Ik heb door de tijd heen mensen zien praten over UML.
Ik heb door de tijd heen van mensen geleerd wat het is.
Ik heb door de tijd heen van geleerd waarom je gebruikt.

Maar ik heb in al die tijd niemand zien praten over een editor/creator/whatever om dit te creeëren.

Even voor mensen die niet weten wat UML betekend, maar het op zich wel kennen onder een andere naam:

Het is het maken van een opzet dmv bijv een grafiek of iets anders om de structuur van een site grafisch in beeld te brengen
Op de PC: Microsoft Visio
Op de Mac: OmniGraffle Professional

of natuurlijk tekenprogramma's als Photoshop, Fireworks en Paint! want in feite zijn het gewoon vierkantjes met tekst erin. Maar als je het net en met mooie algemene icoontjes wilt doen, adviseer ik een van bovenstaande programma's.
Jou betekenis van UML ben ik het niet helemaal mee eens. Maargoed :+.

Usecase senario's maak ik in word, usecases zelf in visio.

Sequence diagrammen met de Sequence Diagram Editor.

Class diagram met UML Sculptor (freeware)

Activity Diagrammen meestal ook met Visio.

:) het was ook een behoorlijk platte definitie. Voor usecase scenario's gebruik ik ook gewoon word. Voor mijn class diagrammen gebruik ik omnigraffle.

Aan sequence diagrammen doe ik (nog) niet. Ik heb het wel gehad bij het vak technisch ontwerp, maar dat was zeer kort. Mijn opleiding is eigenlijk totaal niet gericht op dit soort dingen.
Okè, jongens

Bedankt, ik ben eerst eens aan de slag gegaan met arjan's tip "UML Sculptor", ziet er tot nu toe goed uit.

Sorry voor de vage defenitie, kon het even niet beter bedenken

Sorry, ik kon even niet een goede uitleg bedenken.

Je gebruikt mij wel even een paar te moeilijke termen, zou je even uit kunnen leggen wat deze inhouden?
Als je echt met UML aan de gang gaat, raad ik je aan een boek aan te schaffen. Het boek dat ik voor mijn opleiding heb moeten aanschaffen is:
Praktisch UML 3de editie, Jos Warmer & Anneke Kleppe, ISBN 90-430-0812-5
Ik gebruik zelf als editor "Poseidon for UML". Voor zover ik weet ook freeware, en erg uitgebreid. Het is alleen gericht op JAVA, maar daar merk je niet zo heel veel van (hij maakt op basis van de diagrammen automatisch JAVA-code aan).

Freemind is overigens mindmap-software en minder geschikt voor UML? @Jelmer: als je wel UML erin kan maken, kan je dan eens een voorbeeldje opsturen of zo?

Edit:
Linkje toegevoegd.
Pim Vernooij schreef op 27.03.2006 20:27

Praktisch UML 3de editie, Jos Warmer & Anneke Kleppe, ISBN 90-430-0812-5

Dit is een aanpassing van het boek Praktisch OMT van dezelfde schrijvers. Een klein handzaam boekje maar gaat niet echt diep op de zaken in.

Als editor kies ik bij voorkeur voor Rational. Dit is elles in één. Niet voor iedereen weggelegd. Kost een paar duiten.

Powerdesigner als goede tweede.

Met Visio 2000 heb ik heel slechte ervaringen met grote UML schema's (niet meer te benaderen/herstellen) Wordt je echt niet vrolijk van.:) Latere versies geen ervaring mee.
Powerdesigner heb ik ook draaien, is gratis voor studenten als ik me niet vergis? draait alleen zwaar klote met Virtual PC

Reageren