'k kwam er achter dat het door CSS wordt toegestaan om meerdere classes toe te kennen aan 1 element.. bijv zo:

<style type="text/css">

.size
{
font-size: 18px;
}

.color
{
color: #0066FF;
}

.bold
{
font-weight: bold;
}

.text
{
font-family: arial;
font-size: 11px;
font-weight: normal;
}

</style>

<p class="text color size bold">Hallo wereld!</p>

Dit lijkt te resulteren in de tekst 'Hallo wereld' met als stijl:

color: #0066FF;
font-family: arial;
font-size: 18px;
font-weight: bold;

Super mooi, biedt weer vele mogelijkheden (:.. echter.. nu mijn vraag..

Heeft de volgorde van de class-namen invloed op welke stijl wat overschrijft (bij testen IE en FF lijkt ut van niet)..

Hoe kan ik bijv. voor zorgen dat ik met deze classes de class 'text' toch 'zwaarder' laat meewegen dan de classes 'bold' en 'size'.. maar dat ie de 'color' wel gebruikt gezien die in de class 'text' niet gedefinieert is..

'k heb ook al wat lopen knutselen met de volgorde waarin de classes waren gedefinieert, maar ook daarin lijkt geen antwoord te liggen :(

'k hoop dat 1 (of meerdere) van jullie hier ooit ook al is tegen aan gelopen, en een oplossing weet die hopelijk meer zegt dan 'geen meerdere classes in 1 tag opnemen' :P

*dankbaar*
De laatste keer dat ik zoiets had met CSS(ik overschreef per-ongeluk 1 intelling binnen een class) bleek dat de laatste degene was die bewaard bleef(het zwaarste telt)
Bij mij worden alle classes op 'gelijk niveau' gedefinierert (lijkt ut).. ik denk dat jij bedoeld

/* ergens op de pagina */
.mijnclass
{
color: #ffffff;
font-family: Arial;
}

/* wat verderop in de pagina */
.mijnclass
{
color: #000000;
}

De 2e keer dat mijnclass wordt aangeroepen, overschijft deze de 'color' naar #000000. De font-family blijft onaangetast op arail staan..

Reageren