Hallo,

Ik wil een webwinkel maken waarbij ik meerdere prijzen per product moet kunnen invullen. Dus eigenlijk is de prijs afhankelijk van de klant.

Het webwinkel systeem en inloggen moet waarschijnlijk wel lukken, alleen het volgende:

Ik wil een automatische lijst genereren van alle producten met daarbij de productnaam, categorie, etc, maar dus ook de prijs afhankelijk van de klant.

Ik heb al zitten "stoeien" met tabellen in een database, om die te koppelen, maar toch lukt het me nog niet.

Is er iemand die mij kan zeggen hoe ik het beste de database kan opzetten?

Het gaat om de velden:

- productnummer
- productnaam
- productcategorie

- productprijs afhankelijk van klant(variabele)

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Ik dnek dat je de volgende tabellen nodig hebt:

Producten:
- product id
- productnaam
- productcategorie
enz.

Klanten:
- klantid
- naam
- prijsgroep
enz.

Prijsgroep
- prijsgroepid
- naam

Koppeltabel:
- prijsid
- prijs
- productid
- prijsgroep

Dit is even uit het hoofd... het eerste wat in me opkomt. Als de klant is ingelogd weet je dus tot welke prijsgroep deze hoort en kun je in je lijst de juiste prijs bij het product weergeven.

Veel succes

Bedankt voor je snelle reactie.

Zo ongeveer had ik het ook gemaakt, maar toch krijg ik het niet voor elkaar met o.a. de koppeltabel.

Is er een mogelijkheid dat jij of iemand anders dit voor mij zou kunnen maken, heel eenvoudig?

Het hoeft niet uitgebreid, het mag heel simpel.

...maar toch krijg ik het niet voor elkaar...
Wát krijg je dan niet voor elkaar? Als je dat eens uitlegt, dan kunnen we je misschien wel verder helpen waarbij je zelf ook nog iets leert.
Ik wil hier zeker iets van leren. Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk te beschrijven wat ik gedaan heb.

Tabellen:

KLANTEN
klant_id
klant_naam

PRODUCTEN
product_id
product_naam
product_categorie

PRIJZEN
klant_id
401
402
403
404
etc

Ik heb de onderstaande code gemaakt, ik krijg dus de product gegevens te zien, maar niet de prijs van klant k1101 (heb ik ook niet in de code staan, omdat ik niet goed weet hoe ik die prijs moet koppelen).
Die 401,402,403,404 etc zijn productnummers, dit moet denk ik op een andere manier in een tabel staan?

De code:

<?php

// Database connectie staat hier

$query = mysql_query("SELECT * FROM klanten, producten, prijzen WHERE klanten.klant_id='k1101' AND prijzen.klant_id='k1101' ");

echo '<table width="1000">';
while($obj = mysql_fetch_object($query)) {

echo '<tr><td>'.$obj->product_id.' '.$obj->product_naam.' '.$obj->product_categorie.'</td></tr>';

}
echo '</table>';
?>

Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.

Reageren