is er iemand die weet hoe deze werken?
ik ben (nog steeds :P) een text-based MMORPG aan het maken en die periodieke updates lijken me wel wat.
dat zou ik ook wel eens willen weten, want ik heb het ook nog steeds niet voor elkaar. heb jij een admin? of moet je het met code doen?
Je host moet het ondersteunen. Ik weet zelf ook niet zo goed hoe het werkt omdat ik op een server zit die op windows draait. Maar als het goed is kun je gewoon een script opgeven die op een bepaalde datum/tijd uitgevoerd word.
bij mij is het zo dat ik in de admin van mijn website waar ik alle databases en e-mails e.d. kan instellen ook cron jobs kan instellen door tijd en script in te voeren, maar ik weet nog steeds niet hoe ik het pad naar het script in moet voeren. want hij kan hem steeds niet openen (permission denied).

ik weet niet of de TS dezelfde situatie heeft?
Welke "admin" gebruik je dan? Dan bedoel k bijvoorbeeld Plesk of Helm.
op mn localhost heb ik natuurlijk root acces (XAMPP-opstelling) en op het internet niet, maar de hoster ken ik, dus een cronjob ergens neerzetten is np. Weet iemand in welke map deze moeten komen? en hoe deze scripts eruit zien?

tia
Map maakt niet uit. Script ook niet.

Je kan het gewoon in PHP maken. Stel dat je volgend script hebt:
<?php
mail("[email protected]","cronjob","de cronjob heeft op ".date('d-m-Y')." om ".date('H:i')." zijn werk gedaan.");
?>

Deze sla je op als /map/naar/bestand/cron.php (Linux-style) of C:\map\naar\bestand\cron.php (Windows-style).

In je crontab zet je dan het volgende:
30 4 * * * php -q /map/naar/cron.php
(Linux-style)
Dan wordt elke dag het bestand om 4:30 uur ('s morgens) gedraaid en krijg je netjes een mailtje in je box. PHP -q om PHP 'stil' te draaien. De HTML-headers worden dan onderdrukt.

In windows is mijn ervaring dat je geen programma met parameters kan draaien. Dus C:\php\php.exe kan makkelijk, maar c:\php\php.exe c:\map\naar\bestand\cron.php werkte niet. Daarom even een batchfile maken met daarin de vorige regel. En dan de batchfile laten uitvoeren d.m.v. Geplande taken.

Hoe je overigens op een host een crontab moet draaien moet je hier niet vragen. Dat weten wij immers niet doordat wij:
a) niet weten welke host iemand heeft
b) niet weten welke controle-panel iemand heeft

Daarnaast betaal je voor service en zou je het aan je host moeten vragen.

Edit:
Oeps.. :) Zie hieronder.. :)

Elwin
Correctie op Elwin:
30,4 * * * php -q /map/naar/cron.php

moet zijn:

30 4 * * * php -q /map/naar/cron.php

dus zonder komma
Mijn excuses.. :) Inmiddels verbeterd... :)

Elwin
dankje, dat is wat ik wilde weten !

Elwin schreef op 27.02.2006 11:02

Hoe je overigens op een host een crontab moet draaien moet je hier niet vragen. Dat weten wij immers niet doordat wij:
a) niet weten welke host iemand heeft
b) niet weten welke controle-panel iemand heeft

Daarnaast betaal je voor service en zou je het aan je host moeten vragen.

euuhh... nee hoster is een vriend die server @ rack heeft hangen :+
ik moest wel lachen

ik had voor de grap ongeveer het voorbeeldscriptje van Elwin een keer ingevoerd en dan met een cronjob naar een vriend van me met iets van een tekst dat ie een klootzak was, was gewoon een grap maar het mooie was dat zowel hij als ik meteen een mailtje kregen van mijn host dat er een mailbomber was aangetroffen en dat deze nu geblokkeerd werd

Reageren