ff een losse vraag (had misschien ook in de koffiehoek gekunt zat in dubio.):
soms zie je in computerboeken afdrukken van complete webpagina's die groter zijn als een scherm (bv zoals in "the zen of css design"). is dit een photoshop dingtje of is hier een trucje voor?
Wanneer je een print screen wil van een pagina van een internetpagina dan die je op de knop (bij mijn linksbovenaan de button met daarop: print scrn)
Dan open je PhotoShop of PSP en doe je CTRL V en voila het plaatje/picture verschijnt welke je vervolgens kan bijsnijden of verkleinen op de grote die je wenst.
Je bedoelt een schermafdruk van een heel lange pagina, groter dan het scherm van je browser denk ik.
Inderdaad wat Lissy zegt, maar meestal begin ik met een heel lang plaatje en een aantal layers. Daarin plak je de verschillende screendumps en dan maar schuiven tot het precies klopt. Daarna doe je flatten layers en sla je hem gewoon op als JPG of zo.
Er zijn volgens mij inderdaad wel programmatjes voor, ik denk dat ik er ooit een tegen gekomen ben. Geen flauw idee meer waar.
Heel misschien kan je zelf zo'n programmatje maken. Firefox ondersteund tegenwoordig namelijk de <canvas/>-tag, waarop je kan tekenen via javascript. En sinds kort is er een extentie, tab sidebar, die een screenshot van je huidige venster in zo'n canvas-element kan tekenen. Als je een canvas-element kan kreeren van afmetingen van de pagina, en de pagina scrollen via javascript, zou het mogelijk moeten zijn om een hele pagina in een canvas-tag te schrijven.
Maar nu bedenk ik me net, hoe sla je het plaatje op de canvas-tag op?
Een tool waarmee je dit soort screendumps kan maken, is SnagIt. Freeware heb je ook nog CaptureNPrint (optie WebScroller), maar ik weet niet of dat programma nog ontwikkeld wordt. Waarschijnlijk kun je het wel vinden op download.com of zo...
?
Onbekende gebruiker
22-02-2006 16:41
Bij SnagIt staat dit:
---
Scrolling Window Capture
Capture all of the contents of a window or Web page that has a scroll bar. The scrolling happens during the capture, so you don’t miss any images or text. This capture mode is perfect for saving those long articles you find online for later reference.
---