mijn probleem:
ik heb een database waar allemaal modellen in staan onder nummer en shoot en serie enzovoort.
er zijn verschillende series, serie 1, serie 2 enz. binnen elke serie zijn er 15 shoots. Ik wil nu graag dat'ie als het ware alle waarden uit de database haalt met serie1, en dan niet SELECT * FROM database WHERE serie=1, maar dat ik eerst kan sorteren op serie en dan op shoot. Dus dat ik een gemakkelijk dynamisch lijstje kan krijgen.
Eerst serie titel, dan alle shoots eronder en dan de volgende serie en daaronder weer alle shoots.

Ik hoop dat ik duidelijk was, het is een beetje een vaag verhaal, maar kan iemand me helpen.
SELECT * FROM tabel WHERE serie=1 ORDER BY serie,shoot

Je zou er nog achter kunnen zetten:

LIMIT 0,15

Dan neemt hij alleen de eerste 15 rijen, maar als er toch maar 15 zijn is dat niet zo nuttig.
maar ik wil dus niet van tevoren vaststellen dat'ie in serie1 gaat kijken, maar als er straks een serie2 komt dat'ie daar ook automatisch een lijstje voor maakt.
dus:
Serie 1
shoot 1
shoot 2
shoot 3
enz.
Serie 2
shoot 1
shoot 2
shoot 3
enz.

anders moet ik het de hele tijd aanpassen.
een formuliertje met een SELECT-functie bouwen waar je kan kiezen uit de serie bedoel je? Dan gewoon iets van:

SELECT * FROM tabel WHERE serie = '" . $_POST['serie'] . "' LIMIT 0,15 ORDER BY serie,shoot

en dan het form:

<FORM METHOD="post">
<SELECT SIZE="1" NAME="serie">
	<OPTION VALUE="1">Serie 1</OPTION>
	<OPTION VALUE="2">Serie 2</OPTION>
</SELECT>
<INPUT TYPE='submit'>
</FORM>

Vergeet niet om nog ff een actie toe te voegen aan het formulier...
eeh nee, dit is best nog wel moeilijk uit te leggen, maar ik probeer het eens anders.

mijn database ziet er bijvoorbeeld zo uit:
serie|shoot|naam
1    |1    |piet
1    |2    |klaas
2    |1    |kees

en ik wil dat als lijstje echoen:
serie 1
1 - piet
2 - klaas
serie 2
1 - kees
ik ben er al uit, dit is de code die zou moeten werken
<?
$sql = mysql_connect('+host+', '+user+', '+pass+'); mysql_select_db ("+db+");
$q1 = mysql_query("select serie from +tabel+ group by serie") or die(mysql_error());
while ($r1 = mysql_fetch_array($q1)){
   echo "Serie ".$r1["serie"]."<br />";
   $q2 = mysql_query("select * from +tabel+ where serie='".$r1["serie"]."'") or die(mysql_error());
   while ($r2 = mysql_fetch_array($q2)){
      echo "".$r2["shoot"]." - ".$r2["naam"]."<br />";
   };
};
?>

Reageren