Hoe kan ik het aantal getallen dat in een tabel staat bij elkaar op laten tellen?

In de tabel staat een aantal personen dat ingeschreven staat, en wil dit dus op laten tellen...
mysql_num_rows
Dank je, heb het voor elkaar :)
Mooier met COUNT

SELECT COUNT(*) AS aantal FROM DB.

aantal kun je nu gewoon fetchen
Optellen doe je met SUM(), niet met COUNT(). COUNT telt het aantal records op, niet de inhoud van de records.

Maar de vraag is wat onduidelijk, er wordt gesproken over getallen die in een tabel staan, maar ook een aantal personen. Wanneer het getallen zijn, bv. 5, 8,3 etc, dan wordt de query alsvolgt:
SELECT SUM(kolomnaam) AS totaal FROM tabelnaam
Ik heb het als volgt opgelost:

<?
$select= "SELECT SUM(personen) AS personen FROM party";
$query = mysql_query($select);
$result = mysql_fetch_assoc($query);
echo $result['personen'];
?>

Ik heb het op www.derodehaan.nl geplaatst om het aantal personen op te tellen die zich aanmelden voor een party :-)
Je bent wel vergeten om te controleren of de query is gelukt. Vroeg of laat loopt dit script dus in de soep. Verder is de naamgeving wat vreemd, $query is geen query maar het resultaat van een query en $result is slechts 1 rij uit de resultaten. Dat is vragen om misverstanden.

<?
$query= "SELECT SUM(personen) AS aantal FROM party";
$result = mysql_query($query);

if(!$result){ // query mislukt
echo 'Mislukt: '.mysql_error().'<br />';
echo 'Met query: '.$query;
die();
}

$row = mysql_fetch_assoc($result);
echo $row['personen'];

?>

Zorg er voor dat de alias in je query altijd een andere naam heeft dan het origineel. Het kan grote problemen opleveren wanneer je dat niet doet.
Hee Frank, 1000 posts! Ik drink een borrel op je ;-)
en ik schaam mij diep COUNT aanraden ipv SUM
waar was ik met mijn gedachten?

Reageren