Oke allemaal. Ik ben nu al een poosje bezig met het maken van website's. Vroeger maakte ik alles fullscreen, dus een variabele breedte.
Later ben ik alles voor een 800*600 beeldscherm resolutie gaan maken. Ik ben hier nog steeds een voorstander van. De pagina vulling is goed, je hebt geen lange zinnen en het is overzichtelijk.

Nu merk ik dat steeds meer site's hun breedte baseren op de nu meest voorkomende resolutie namelijk 1024*768. Nu heb ik ook een discussie met een mede webmaster of we onze site zullen omzetten naar een passende breedte voor 1024.

Nu dus mijn vraag: Wat vinden jullie van deze kwestie? Waar baseren jullie de site breedte op? Wat vinden jullie daar belangrijk bij?

Het gaat om een site die profielen van gebruikers bevat. Ook komt er een forum etc. Verder kan ik er nog niet zo veel over zeggen... het is een *secret project* later vast meer over deze site :)
Maak een float die er vanaf 800 x 600 goed uitziet. Dan heb je het beste van beide werelden.

Hoe groter het scherm van de gebruiker, hoe kleiner de kans dat de webbrowser full-screen is. Dus iemand met een scherm van 1024 x 768 zal vaak wel een full-screen browser hebben, iemand met 1280 x 1024 of groter zal vaak meerdere applicaties gelijktijdig op het scherm hebben en zijn browser waarschijnlijk niet full-screen gebruiken. Dan is een 800 x 600 opmaak dus weer handiger.
zelf ben ik eerder voorstander van het werken met percentages omdat deze goed tot hun recht komen op elke resolutie.
als je bijv je website op een 1024x768 resolutie gaat afstemmen, en er komt iemand met 800x600 langs, dan zal die erg veel heen en weer moeten scrollen wat tot irritatie leid.
maar andersom kan natuurlijk ook, als er iemand met 1280x1024 langskomt, dan ziet die het weer vrij klein terwijl zijn browser veel groter is.

je kunt het natuurlijk ook zelf proberen met verschillende resoluties.
800*600 is in nederland bijna uit gestorven en zeker nog zeer zeldzaam. Dus uit dat oogpunt kun je gerust over gaan naar 1024 * 768. Zeker bij profiel websites voor jongeren. Wil je website richten op de wat "oudere" mensen onder ons zou ik toch blijven vast houden op 800* 600. Dit omdat daar nog af en toe een 800*600 voorkomt..
Frank schreef op 14.03.2006 00:21
Dus iemand met een scherm van 1024 x 768 zal vaak wel een full-screen browser hebben, iemand met 1280 x 1024 of groter zal vaak meerdere applicaties gelijktijdig op het scherm hebben en zijn browser waarschijnlijk niet full-screen gebruiken.

dat ben ik niet helemaal met je eens, ik surf meestal met fullscreen browser, en ik maak gebruik van 1280x1024
Dat is hier ook vaak de ronde gegaan... Je moet altijd aan 1 ding denken dat er bezoekers komen. Mensen met een 800*600, en die zijn er nog (misschien is eht ergens te vinden(google) hoeveel mensen 800*600 gebruiken) zullen niet graag komen op een site die daar neit voor bestemd is. Je kan een poll (of iets dergelijks)zetten op je site wat voor resolutie je bezoekers hebben om er achter te komen. Je kan ook 2 verschillende layouts maken en laten kijken wat de resolutie is van de gebruiker en adh daarvan de layout kiezen.

Als ik het zou moeten zeggen,zou ik toch naar 800*600 gaan,ik vind 780px breedte groot genoeg, maar ik zou wel eerst zoeken naar hoe veel mensen het nog gebruiken (800*600) of een poll of als mensen je site komen eerst ff dat laten invullen als het erg van belang is.

Succes ermee.

edit: en lees de tuts van Jan hier eens. Perfect hiervoor.
Stefan van Iwaarden schreef op 14.03.2006 00:25
[quote=Frank schreef op 14.03.2006 00:21]Dus iemand met een scherm van 1024 x 768 zal vaak wel een full-screen browser hebben, iemand met 1280 x 1024 of groter zal vaak meerdere applicaties gelijktijdig op het scherm hebben en zijn browser waarschijnlijk niet full-screen gebruiken.

dat ben ik niet helemaal met je eens, ik surf meestal met fullscreen browser, en ik maak gebruik van 1280x1024[/quote]

Ik ook.
dat ben ik niet helemaal met je eens, ik surf meestal
Ik zeg dus ook niet dat er ALTIJD full-screen wordt gesurft, maar mijn ervaring is dat dit wel vaak het geval is. Ik moet er niet aan denken om met zo'n lap van een scherm (19 inch tft) een half leeg scherm voor m'n neus te hebben. Bij collega's zie ik hetzelfde, allemaal kleine schermen voor verschillende applicaties. En heb je al eens een website gezien op full-screen met een 24 inch (of nog groter) scherm? Geen gezicht, dat zijn dan vooral half lege pagina's...
Ja maar 24 inch dat zijn er (nog) zo weinig die dat hebben. En daarnaast vind ik een background erg mooi, indien het mooi gedaan is.
Goede tips, goede argumenten...

Ik heb ooit eens gehoord dat je de regels zo kort mogelijk moet maken. 15 tot 20 woorden op een regel is toch wel de max. Wanneer je weinig menu's en modules aan de zijkant hebt is het toch wel prettig om de site zo'n 780 pixels breed te maken. Ook gezien de doelgroep die hier boven door Eris wordt genoemd. Het gaat om alle leeftijden. Ik denk toch dat ik van de static 780 pixels blijf houden. Percentages werken niet naar mijn zin.

Maar bedankt voor de tips en info! Ik heb weer genoeg argumenten voor een 780 pixels site!

Reageren