Waarom wordt er eigenlijk afgerade om:

<?
SELECT * FROM tabelnaam;
?>

te doen in plaats van:

<?
SELECT veld1,veld2 FROM tabelnaam;
?>

Zelf gebruik ik dus altijd het 2e, met veldnamen opgeven, maar waarom is dat 'beter' dan * ?? :))
sjonge jonge, is iedereen op vakantie ofzo!?
Neej joh, kwist niet eens dat het afgeraden werd.
Pff toch blijf ik het doen want anders is het met sommige "mega" tabellen gewo0n niet te doen.
Les 1:
Met SELECT * FROM %tablelist% is het bij grote tabellen niet te overzien wat er gebeurd met je process dus de buffer(geheugen) van je server heeft hier een zeer hoge kans vast te lopen.

Wanneer je het wel doet verbreed je de interface met je database wat op script niveau niet aan te raden is.

Les 2:
In het geval dat je data uit meerdere tabellen nodig bent oid is het geheel onverstanding SELECT * te gebruiken. BV: SELECT * FROM t1, t2, t3, t4 WHERE t1.c1 = t2.c1 AND t2.c2 = t3.c1 AND t4.c1 = t3.c2 AND t4.c5 = 6

Nu krijgt de sql parser het probleem dat er nogal veel overhead is. Er wordt namelijk voor elk entry in t1 uit allen t2 entries gezocht etc. voor t4 worden als laatst alle entries nogmaals doorzocht of het ook 6 is.

Dus t1.size * t2.size * t3.size * t4.size * t4.size.
SELECT * laat alle colommen dat aantal keer in het geheugen van alle tabellen. Je geheugen loopt vol etc.
tnx.. maar kan me ook weer voorstellen dat het bij het ophalen van 1 record niet uitmaakt.. :)
Ik doe eigenlijk altijd de kolommen benamen. Gewoon omdat ik dan een beter overzicht heb van wat ik ophaal... en ook in welke volgorde. Als ik eerst kolom2 gebruik in mijn script en dan pas kolom1, dan staat het in die volgorde in de query. Gewoon makkelijk....

Elwin
Ik gebruik meestal gewoon:
SELECT * FROM `tabel`;
Het typt gewoon het snelst, en meestal maak ik toch alleen maar kleine scriptjes met hele kleine tabellen,
Als ik grotere tabellen gebruik dan noem ik wel de velden apart maar dan haal ik meestal ook data op uit 2 tabellen.

Mvg Sickness
Het is even goed volgens mij maar het soms korter uit maar andere keren langer
Bram, het is dus zo dat het niet uitmaakt met kleine tabellen in combinatie met weinig bezoekers en weinig data..

Het maakt wel uit met grotere tabellen in combinatie met veel bezoekers en veel data .. zoals phphulp bijvoorbeeld :) ik gebruik zelf dus ook altijd een select met alle kolom namen.. tis maar wat je gewend bent :)
De redenen zijn gewoon
1. geheugengebruik bij grote tabellen (veel mensen halen alle data op uit een tabel terwilj ze maar een paar kolommen moeten hebben)
2. overzichtelijkheid (als de layout van de tabel ooit eens veranderd dan moet je ook direct al je queries aanpassen)
jouw punt 1 en punt 2 kloppen niet.. punt 1 is tegen * en punt 2 is voor * :P

Reageren