Beste phphulpjes,

Ik wou even jullie advies welk type ik in mysql het beste kan maken om een profiel op te slaan (hiermee bedoel ik een soort van klein sitje). Text, Longtext of nog iets anders? Zijn er limieten van tekens aan Text en Longtext en zo ja hoeveel? (Denk het wel anders was er geen Longtext nodig :P)

Bvd!
TINYTEXT, 255 tekens (8-bit)
TEXT, 65535 tekens (16-bit)
MEDIUMTEXT, 16777215 tekens (24-bit)
LONGTEXT, 4294967295 tekens (32-bit)
:|
Zo dan, Dankjewel Arjan!
Longtext kan de hele boekenkast in volgens mij :P
Maar is het dan verstandig die te gebruiken? Of kan ik beter een kleinere nemen?
Van een varchar weet ik dat alleen de ruimte gebruikt wordt die nodig is, van een text gebruikt hij geloof ik alles ook als grote gedeeltes leeg zijn. Echter zeker weet ik dit niet meer dus dat zou je nog ff moeten navragen.

Mocht het kloppen dan zou ik kijken waar je presies genoeg aan hebt. Voor anderhalf a4tje tekst heb je ongeveer 4500 tekens nodig. Dus ik zeg dat een normale text meer dan voldoende zou moeten zijn.
Bedankt voor je reactie.
"Voor anderhalf a4tje tekst heb je ongeveer 4500 tekens nodig."
Dan is dat inderdaad voldoende, want zoals al gezegt is het voor een klein siteje en hoeft geen hele site te worden ofzo.

"Van een text gebruikt hij geloof ik alles. Ook als grote gedeeltes leeg zijn. Echter zeker weet ik dit niet meer dus dat zou je nog ff moeten navragen."
Iemand hier die dat weet?
Ik denk dat Arjan gelijk heeft, naast VARCHAR heb je ook gewoon CHAR, CHAR is hetzelfde als VARCHAR, alleen worden daar ook de lege ruimtes gebruikt. Omdat hij bij VARCHAR moet 'uitrekenen' hoeveel ruimte hij moet pakken om de inhoud te hebben, is het langzamer, ookal zal je dat niet zo snel merken.

Ik denk daarom dat TEXT ook de lege ruimtes meetelt, omdat het uitrekenen langer zou duren, en je het dus sneller zou kunnen merken.
Maar dat heeft geen problemen, behalve als je je tekst tussen <pre></pre> (e.d.) zet, omdat die lege ruimtes dan ook daadwerkelijk op je scherm komen. En je tekst er dus raar uit zou kunnen komen te zien.

Maar het blijft beetje gissen, kan het ook zo snel niet vinden in de mysql documentatie.
Maar zolang je dus geen oerteksten op je scherm gaat zetten voldoet TEXT gewoon.
@ Willem-Jan: Bedankt voor je reactie! Dan lijkt me gewoon TEXT inderdaad het beste om hiervoor te gebruiken.
Maar zeg je nou dat als je <pre></pre> in je TEXT/CHAR opslaat dat je dan veel lege ruimte krijgt? Maar niet als je het toch weer sluit? Dan zou je 't niet moet afsluiten en dan krijg je dus alle overige tekens.
<pre>test [65526 spaties] ?
je kan er ook voor kiezen om een "standaard" profiel te doen, iedereen (ongeveer zelfde keuzes) en verder ook ongeveer dezelfde lay-out..
HTML laten wegschrijven kan wel "gevaarlijk" zijn.. (je neemt dan wel risico)
Ik gebruik Safehtml. Maar kan natuurlijk altijd nog wel gevaarlijk zijn maar toch. Op m'n site heb je ook wel gewoon een profiel (naam,leeftijd,woonplaats,blablabla) maar ik wil ook dat ze een klein paginaatje zelf kunnen maken waarin je bijv een foto.. of wat overjezelf ofzo in kan zetten :)

Reageren