Sorry, met deze vraag weet ik van tevoren dat er mensen zijn die mij irritant zullen vinden, maar oke, ik stel 'm toch.

Ik wil een achtergrondje voor mn website, je weet wel, zo'n randje achtergrond links en rechts...
Ik wil net zoiets als op Arjan's site, (http://arjaninkenia.nl) een gestreepte achtergrond, (of evt. gewoon een kleurtje) met een schaduw aan de binnenkant...

Mijn vraag (zeer voorspelbaar) : hoe maak je zoiets?
Het is simpel in css :)

background-image: url(linknaarplaatje.extentie)
background-repeat: (eventueel)
@Han, sorry ik moest ff lachen, maar dat snap ik natuurlijk wel. Ik bedoel meer, hoe maak je zo'n achtergrond in Photoshop??
Hoi ArendJan,

het kan op twee manieren.

Manier 1: je rekent precies uit hoeveel pixels hoog en breed je achtergrondpatroontje moet zijn. Stel dat je een diagonaal streepje wilt dat 5px uit elkaar ligt. Dan maak je een nieuwe image aan van 5 bij 5. Vul hem met een diagonale streep en sla hem op als gif.

Manier 2: gebruik de pattern maker uit het filter menu. Wel een stuk lastiger ;-)
@Han: voor een background plaatje is er een shortcut in CSS:

background: url(mijnplaatje.jpg) center center no-repeat;
mag ik ook ff reageren? :P
en hoe maak je die schaduw dan?
moet dat een los plaatje zijn in een losse cel van de tabel of zoiets?
Dat is waarschijnlijk een aparte image... Die zet hij dan met css aan de zijkanten :) Ligt op de background zegmaa
ah ok interessant om ook eens mee te klooien
Je kan werken met losse schaduwen (eg, zoals op i-cey.net) maar dat is een stuk ingewikkelder. Maar als je de achtergrond van arjaninkenia.nl opvraagt zul je zien dat ik daar die schaduw al in verwerkt heb. (klik)

Één plaatje is verantwoordelijk voor zo'n beetje de hele website dus :P. Klik hier maar eens op die 2 knopjes groter en kleiner.

Reageren