Hier heb ik het voor elkaar gekregen om een formulier in elkaar te flanzen dat geen table, maar divs gebruikt(divform.html).
Ik loop tegen een aantal problemen echter op:
- De submit button weet ik in beide gevallen niet goed XHTML 1.1 valid te centreren
- In IE doet divform.html het natuurlijk weer niet, in Firefox en Opera wel
En ik had ook nog een vraag:
Is het nu beter om dit op deze manier te doen of is het gewoon beter om met tables te blijven werken voor formulieren?
Ik heb er ook een beetje studie van gemaakt en doe het tegenwoordig zonder tables. Of ze XHTML valid zijn betwijfel ik, maar ik vind validatie niet echt zaligmakend.
@Jan: Bedankt. Ik heb iets online gezet (janform.html). Is dat ongeveer wat je bedoelt?
Heb je zelf ook een voorbeeld van zoiets en zou ik het mogen zien?
Lijkt me compleet zinloos om het zo op te lossen met DIVjes... Tabellen zijn gemaakt om informatie in te plaatsen, dus waarom moeilijker maken.. De manier van Jan is ook wel leuk gezien, maar deze heb ik nooit echt gebruikt... (;
Sebastiaan, wat is het verschil tussen tabellen en jouw variant? Alleen een verschil in tag-naam? (je geeft namelijk de opdracht via je CSS om gewoon een complete tabel te renderen, op tbody na dan)
Jan's aanpak is al wat beter, al is <paragraaf> daar niet voor bedoelt, en geeft het nogal een vreemd resultaat in Lynx daardoor.
Ik zou gewoon gaan voor een label, met daaronder het veld. Met display:block dus, geeft een beetje het fieldset-legend effect. Met margin en padding kan je hem dan er nog wat spelen, resultaat om tevreden mee te zijn.
centreren wil eigenlijk altijd wel via margin: 0 auto; of desnoods text-align: center; (IE workaround)
?
Onbekende gebruiker
02-04-2006 20:22
Sebastiaan, wat is het verschil tussen tabellen en jouw variant? Alleen een verschil in tag-naam?
Klopt, niet veel, ik ben er zelf ook niet super trots op.
k zou gewoon gaan voor een label, met daaronder het veld.
Zoiets als dit dus?:
<label for="veld">Veld:</label><br />
<input type="text" id="veld">
centreren wil eigenlijk altijd wel via margin: 0 auto; of desnoods text-align: center; (IE workaround)
@Jan: Bedankt. Ik heb iets online gezet (janform.html). Is dat ongeveer wat je bedoelt?
Heb je zelf ook een voorbeeld van zoiets en zou ik het mogen zien?
Ja, bijvoorbeeld het inschrijfformulier voor het PHPuitje. Kijk de CSS maar na daar.