Ik heb van alles doorgezocht, maar niet gevonden.
Er moet toch een makkelijke manier zijn om "jjjj-mm-dd" in te voeren in de MySQL database en "dagaanduiding dd maand jjjj" op het scherm te krijgen bij het opvragen in een php-pagina? Of is de enige manier een datum id tabel aanmaken?
Dit heb ik nodig voor een centrale agenda op het web. Ik moet kunnen sorteren op datum, dat kan niet als ik een tekst invoer/ in laat voeren.

Wie helpt mij?
ik denk dat je zo iets nodihg hebt:
<?php
SELECT DATE_FORMAT(datum,'%d\-%m\-%Y') AS datum_kort,
?>
Zie ook dit artikel over datums: http://www.phphulp.nl/php/tutorials/3/300/

@Niels: Waarom die \ in je SQL? Meestal gebruik je die om iets te escapen, maar dat is hier niet aan de orde.
omdat ik de datum zo weergeef:
dag-maand-jaar4

edit:
ubb doet het niet?
het gi,ng om de -
Met precies hetzelfde probleem zat ik..

<?
$query = "SELECT *, DATE_FORMAT(datum, '%d\-%m\-%Y') AS datumNL FROM table"; //SQL query
?>

Dat heb ik ervan gemaakt.. misschien heb je hier wat aan?
Harmen ik vermoed dat jij ook streepjes er tussen wil dan moet je ze wel escapen zoal in mijn voorbeld denkik
@Niels aangepast,
niels schreef op 08.02.2006 20:21
Harmen ik vermoed dat jij ook streepjes er tussen wil dan moet je ze wel escapen zoal in mijn voorbeld denkik
Leg dat met die escapes eens uit? Als ik de streepjes niet escape gaat het ook goed...
is deze de juiste voor mijn vraag?

Ik heb het datumveld in mySQL als "date" gedefinieerd. Is dat okay?

<?php
$weekdagnamen = array (zondag, maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag);
$maandnamen = array (1 => januari, februari, maart, april, mei, juni, juli, augustus, september, oktober, november, december);

$sql = "
SELECT
DATE_FORMAT(datumtijdveld, '%w') AS dag,
DATE_FORMAT(datumtijdveld, ''%d) AS datum,
DATE_FORMAT(datumtijdveld, '%c') AS maand,
DATE_FORMAT(datumtijdveld, '%Y') AS jaar
FROM tabel
ORDER BY datumtijdveld
";
$res = mysql_query ($sql) or die (mysql_error ());

while ($obj = mysql_fetch_object ($res)) {
echo '<p>' . $weekdagnamen[$obj->dag] . ' ' . $obj->datum . ' ' . $maandnamen[$obj->maand] . ' ' . $obj->jaar . '</p>';
}
?>

Verder wil ik graag (sorry ben een beginneling) weten waar ik het tussen moet plaatsen.

<?php echo $row_Recordset1['datum']; ?>

dan ben ik enorm geholpen!

vast bedankt!

Reageren