Hallo,
Ik heb ondertussen al redelijk wat sites voor gemaakt.
De mensen waarvoor ik het maak ken ik, dus kan je makkelijk overleggen enz... en ik dee het toen vaak betalen per project.
Nu krijg/heb ik een project van een vreemde (die ik niet ken)
Hoe pak ik dat aan?
Het enigste wat ik weet is dat ik heb project heb.
Hoe ga ik dit doen, ik maak een afspraak en dan?
Betaling per: pagina, project, uur?
Wat bespreek je het eerst? En zo heb ik wel meer vragen.

Dus, Hoe zouden jullie dit doen?, wat raden jullie mij aan? en wat doen jullie zelf met jullie eigen projecten? Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen.

Bvd Han
Eerst:
* maak een afspraak. (het liefst in zijn bedrijf zodat je een indruk van zijn bedrijf krijgt.
* bespreek wat hij wilt, schrijf alles op papier. geef hem de indruk dat je al zijn opties wilt uitvoeren en dat je goed naar hem luisterd.

Daarna:
* Je weet wat hij allemaal wilt. alles zet je op een rijtje en je gaat kijken hoeveel uur het jou allemaal kost. inclusief een handleiding hoe de site werkt en voor alle opties (bijvoorbeeld bij een admin paneel leg je hem uit hoe hij wat kan veranderen en waar hij dat kan doen.)

als alles bijvoorbeeld 10 uur duurt maak je daar 12 uur van, duurt het 20 uur dan maak je er 24 uur van. Ze willen altijd onder het bouwen iets veranderen edg.

je doet je aantal uren keer 40 en 50 (lijkt me redelijk) daartussen kiest hij het bedrag.

vb:
je doet er 12 uur over
12 * 40 = 480
12 * 50 = 600

Als hij voor 480 kiest krijgt hij geen verdere steun. maar voor 600 help je hem de komende paar maanden nog. (kleine veranderingen zoals; plaatjes en teksten aanpassen)

je stelt een contract op waarin jij zegt hoelang je erover doet (wees realisties voor jezelf!) en het bedrag dat je vraagt.

daarna kan je naar hem toe om het te tekenen en beetje te onderhandellen.

als het contract door bijde is getekent moet je er voor zorgen dat je hem voor de deadline zijn site kan overhandigen.

BTW dit is als je het wit doet en exclusief btw.
als je het zwart doet zal je de prijs tussen de 10 en 15 euro per uur moeten doen aangezien de meesten er zwart niet meer aan kunnen besteden
Dit ligt aan de opdrachtgever. Wanneer er wordt gevraagd om 'een website', ga dan maar per uur rekenen, je hebt geen concrete informatie waarmee je een urenschatting kunt maken.

Verder moet je proberen om de opdracht zo concreet mogelijk te krijgen en kwaliteitsnormen op tafel te krijgen. 'snel' betekent helemaal niets en is volkomen afhankelijk van andere factoren dan jouw product. 50kb is meetbaar en wel afhankelijk van jouw product. De omvang van een bestand beinvloed de snelheid, en dus kun je de doelstelling van de klant wellicht bereiken.

Betalingen kun je voor het hele project doen, maar ook per uur. Meestal kies ik voor een vast bedrag, met een uurtarief voor de extra's die er bij komen.
Belangrijk is dat je het doel van de website vaststeld, samen met de doelgroep en heel duidelijk op papier de scope van jou project vaststeld. Dan is voor beide goed duidelijk wat er wel en niet opgeleverd gaat worden. Zo voorkom je dat iemand verkeerde verwachtingen heeft of achteraf gaat zeuren dat hij het anders wou hebben.

Zoiezo is het wel aan te raden om vaak terug te koppelen. De klant zegt a, bedoeld b, wilt c en uiteindelijk krijgt hij d :P.
Ik had het zelf een beetje zo in gedachten nadat ik dit gelezen heb:
Ik maak afspraak, schrijf precies op wat hij wil en hoe hij het wil, layout, pagina's,doel enz.
Daarna ga ik er over nadenken, ik ga bedenken hoe lang ik er over doe, hoe moeilijk het is, kortom een prijs die goed is voor wat er moet gebeuren. daarna ga ik naar de 'klant' stel het voor, maak een soort contract, en dan ga ik het maken.

Is dit een goed idee?

Ps:
Heeft een bedrijfje maken voordelen? oid.
Documentatie, documentatie en nog eens documentatie. Dat is waar het om draait bij een goed product, dus ook een website. Dat kun je vooraf maken, maar ook tijdens het project, bv. verslagen van een overleg. Achteraf wordt er zelden of nooit documentatie geschreven, vergeet die optie dus maar.

En wanneer een klant verwachtingen heeft, dan krijgt hij teleurstellingen. Een klant moet meetbare eisen op tafel leggen en niets anders. Als het niet meetbaar is, kun jij het niet maken. En wanneer het geen eis is, dan hoef je het niet te maken.
Ik zou zeggen google eens op PRINCE 2, dat is daarnaast tegenwoordig ook pré bij sommige sollicitaties. Denk aan project initiatie document....

edit: linkje plaatsen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Prince2
Ik denk dat PRINCE 2 zonder enige educatie niet verstandig is te gebruiken. Je kan dan wel cool zeggen dat je prince 2 gebruikt bij met managen van je project, maar of je er daadwerkelijk wat van bakt betwijfel ik.

De methode die je gebruikt is denk ik voornamelijk afhankelijk van de grootte van je project.

Zorg er in ieder geval voor dat je van tevoren een goede offerte hebt. Als de klant dan komt met dingen als 'ja, dat wil ik er nog in!? en dat hadden we ook afgesproken!', dan maak jij gewoon een nieuwe offerte :)

Frank schreef op 10.07.2006 21:22
En wanneer een klant verwachtingen heeft, dan krijgt hij teleurstellingen. Een klant moet meetbare eisen op tafel leggen en niets anders. Als het niet meetbaar is, kun jij het niet maken. En wanneer het geen eis is, dan hoef je het niet te maken.
Juist! Het moet SMART zijn :D (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden)
Ik raad je aan om het 'tijdschrift' CHIP professioneel webdesign 2 te kopen. Hier staat een goede uitleg van hoe je van start gaat met je project.

Het boek is maar 10 euro, maar daarbij heb je wel een hele hoop informatie, een DVD waar deel 1 als PDF bestand op te vinden is en een hoop software.

Misschien ook wel handig om de gesprekken die je met je opdrachtgever hebt op te nemen met een audiostick of iets dergelijks. Dan kun je altijd nog eens terugluisteren.

Maak eerst een papieren ontwerp, en onderwerp dat aan een usabilitytest. Haal de foutjes eruit en ga verder met een prototype. Een klein stukje van de website, of alleen de HTML. Onderwerp die weer aan een usabilitytest. Daarna ga je de echte website schrijven. Als die af is, onderwerp je ook die weer aan een usabilitytest.
De resultaten van ieder traject, laat je gewoon zien aan je opdrachtgever. Het lijkt me belangrijk dat je hem/haar ook bij het project betrekt.

Mij lijkt het ook prettig, dat als ik een site laat bouwen, ik op de hoogte wordt gehouden van de vorderingen.

Maar eerst moet je van alles gaan analyseren.

Wie zijn de eindgebruikers? Wat willen zij met de website? Welke beperkingen heeft de eindgebruiker? Wat wil de opdrachtgever precies? Waarom doe ik dit?

Je moet die vragen heel goed kunnen beantwoorden. En bij de eerste vraag, zou je zelfs een zelf verzonnen persoon moeten maken, die de eindgebruiker vertegenwoordigd. Een personas.
Laat die ook zien aan je opdrachtgever. En vraag of hij/zij het er mee eens is.

En verder. Veel succes!

Reageren