Hallo !

Een klein vraagje van mij. Het klinkt misschien wel wat vreemd, maar wat vinden jullie het fijnst?
A) Een website die de hele breedte van het venster gebruikt
B) Een website met vaste breedte (bv 800px, zoals hier op PHPhulp?)

Ik was van plan een nieuwe site te maken, maar was niet zeker of ik hem, zoals ik nu heb, de hele vensterbreedte ga laten gebruiken. Het voordeel van een vaste breedte is dat hij er dan op elke PC er hetzelfde uitziet natuurlijk :) .

Graag jullie mening (Y) !
Hoi,

Het probleem stelt zich voornamelijk als je met erg lange tables gaat werken en je een op en neer meeschuivend menu maakt. Ik heb dat probleem als mensen hun scherm kleiner als 1024 bij 768 instellen (bijv 800 bij 600 pixels) dan volgen de kolomen van het meeschuivende menu de kolomen van de tabel niet meer.

Anders denk ik dat het geen verschil maakt.

Met vriendelijke groeten,

Marc
Daar heb je inderdaad wel een punt. Mijn tabellen zijn (relatief) lang (zie: www.thomasponet.be). Ik heb voor mijzelf resolutie 1280x1024. Als ik dan mijn site op bv 1024*768 maak dan heb ik een deel niet gebruikte plaats ;) . Mijn papa heeft bijvoorbeeld een resolutie van 1600x1280 en dan is de helft van de pagina wit. Als ik de site dan de hele pagina laat gebruiken dan heb ik bijvoorbeeld een menu van 400px, machtig groot dus. Dat trekt dan ook weer op niets :) !

Toch bedankt voor je hulp, ik zal er alleszins rekening meehouden. Ik zat ook met het probleem van hoeveel mensen een resolutie onder de 1024x768 hebben?
@Ponzi

Ik heb geen resolutie onder de 1024 x 768, maar wel een opmerking/ kanttekening:

Nieuwere monitoren kunnen op een zelfde oppervlakte meer pixels kwijt, hogere resolutie dus. Als je een 15" scherm hebt met 800x600, en daar ziet het er goed uit en is goed leesbaar, dan loop je kans dat bij een hogere resolutie op dezelfde 15" monitor, de boel niet meer goed leesbaar is.
Daarom ben ik altijd voorstander van de zogenaamde "liquid lay-out". Die vult altijd je hele scherm, en als je het helemaal goed hebt gedaan is de tekst ook goed leesbaar in de voorgenoemde situatie.
@Robert:

Ik snap waar je naartoe wil. Het is dus gelijk ik het nu heb ;) . Het enige probleem met zo'n "liquid layout" gelijk jij het noemt, is dat de pagina op elke PC er anders uitziet, dat is dan weer een nadeel vind ik persoonlijk :) .
De pagina ziet er op zich overal hetzelfde uit, behalve dan het verschil tussen een breedbeeld (16:9) en een normaal beeld (4:3) Als je je layout goed hebt gemaakt, ziet het er verder op elke PC hetzelfde uit.

Reageren