen op die site?

Reageren